<b>TIDSRIKTIG:</b> Interiøret i Qoros 5 SUV er formet etter klassestandarden. Og tilkoblet via med «Qoros Qloud» er bilen klar for å være online, og sikkerhetssystemene skal være som på de beste europeiske konkurrentene. Foto: QOROS
TIDSRIKTIG: Interiøret i Qoros 5 SUV er formet etter klassestandarden. Og tilkoblet via med «Qoros Qloud» er bilen klar for å være online, og sikkerhetssystemene skal være som på de beste europeiske konkurrentene. Foto: QOROSVis mer

Qoros 5 er neste SUV fra Kina

Kinabilene begynner virkelig å ta form. Denne er klar til våren.

Denne ser ut til å gå rett inn i et marked som er blitt stort, særlig i Norge, men også i det øvrige Europa. Vi snakker om mellomstore folkesuver i kategorien Toyota RAV4, Honda CR-V, Mazda CX-5, Ford Kuga og lignende.

Den blir altså storebroren til Qoros 3 City-SUV, som vi omtalte for et år siden.

Litt fra mange

«Og lignende» er det vel på sin plass å si her, for nye Qoros 5, som vises på disse bildene har utvilsomt trekk som gjør at man kan synes den ligner på den ene eller den andre av de nevnte bilene, med designelementer også fra andre SUV-er i klassen. Det er det ikke noe rart i, for det skal vanskelig gjøres å designe en nykommer som holder seg til malen som er typisk i segmentet uten at den minner om både det ene og det andre som finnes fra før.

Likevel: Vi kan ikke snakke om noen kopi av en eksisterende modell, i motsetning til hva andre kinesiske bilprodusenter frekt har prestert tidligere.

MAZDA CX-5-KONKURRENT: Qoros 5 SUV er designet i henhold til det som er blitt folkesuv-standarden. Ikke originalt, men heller ingen kopi. Foto: QOROS Vis mer


Europatopper i ledelsen

Det trenger nemlig ikke den ferske bilprodusenten Qoros å gjøre. De har rekruttert høykompetente bileksperter fra europeisk bilindustri, nettopp for å skape sin egen identitet i en hard konkurranse. Designsjefen, Gert Hildebrand, har for eksempel fartstid fra Volkswagen, Mitsubishi og Mini.

I vår artikkel om Qoros 3 Hatch, kan du se en video der han forklarer idéer han har omkring bildesign.

Les også: Kinesisk bil sensasjonelt kåret til Europas sikreste i sin klasse

MER ANNERLEDES: Sett slik, skrått bakfra, synes vi ikke den ligner særlig på noen av de potensielle konkurrentene. Foto: QOROS Vis mer


Enkel motorisering foreløpig

Og bortsett fra utseendet, vet vi foreløpig svært lite om den nye SUV-en. Vi regner imidlertid med at den vil bli utstyrt med 1,6-literen Qoros allerede har utviklet, og som finnes i modellen Qoros 3. Med turbolading yter den 156 hestekrefter fra et dreiemoment på 210 Newtonmeter i området 1.750 til 5.000 omdreininger. Den blir tilgjengelig i kombinasjon med manuelt gir eller automatisk dobbelkløtsj-girkasse. Forhjulsdrift vil være standard, og vi regner som sannsynlig at firehjulsdrift også vil bli tilbudt.

Ja, og så fikk vi vite akselavstanden: Med 270 centimeter er det det samme som Mazda CX-5 og bilen vil også konkurrere størrelsesmessig mot den nye Hyundai Tucson. Med riktig motor og girkasse vil den altså ha potensial i det norske markedet. Det ligger i kortene at den vil bli tilgjengelig etterhvert som ladehybrid, og det er jo i dag en oppskrift på å få en gunstig pris her i landet.

RIKTIG: Vi synes Qoros har fått til både proporsjoner og generell design, kanskje med et hint av premium i referansen til Range Rover Evoque med fasongen på forskjermen og siden på frontlykten. Foto: QOROS Vis mer


Trinnvis vekst

Qoros er i dag eid av den kinesiske bilprodusenten Chery og det Singapore-baserte holding-selskapet Kenon, som i hovedsak kontrolleres av den israelske forretningsmannen og filantropen Idan Ofer.

Selskapet er møysommelig bygget opp for å bli en konkurransedyktig bilprodusent ved å satse på innebygd kvalitet og sikkerhet fra starten. Målet er å sette en helt ny standard for biler fra Kina. Dette skjer selvsagt ikke over natten, og i det første hele produksjonsåret, som var 2014, hadde produsenten kun Qoros 3 på prislisten.

KOMMER SENERE: Qoros kommer senere enn antatt til Europa. Dette for ikke å spre kostnadene mens man forsøker å få høyere salgstakt i hjemlandet Kina. Foto: QOROS Vis mer


Når kommer den hit?

Kina har hittil vært hovedmarkedet for (den hittil svært beskjedne) produksjonen, men Qoros kommer til Europa - Slovakia var det første markedet. Dette vil imidlertid ta lengre tid enn opprinnelig planlagt og det ble ansatt en ny toppsjef tidlig i år for å refokusere på det kinesiske markedet først. Dette for å få opp produksjonen før merket rulles ut her.

Det ser derfor ut til at Qoros 5 SUV vil lanseres i Kina til våren, og at den først kommer til Europa tidligst i 2017, sammen med de andre modellene som er utviklet.

Dersom de får det til i sitt hjemmemarked først.

EGENART: Ser vi litt Kia, eller kanskje Range Rover Evoque, eller er den rett og slett bare en Qoros 5? Foto: QOROS Vis mer