Rå terrengbiler på hardtest!

I 2001 klarte politikerne å ta knekken på mange gromme toseters varebiler klasse 2. Selv om alle stasjonsvognene og flere statusjeeper forsvant, var det heldigvis noen som glapp igjennom.

Landcruiseren har blitt en ekslusiv bil. Interiøret er skikkelig, men hvor er skinnsetene? Vis mer
I Pajero er interiøret litt rotete. Mange forksjellige plastkvaliteter og to tresorter blir mye å svelge. Vis mer


Japanerne lager store nok biler som rommer den berømmelig kassa som skal få plass i bagasjerommet. Vi har testet Toyota Land Cruiser og Mitsubishi Pajero som fortsatt kan kjøpes som "prisgunstige" tosetere. På disse to bilene sparer du cirka 250.000 kroner i avgifter hvis du kutter ut baksetet

Fortsatt plass foran

De nye reglene medførte også at plassen foran har blitt elendig på mange biler. Det er ikke tilfellet her. Både Pajero og Land Cruiser har god plass til to mennesker og selv undertegnede på 196 centimeter har det fint i begge bilene. Pajeroen er hakket foran, men ikke mer enn at det er ubetydelig. En annen ting er at du slipper å kutte hull i selve taket. Vi er ikke overstadig begeistret for de som skjærer hull helt igjennom og erstatter ståltaket med en plastboks. På testbilene holder det å skrelle vekk litt "takpapp" på innsiden av lasterommet. Dette er med andre ord to velykkede tosetere.

Du får også med deg ett og annet småtteri. Lasterommene på begge bilene er enorme men du må være forsiktig med vekten. Pajeroen tåler ikke mer enn 565 kilo med nyttelast, men takler hele 3.300 kilo på tilhenger. Land Cruiser tåler 825 kilo i bagasjerommet med én person i bilen, men kun 2.800 kilo tilhengervekt.

Forskjellige

Selv om bilene i utgangspunketet kan se like ut, er de ganske forskjellige. Mitsubishi Pajero er fortsatt den ekstreme av de to med det heftigste firehjulsdriftsystemet og den sterkeste motoren. Toyota Land Cruiser er fortsatt en terrengbil, men har beveget seg mer vekk fra "traktorsegmentet" og kan nå langt på vei erstatte BMW X5 og Mercedes M-klasse.

Firehjulsdriftsystemer

Pajero er i utgangspunktet bakhjulsdrevet, men med Super Select firehjulsdrift kan du koble inn forhjulene, samt låse senterdifferensial i hastigheter inntil 100 kilometer i timen. Skal du over i lavserie må bilen stå stille. Trekkraften fordeles med 33 prosent foran og 67 prosent bak. Med låst senterdifferensial er fordelingen 50:50. Pajero har ikke noe elektronikk som ekstrahjelp.

Land Cruiser har permanent firehjulsdrift og har elektronikk som hjelper til med grepet. Den er utstyrt med elektronikk stabilitetsprogram (VSC). Du har ingen egen knapp for å deaktivere systemet, med det forsvinner av seg selv når du låser senterdifferensialen. Du har likevel hjelp fra bremsene til holde igjen spinnende hjul. I lavserie med valgt førstegir har du også noe som kalles Downhill Assist Controll (DAC). Et trykk på knappen og bilen bremser selv optimalt ned ekstreme bakker. Foredelingen av kraft på Land Cruiser er 40 prosent foran og 60 prosent bak. Systemet kan også selv fordele forholdet til 29:71 eller til 53:47. Med låst senterdifferensial er fordelingen 50:50.

Pajero - mekanisk hjelp

Litt søle finner veien opp i motorrommet. Vis mer


Begge bilene kommer med store og spreke firesylindrete motorer. Pajero har den sterkeste motoren. Det er en 3,2 liter med direkte dieselinnsprøytning og 16 ventilers topp. Den yter 160 hestekrefter og 373 newtonmeter. Motoren passer bilen godt og serverer bra med effekt i skogen. Sammen med det robuste firehjulsdriftsystemet og en femtrinns girkasse kommer dette seg frem mer eller mindre hvor som helst. Vi stod aldri fast med Pajeroen og den største begrensningen for fremkommeligheten er gatedekkene. De pakkes fort med gjørme og kan da bli glatte.

Landcruiser - elektronisk hjelp

Under pansret på Landcruiseren så det ut som en svineti etter terrengkjøringen. Begge bilene trenger bedre beskyttelse mot søle i motorrommet. Vis mer


Land Cruiser er også utstyrt med en stor firesylindret motor. Den har et slagvolum på tre liter med common-rail dieselinnsprøytning og 16 ventilers topp. Den yter 163 hestekrefter og 343 newtonmeter. Landcruiser er kun utstyrt med en firetrinns automatkasse. Land Cruiseren går ikke like fort som Pajeroen, men har nok effekt den også. Den går også forrykende godt ute i søla, men vi merker at det er skikkelige sperrer som trengs når det begynner å røyne på i kneikene. Elektronikken i Toyotaen gjør det ganske bra, men det burde vært mulig å få bilen levert med sperre på bakakselen. Etter stadig økende utfordringer var det til slutt Landcruiseren som sto bom fast. Den var ikke til å rikke. En bergingsbil med 3-tonns vinsj ble tilkalt og forankret til en kjempefuru. Vaieren ble strukket til bristepunktet før Land Cruiseren løsnet og kom seg opp i dagslyset igjen. Les saken og se bildene på denne lenken.

Komfort

Land Cruiser er mest komfortabel av de to. Den har lavere støynivå og mer komfortabel fjæring. Land Cruiser er mykere og oppleves derfor mer komfortabel. Motoren har noen spesielle motorfester som gjør den er mye roligere på tomgang. Også i fart er den desidert minst støyende. Pajero er råere. Den gir deg mer bråk og en mye hardere kjøretur.

Antagelig etter mye kritikk, har Landcruiser nå fått både høyde- og lengdejusterbart ratt. Vanligvis er dette samlet på en spak eller det blir drevet elektrisk. For å løse problemet har Toyota satt inn to spaker som sitter strødd under dashbordet. Det går med andre ord fremover, men sakte.

Hva skal man velge?

Det er ikke mulig å gi noe endelig svar på det denne gangen. Vi har skrytt mye av Pajero i denne testen siden vi tilbragte mesteparten av tiden i søla. Begge bilene har mer enn nok fremkommelighet, men her Pajero best. Den har også sterkest motor og kan trekke mest tilhengervekt. Mitsubishi har også fem års nybilgaranti. Toyotas garanti stopper på tre år som de fleste andre. Vi synes Toyota Landcruiser er den som ser desidert best ut og kan langt på vei erstatte statusjeeper som BMW X5 og Mercedes M-klasse. Til daglig er den desidert mest komfortabel av de to, og er egentlig litt enklere i bruk siden den har permanent firehjulsdrift. Prismessig er det små forskjeller og vi tror vi hadde endt opp med en Landcruiser hvis vi ikke hadde hatt helt ekstreme behov.

Her finne du mange store gjørmebilder.

Her finner du detaljbilder av bilene.

Tekniske data finner du her.

Full test av Pajero 3.2 finner du her.

Full test av Landcruiser GX D-4D finner du her.

Her finner du en oversikt over høye firehjulstrekkere i alle prisklasser.