Foto: Gemballa
Foto: GemballaVis mer

Rå, råere, råest

Porsche Panamera er etter vårt syn verdens beste bil alt hensyntatt. Gemballa mener han kan gjøre den enda bedre...

Akkurat det er ikke vi så sikre på. Det er nemlig balansen mellom en mengde gode egenskaper som i våre øyne gjør Panamera så unik. (Nei, den er ikke beste familiebil, nei, den er ikke beste sportsbil, nei den er langt fra beste miljøbil - men den er så utrolig god på så veldig mange ting).

VERDENS BESTE BIL? Les her vår prøvekjøring av, og vår dom over, Porsche Panamera.

Sportsligere

Og her er altså Gemballa Mistrale. Den er en slags mega-Panamera, og den renommerte Porsche-tuneren Uwe Gemballa, som holder til Leonberg i nærheten av Porsche-hovedkvarteret, startet på den øyeblikkelig Panamera ble introdusert i markedet. At den blir sportsligere enn standard-Panamera går tydelig frem av de foreløpig sparsommelige spesifikasjonene, men det behøver ikke bety at det blir en bedre bil.

Velprøvde løsninger

Foreløpig er dette en såkalt "teaser" eller forløper for mer konkret foto- og datamateriale i den hensikt å tiltrekke publikums oppmerksomhet. (Ja - her kan du se: Det virker!) Det går klart frem at designen er derivert i sportslig retning, ja rentfrem mer i 911-retning. Gemballa, som tjener gode penger på sine eksklusive kreasjoner som ofte går til oljerike land i midtøsten, anvender lavvektskomponenter i eksklusive materialer og har utviklet etterhvert velprøvde løsninger når det gjelder forsterkning av understell og spesialutviklede felger.

Sistnevnte er på Mistrale slik den vises her rett og slett 22-tommere i matt karbonfinish...

Flere hester

Like velprøvde er etterhvert Gemballas trimmede Porschemotorer, og den råeste som finnes i Cayenne Tornado - som vi har omtalt her tidligere - ventes å finne veien til Mistrale. Den yter 750 hestekrefter. Du vil sikkert også kunne nøye deg med en 600-hestersversjon hvis du har dårlig råd...

Mer konkrete data håper vi å få når Frankfurt-messen åpner sine dører, om vi da ikke må vente helt til Essen Motorshow i november.

Uansett: Lurer du på ting som forbruk/utslipp, vedlikeholdskostnader, forsikring eller pris - ja, da er du ganske enkelt ikke i Gemballas målgruppe og kan glemme hele greia.

Eksempel på Gemballas råskap: Les om Cayenne-baserte TORNADO her!

Foto: Gemballa
Foto: Gemballa
Foto: Gemballa
Foto: Gemballa
Foto: Gemballa
Foto: Gemballa
Foto: Gemballa
Foto: Gemballa