Vis mer

Rå, råere, råest!

Vinneren av trofeet "World Performance Car" to ganger gir seg ikke.

Her er Audi R8 GT! Det er en videreutvikling av bilen som vant det gjeve trofeet (les om det her). Det vil si at den har en V10-motor med 5,2 liter slagvolum og spenstige 560 hester under panseret bak seteryggen.

Lettere og raskere

Dreiemomentet er 540 newtonmeter. Med R-tronic-girkassen som overfører krefter til de fire hjulene - med opp til 85% til bakhjulene - går 0-100 nå unna på bare 3,6 sekunder. Toppfarten er ikke temaet her - vi snakker fortsatt om 320 km/t. Ytelsene favoriseres av en lavere vekt; lettere materialer er blitt benyttet og R8 GT veier 100 kilo mindre enn R8 V10. Det gir en tjenestevekt på 1.525 kilo. Ingen Lotus, riktignok, men slett ikke verst i supersport-klassen.

Den slår til og med MTMs bakhjulsdrevne hyper-R8.

Mer piff

R8 GT har også fått en enda heftigere design med luftinntak i titansølv og en aggressiv grill i matt sort. Karbondetaljer og GT-logoer piffer opp litt ekstra. Det er mulig å bestille en spesialversjon for banekjøring, komplett med veltebur og firepunkts sikkerhetsseler.

R8 GT presenteres som en eksklusiv toppmodell og skal bare produseres i 333 nummererte eksemplarer. Prisen er ifølge importøren "ikke klar" i skrivende stund.


Audi R8 finnes også som båt! Les om det her.