Racing for småbarnsfedre

BMW har nå liksom lirket ut familiealibiet for de med fartsbehov. M5 Touring er helt lik de andre V10-erne, men den har i tillegg stort bagasjerom.

«... på kjøpet får man et lydnivå som er vanskelig å beskrive»


M5 Touring er altså familiebilen i BMWs M-program. Alt er det samme som på de andre V10-bilene, og kjøringen var nok en gang en begivenhet av de store.

V10

Når du starter motoren er det en rekke ting som må gjøres for at dette skal bli morsomst mulig. Først må man trykke på M-knappen i rattet for å komme seg vekk fra 400-hestersprogrammet P400. Da kommer du til program P500 som sikrer at alle 507 hestekrefter er på plass. Et gult lys på Power-knappen på girkassa lyser også som indikasjon på at maksimal motorrespons er aktivert.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer

Videre må man deaktivere det elektroniske stabilitetsprogrammet (DSC) for så å trykke på den lille knappen bak
girspaken for å velge manuelt girprogram nummer seks, som gir de heftigste girskiftene. I tillegg kan man velge tre forskjellige demperinnstillinger.

Dette høres kanskje litt komplisert ut, men går etter hvert ganske fort.

Girkassa har 11 kjøreprogrammer, og automatfunksjonen fungerer ikke optimalt. I denne bilen må man gire med hendlene bak rattet, og vil man ikke det får man klare seg med en 550 i med vanlig automatgir.

Store bilder finner du her.

Hysterisk

V10-eren til BMW er en skikkelig villmannsmotor. Den rykker til når du gir gass, og trekker mer og mer jo høyere turtallet er. Turtelleren fyker oppover skalaen, og seteryggen gir et solid press på kroppens bakside.

Mellom 5.000 og 8.000 omdreininger jobber motoren desidert best, og på kjøpet får man et lydnivå som er vanskelig å beskrive. Det høres kanskje mest ut som et grovt skrik. Man girer mye i en M5. Ikke fordi man må, men fordi det er utrolig morsomt, og en stor del av kjøregleden.

Girskiftene er raske, og skift nedover er i grunn veldig smidig. Gir oppover er også det, men trykk inn hendelen for et høyere gir samtidg som man har full gass og over 8.000 omdreininger, da merker man tydelig at det er krefter i sving. Det smeller i kassa, lyser i gule lys og piper i bakdekk.

Ukomfotabelt

Girkassa i denne bilen er av det mest omdiskuterte i BMW-sammenheng etter designet og iDrive-hjulet. Det skjønner vi, og de første turene var ikke den store opplevelsen. Det var for mange innstillinger og uvant i bruk. Nå derimot, etter mye kjøring med utstyret, er det helt gromt. Girkassen har alltid hatt og har fortsatt syv gir.

Vi har vært i samtaler med BMW M flere ganger og forsøkt å få vite hva de planlegger av girkasser fremover, for eksempel dobbelkløtsj-girkasse som VW har. Det de sier foreløpig er at de vil ikke ha den komforten en slik kasse tilbyr. Girskiftene skal være harde og voldsomme, er svaret vi får.

Ryktene om dobbelkløtsjkasse i nye M3 er også i det blå. Det er også problematisk med dobbelkløtsjkasser sammen med motorer som opererer på så høyt turtall som M5.

Turtallsracer

Alle M5 og M6 har den samme motoren og girkasse. Det er en V10-motor med 5-liters slagvolum. Maksimal effekt ligger på 507 hestekrefter og er først på plass ved 7.750 omdreininger. Likevel tillater motoren et maksimalt turtall på 8.250 omdreininger. Maksimalt dreiemoment er 520 newtonmeter og dukker ikke opp før på 6.100 omdreininger.

Dette er altså en turtallsmotor som må brukes på høyt turtall. M5 Touring veier 1.955 kilo, men vekten er ikke veldig ytelseshemmende. 0 til 100 går unna på 4,8 sekunder, og toppfarten er stoppet på 250. Hvis man vil kjøre en "lett" bil med denne motoren, som anbefales, er M6 kupé rett bil. Den er lettest av V10-modellene, og veier rett over 1.700 kilo.

Med høyhastighetsdekk på tilhengeren er M5 Touring perfekt som trekkvogn. Den klarer 1.800 kilo tilhengervekt.

Plass og komfort

Isolert sett fra bilens sentrale attributter som motor og kjøreegenskaper, er dette også en stor og komfortabel familiebil.

Bagasjerommet rommer fra 500 til 1.650 liter, avhengig av bakseteoppsett. Under normal kjøring er både støynivå og fjæring av det kosete slaget. Demperne har tre innstilllinger, og man merker tydelig forskjell. Det mykeste her anbefales til daglig. Da håndteres ujevnheter på en rimelig god måte, og kupébevegelsene blir rolige og myke på motorveien, og ikke brå og voldsomme som man oppleve med en veldig hard fjæring.

Testbilen var stinn av ustyr og setene var knallgode i mykt merinoskinn. Den hadde også panoramatak, soldempende vinduer, TV, navigasjon og mye mye annet.

M5 i Norge

Det kan sies mye om behovet for denne typen biler og hve de representerer, men faktum er at dette er en ekstrem fartsmaskin som passer dårlig her hjemme. Det er ikke rare krumspringet du skal gjøre før det går galt.

Vi må innrømme at vi har bidratt litt til Statens Innkrevningssentral, for første gang, i løpet av testuken - 58 i 50 sonen og 1.600 kroner ut, men ingen prikker på førerkortet. Dette er en utgiftspost man gjerne bør ta med i betraktning, siden litt større brudd på fartsreglene kan bli en utgiftspost av de helt store.

Bilen koster også hud og hår i innkjøp. 1.803.600 er startprisen. Testbilen kostet over 2.000.000 kroner. I tillegg bruker den bensin i et tempo som vi sjelden opplever i dag, cirka 1,8 liter per mil. CO2-utslippet er oppgitt til 361 gram per kilometer.

Konklusjon og konkurrenter

I denne prisklassen er det i praksis en rekke biler med enorme motorer og skyhøye prislapper, men vi holder oss til det berømte trekløveret. Audi, Mercedes og BMW.

Audi har til nå hatt S6 som har for lite effekt i dette følget. RS6 med hele 580 hestekrefter fra en V10 turbomotor kommer til vinteren.

Mercedes fikk en facelift for en tid tilbake og finnes nå i en versjon som heter E63 AMG. Den har en 6,2 liters V8-motor med 514 hestekrefter.

Vekten på Mercedes E63 er akkurat den samme som på M5, 1.955 kilo. Audi RS6 veier 2.100 kilo med samme regnemåte som er inkludert 68 kilo sjåfør, 7 kilo bagasje og 90 prosent med drivstoff.

En annen forskjell er at Mercedes og BMW vurderer det dithen at det holder med bakhjulsdrift. Vår erfaring er også det er greit, og at firehjulsdrift ikke er nødvendig for å få fullt utbytte av bilen. Audi A6 er i utgangspunktet en arkitektur basert på forhjulsdrift og vil nok aldri bli levert med bakhjulsdrift.

Alle disse bilene er nytelsesesobjekter, og basert på tidligere erfaring med Audi, regner vi med at BMW M5 er mest sportslig og livlig å kjøre. Det er en leken bil med ekstrem kraft og sportslighet og kjøreegenskaper du ikke finner maken til i stasjonsvognklassen.

Tekniske data finner du her.

Store bilder finner du her.

BMW M5 Touring (wmv 7 291 kB)


Store bilder finner du her.