SPENSTIG: Med ny elektronikk for kontroll på både hjuloppheng og styring, lover Nissan kjøreegenskaper som står i stil til den spreke designen for nye Micra. Foto: Nissan
SPENSTIG: Med ny elektronikk for kontroll på både hjuloppheng og styring, lover Nissan kjøreegenskaper som står i stil til den spreke designen for nye Micra. Foto: NissanVis mer

Ny og helt annerledes Nissan Micra

RADIKAL ­STILENDRING

Utgående Nissan Micra er en forglemmelig bil, for å si det pent. Det vil ikke være tilfellet med etterfølgeren, som varter opp med frisk stil og noen autonome (selvkjørende), funksjoner.

Dette er antakelig den mainstream-modellen som designmessig representerte det største spranget av det som blir vist på bilmessen i Paris for tiden.

Den er faktisk besnærende lik konseptbilen Sway, som ble vist på bilutstillingen i Genève i 2015. Med andre ord: Noe fullstendig annerledes enn det den utgående Micra har stått for, og mer i tråd med en til tider vågal designpolicy som har gitt biler som Juke og Leaf.

BLE LAGT MERKE TIL: Nye Nissan Micra er noe helt annet enn forgjengeren. Her presenteres den nye moodellen av en engasjert Nissan-toppsjef Carlos Ghosn på bilmessen i Paris. Foto: Nissan Vis mer

Det er faktisk femte generasjon Micra som nå kommer på markedet, og bilen kalles da også Micra Gen5.

Mye spenstigere design

Designdetaljer inkluderer den gjenkjennelige V-motion-grillen og skarpe linjer går fra den helt til bakenden av bilen. De boomerang-formede lyktene og takutformingen skal utgjøre en Nissan-typisk designsignatur for å skape en luftig følelse. Andre detaljer inkluderer bakdører der dørhåndtakene er skjult i C-stolpene, og en forlenget taklinje med integrert spoiler som skal gi bilen bedre aerodynamikk og mer sportslig utseende.

Nissan understreker muligheten for personliggjøring av både interiør og eksteriør gjennom inntil 125 ulike kombinasjoner for å skape en individuell stil.

En lavere og bedre kjørestilling enn tidligere skal ifølge Nissan gi en tryggere kjøreopplevelse. Dette også med bedre setejustering, justerbart ratt og forbedret plassering av pedaler og girspak. Bilen har større akselavstand enn forgjengeren, noe som skal gi en romslig kupé. Et såkalt glidende, vingeformet dashbord skal kupeen et lyst og romslig inntrykk.

HELOMVENDING:  Det er omtrent bare navnet og runde hjul nykommeren har til felles med fjerde generasjon Nissan Micra. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Mer aktuell teknologi

Micra Gen5 er den første småbilen hos Nissan som byr på såpass omfattende sikkerhetsfunksjoner, som for eksempel automatisk filholder, autobremsfunksjon med fotgjengervarsel - for første gang i en Nissan i Europa, 360-graders monitor, trafikkskiltlesing, automatisk nedblending av fjernlys og blindsonevarsling - sikkerhetsfunksjoner Nissan presenterer som viktige ingredienser for autonom kjøring (selvkjørende).

Første gang vi fikk et innblikk av utviklingen som planlegges var i 2011, da vi vikk teste Nissans konsept de kalte «Safety Shield» - sikkerhetsskjold.

KRAFTIG LØFT: Allerede på bildene kan vi se at interiøret i nye Micra er en veldig modernisering  fra forgjengerens. Foto: Nissan Vis mer

Tidsriktig kommunikasjon og lyd

Micra Gen5 leveres med 7-tommers fargeskjerm med tilgang til lydsystem, satellittnavigasjon, mobiltelefon, nedlastbare apper og Siri stemmestyring via Apple CarPlay.

Micra Gen5 presenterer også som en eksklusiv funksjon ett nytt Bose Personal lydsystem med seks høyttalere, som skal være optimalisert med tanke på føreren med to Bose UltraNearfield høyttalere, kombinert med Bose PersonalSpace Virtual Audio Technology, som er integrert i hodestøtten på førersetet - dette skal visstnok gi en riktig intens lytteopplevelse. Lydbildet skal ellers besørges av Bose Super65-høyttalere i framdørene, og diskanthøyttalere i A-stolpene.

INN I FAMILIEN: Micra-designen virker på oss som en enda mer dynamisk variant av den som er blitt den øvrige Nissan-familien til del. Foto: Nissan Vis mer

Forbedret kjøreopplevelse

Micra Gen5 har også aktiv demperkontroll for økt kjørekomfort samt såkalt Active Trace Control for redusert understyring og skarpere kjøreegenskaper, som ifølge Nissan er innovasjoner som hittil kun har vært tilgjengelig på Nissan Qashqai og X-Trail. Produsenten hevder også at den nye elektroniske servostyringen skal gi bedre styrefølelse og respons..

Av andre forbedringer nevnes bedre støyisolering og lavere luftmotstand.

Når det gjelder motorer, vil bilen ved lansering være tilgjengelig med motoren vi prøvde første gang i dagens friske Renault Clio, en ganske sprek 0,9-liter turboladet tresylindret bensin med 90 hk. Den får også en 1,5-liter diesel med 90 hk og en selvpustende bensinmotor på 1-liter som yter 73 hestekrefter.

Salget av nye Nissan Micra skal starte opp i Norge i mai 2017. Priser vil vi komme tilbake til når tiden kommer.

Les også: