Foto: Automedia
Foto: AutomediaVis mer

R8 Spider

Audi kommer med flere utgaver av R8. Bare vent til den store bilmessa i Frankfurt til høsten.

Audi tester nå den toppløse versjonen av Audi R8. Disse bildene kommer som vanlig fra den beryktede banen Nürburgring.

Som man kan se av bildene er det lite igjen av kamuflasjen, og det eneste som nå ser litt litt snodig ut er tildekkingen over motorrommet. Kupéen har et stort glassdeksel over motoren slik at den kan beundres. Det er ikke mulig å se hvordan de har tenkt å løse dette på denne bilen, men et sted må jo også kalesjen ligge.

Andre ting som skiller Spider fra kupé er pynteplaten som sitter bak dørene. Det virker som om Spider ikke får noe slikt i det hele tatt. I tillegg blir det nødvendig å flytte tankfyllingen siden denne fra før sitter på B-stolpen som nå forsvinner. Når taket forsvinner må bilen forsterkes andre steder, og vi regner med at dette medfører vektøkning.

Som vi alle ser(?), er bilen på bildene en V10er. Det ser man på fronten og på eksosrørene. Store ovale rør er V10. To runde rør på hver side er V8.

Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia


Motorer

Vi regner med Audi fortsetter med de motorene de har i dag. Det vil si en 4,2-liters V8er og en 5,2-liters V10er. Åtteren leverer 420 hestekrefter og tieren blar opp 525 hestekrefter. Den sprekeste klarer 0 til 100 på 3,9 og 0 til 200 på 12 sekunder. Vi spekulerer i vektøkning og tipper Spider legger på seg et tidel, eller der omkring. R8 leveres både med manuell girkasse eller singelkløtsj automatkasse. Denne kassa må for all del ikke forveksles med dobbelkløtsjkasse som er noe annet. Audi kaller dobbelkløtsjkassene sine for S-Tronic. Det er med andre ord det samme som DSG, som er Volkswagens navn på det samme. Singelkløtsjkassa heter R-Tronic og sitter kun i R8.

Vi har kjørt begge motorene i kupéversjonen og det er mer enn nok futt i V8eren. Den går som ei kule og man savner ikke effekt. Det blir da som ren bonus og regne når man går over V10eren.

Best

R8 er velfortjent anerkjent som en suveren sportsbil som ligger i toppen av hva man kan forlange. Selv om den går fort er nesten ikke det det viktigste når vi sier at dette er den beste Audien som er laget til nå. Denne bilen har kjøreegenskaper og oppfører seg som den skal.

Planen er nok at denne skal vises på bilmesssa i Frankfurt til høsten og lanseringen starter mot våren 2010.