S 63 AMG (W221) 2010
S 63 AMG (W221) 2010Vis mer

Rå turbomotor fra Mercedes

Den nye motoren kommer i to forskjellige effektversjoner. Den sterkeste yter 571 hestekrefter.

Mercedes er helt i front når det gjelder å utvikle kraftige motorer, og det er i dag ingen andre fabrikker som har et tilsvarende modellutvalg.

Mercedes har sine vanlige modeller som strekker seg helt opp til tolvsylindret turbomotor, og i tillegg AMG-modeller som kun har unike motorer. Det er heller ikke nok med AMG, det finnes også spesialversjoner av disse. Nylig forsvant SLR McLaren til fordel for SLS AMG. I tillegg finnes fortsatt AMG Black Series og den sterkeste kompressorladete V8-eren satt i en bil som het CLK DTM AMG.

Vi var i fjor under huden på AMG ved deres hovedkvarter, og kjørte også flere versjoner. Les om det her.

Du kan også få anledning til å kjøre AMG. Les om disse mulighetene her.

Vi har kjørt SLR McLaren flere ganger. Les om siste testkjøring her.

I fjor kom en hel kortesje til Norge og kjørte fra Oslo til Ålesund. Les om superbil-invasjonen her!

Motoren som sitter i 63 AMG-biler yter på det meste 525 hestekrefter. I SLS AMG yter den 571 hestekrefter. Kompressorladet V8 (55 AMG) startet på 476 hestekrefter og stoppet på 582 hestekrefter i spesialversjonen CLK DTM AMG. I SLR McLaren stoppet ikke effekten før på 650 hestekrefter. I tillegg finnes også AMG-biler med V12 turbo. Det gjelder både 65 AMG og 65 AMG Black Series. I sistnevnte yter den 670 hestekrefter.

Vi prøvekjørte for ikke så lenge siden E63 AMG som stasjonsvogn. Les om det her.

Store tall

Nå kommer det altså en ny V8 turbomotor med enten 544 eller 571 hestekrefter. Dreiemomentet er 800 newtonmeter på den "svake" og 900 newtonmeter på den sterke.

Forskjellene på motorene kommer an på om du velger AMG Performance Package. Med AMG Perfomance Package klarer S63 AMG 0 til 100 på 4,4 sekunder og toppfarten er stoppet på 300 kilometer i timen. Den svake bevilger seg 4,5 sekunder på sprinten og er stoppet på 250 kilometer i timen.

Motoren har 5,4-liters slagvolum, direkte innsprøytning, to turboladere og start/stop-funksjon.

Den første bilen som får denne motoren er modellen S63 AMG. Mercedes oppgir et forbruk ved blandet kjøring på 1,05 liter per mil ved bladet kjøring. Det er en nedgang på 25 prosent fra dagens S63 AMG med 6,3-liters uladet motor. CO2-utslippet stopper på 246 gram per kilometer.

Girkassa er en 7-trinns AMG Speedshift.

I fotoalbumet er det bilder av en dekorert bil som skal minne om 300 SEL 6.8 AMG fra 1971, den hadde faktisk hele 428 hestekrefter. Ellers finner dere også det vi normalt ville kalt spionbilder, men alle bildene her altså kommer fra Mercedes selv.

S 63 AMG (W221) 2010
Motorenerprobung Schweden ( M157 ) 2010
AMG Motor ( M157 ) 2010
S 63 AMG (W221) 2010
S 63 AMG (W221) 2010
Motorenerprobung Schweden ( M157 ) 2010
S 63 AMG (W221) 2010