Racingdag med Audi

Audi har den siste tiden lansert en rekke spreke modeller. Vi har sjekket ut fire av dem på en herlig bane på Gotland.

Vis mer

Racingdag med Audi

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer


GOTLAND (DinSide Motor): Utbyggingen av Gotland Ring er snart ferdig, men banen er fullt ut kjørbar og våre fire testbiler er alle spennende kandidater for banekjøring selv om ikke alle egner seg like godt til det.

TT

Vi starter med TT 3.2. Dette er en av bilene i selskapet som kler denne banen godt. Kjøreegenskapene i den nye TTen er skarpe og fine og den skifter villig retning. Selv med en stor V6-motor i fronten føles den ikke spesielt fremtung, og den svingete banen håndteres lett. 3,2-literen yter 250 hestekrefter ved 6.300 omdreininger, og dreiemomentet 320 newtonmeter fra 2.800 til 3.200 omdreininger. Vår bil hadde også DSG-girkasse, og da klarer den 0 til 100 på 6,4 sekunder. Rundene går unna i TT, og med kursing fra kjøreinnstruktører, finner man etterhvert idealspor, og man bruker hele banens bredde. Som instruktøren sier, det er det "svarte" man skal kjøre på, ikke grus, kerbs og andre ting som befinner seg rundt banen. DSG-kassa er en av svært effektiv girkasse, og en av svært få girkasser som fungerer både i automatfunksjon og manuell funksjon. På gata føles denne motoren sprek nok, men på banen kunne den hatt enda mer fraspark, men vi har det også veldig moro med dagens svakeste bil.

RS4

Dette er kongen av banen! Effekt, kjøreegenskaper, girkasse, seter (vi har verstingsetene) og ikke minst lyd gjør RS4 til en stor opplevelse. Den buldrer og bråker og farten på banen blir upåklagelig. Med innøvet sporvalg fra TT-kjøringen, går dette mer eller mindre som en drøm. Det er litt glatt i noen partier og bilen understyrer mer enn vi liker, men elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er et helt utrolig hjelpemiddel som rydder opp i de mest kaotiske og håpløse situasjoner. RS4 har en 4,2-liters V8-motor under panseret. Den yter 420 hestekrefter ved 7.800 omdreininger i minuttet og 430 newtonmeter ved 5.500 omdreininger. Ved drøyt 5.000 omdreininger skjer det noe med motoren. Det virker som om den åpner alle sluser på vidt gap, og i tillegg er det da fortsatt mye turtall til disposisjon. Det stopper ikke før på 8.250 omdreininger som er litt inne på rødmerkingen på turtelleren. Det er ikke noe problem å kjøre på lave turtall heller. 90 prosent av det totale dreiemomentet på 430 newtonmeter er nemlig tilgjengelig fra 2.250 og helt til 7.600 omdreininger. Man har med andre ord nok av turtall å boltre seg på. Oppgaven fra 0 til 100 kilometer i timen klarer den på 4,8 sekunder, og toppfarten er begrenset oppad til 250 kilometer i timen.

S6

Nå beveger vi oss over i V10-delen av programmet. Første bil ut er S6 med 5,2-liters Lamborghini-motor. Dette er en sprek sak som både virker og låter slik den skal gjøre. En hissig eksoslyd og et mektig drag gjør at S6 føles som en racer, og lydbildet og hurtigheten i bilen avslører fort at det ikke akkurat er en beskjeden motor. S6 er utstyrt med automatgir og girspaker bak rattet. S6 fungerer greiest i automatfunksjon og det er bare å øse på med effekt. I likhet som på RS4 merker vi ESPens fortreffeligheter og "katastrofer" avverges på løpende bånd. Denne bilen er også litt for understyrt og vi ville foretrukket mye mer svingvillighet. S6 er en bil som aller helst kjører rett frem i høy fart, og den er forholdsvis komfortabelt satt opp.

RS4, S6, S8 (og Q7) fordeler effekten forskjellig til for- og bakhjul. 40 prosent blir sent til forhjulene og 60 prosent til bakhjulene. Vi vet ikke om det er vårt nitidige mas om at sportsbiler ikke skal være understyrte, men Audi jobber i hvert fall med å redusere fenomenet. Denne fordelingen av drivkreftene er et viktig ledd i den kampen, men vi mistenker at det fortsatt er litt å gå på når det gjelder vektfordeling.

Som drivkilde har S6 en V10-motor som tar utgangspunkt i Gallardo-motoren. Slagvolumet er 5,2 liter og effekten er 435 hestekrefter ved 6.800 omdreininger i minuttet. Dreiemomentet når maksimalt 540 newtonmeter som er tilgjengelig mellom 3- og 4.000 omdreininger. Stasjonsvogna vi har kjørt klarer 0 til 100 på 5,3 sekunder. Ti sylindre og såpass med kubikk gjør gassresponsen god. Det hugger i vei og fartsøkningen er bra. Den er ikke i nærheten av å tukte BMW M5, men en ny RS6 som har bekreftet ankomst 2007/2008, vil nok gjøre det.

S8

S8 har den samme V10-motoren som S6, men med 450 hestekrefter. Bilen er lekker og en drøm å kjøre. Med keramiske bremser stopper det fort, men dessverre er den lite egnet til banekjøring. Det går for så vidt fort nok, men her krenger den mye og virker for tung. S8 passer nok desidert best til landeveis/motorveikjøring.

motor (wmv 17 439 kB)

Filmen viser i første del detaljer på Audi R8 og deretter banekjøring med de fire omtalte testbilene.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder