Råeste Impreza hittil

Subaru feirer Petter Solbergs seier i rally med å utvikle en gatebil med hysteriske ytelser.

Råeste Impreza hittil

  1. Store bilder


Bilen kommer i salg til våren og skal kun produseres i 500 eksemplarer. Motoren vil bli oppgradert til rundt 320 hestekrefter og dette gjør blant annet at den klarer 0 til 100 kilometer i timen på 4,25 sekunder.

Impreza WR1 som den heter vil få en senterdifferensial som kan kontrolleres manuelt av føreren. Systemet heter drivers control centre-differential (DCCD) og bryteren er plassert ved siden av håndbrekket.

Harrybryter

Denne knappen er nok noe flere firehjulsdriftsjåfører kunne tenke seg. Den gjør nemlig det at du kan bestemme selv hvor mye krefter som skal gå til henholdsvis foraksel og bakaksel. Da er det opp til deg om du vil ha en retningsstabil fartsbil eller en bil som vifter vilt med baken. Hver gang bilen stoppes nullstiller systemet seg til 50:50.

WR1 har også spesiel fjæring utviklet av Prodrive som senker bilen med 25 millimeter. Felgene er 18 tommer og har det enkle navnet P-FF7 (Prodrive Flow Forming seven spoke). Dekkene er selvsagt Pirelli. WR1 kjenneteges videre av sin isblå farge og stålgrill.

I likhet med alle andre WRX STi-modeller har den sekstrinns girkasse, Brembo bremser og Subaru Suretrac differensialer.

Impreza STi WR1 selges fra april i England for den enkle sum av 29.995 pund.

Store bilder av Impreza STi WR1.

TEST: Subaru Impreza WRX STi.

Her finner du mer Subaru-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer