Vis mer

Rå Speedster

9ff kommer til å stille ut denne hyllesten til legenden 356 Speedster i Essen.

Essen Motorshow åpner for publikum lørdag. Det dreier seg om den vesentligste tuning-messen (blant annet), og 9ff benytter som vanlig anledningen til å skape blest om sin "know how" og sine produkter.

Ytelser, ytelser

Og disse er unektelig ganske imponerende. 9ff er ikke av de tradisjonsrike tunerne, men det de har prestert siden oppstarten i 2001 har gitt dem troverdighet og en solid plass i det etablerte tuning-miljøet i Tyskland, hvor dette er storindustri. 9ff konsentrerer seg med få unntak om Porsche, som de bruker som basis for sine egne biler med ett hovedformål for øye: Heftigst mulige ytelser.

400 km/t +

Flaggskipet til 9ff er GT9, en 911-basert supersportsbil med midtmotor, forlenget akselavstand og opp til 1.150 hestekrefter. Bilens toppfart, oppgitt til 414 kilometer i timen kvalifiserer til verdensrekord hvis den blir offisielt registrert og bilen blir produsert i et visst antall eksemplarer (20 er planlagt). Les her om GT9 - som siden artikkelen ble skrevet har fått enda høyere effekt og bedre ytelser.

Foto: 9ff


Speedster

Bilen vi ser her heter 9ff Speed9 og er basert på 911 997 Turbo fra før oppgraderingen den nylig har vært gjennom. 9ff har omgjørt kabrioletversjonen til en Speedster i god, gammel Porsche-tradisjon. Referanser er den klassiske 356 Speedster som ble introdusert sent i 1954.

650 hk

9ff har tatt utgangspunkt i den originale 3,6-liters biturbomotoren og skremt en god del flere hestekrefter ut av den ved å jobbe hovedsaklig med styringsenhet og eksossystem. Resultatet er en potent sportsbil med 650 hestekrefter, og vi ser frem til å se nærmere på den om en snau ukes tid. Da håper vi også å kunne komme tilbake med mer informasjon om ytelsestall og prisnivå.

NB: Vi takker en observant leser for å ha rettet opp en slurvefeil - 956 er nå erstattet med 356 som det selvsagt skal være. Innlegget er dermed også slettet da det ikke er relevant lenger men vi takker for det like fullt og håper han ikke vil bli skuffet igjen... Vi oppfordrer for øvrig lesere som oppdager feil (ikke synsere), til å sende mail direkte til artikkelforfatter.