Vis mer

Prøvesitt i Aston Martin Rapide

Aston Martin kan lage biler som ser bra ut, det er det ingen tvil om. Men rommer denne slanke sportsbilen fire voksne?

Vi har kjørt både Panamera Turbo og S. Dette er en ekstremt bra bil som imponerte stort. Plassen innvendig er også god.

Vi har sett Rapide før, men ikke sittet i den og kjent litt på varene. Vi må innrømme at vi var mildt skeptiske til det linjelekre designet, men her har Aston Martin fått til både form og funksjon.

Foran er det rett og slett romslig. God takhøyde, fin bredde og romslig fotbrønn. 1,96 meter går inn her uten problemer. Du sitter i dype og harde bøtteseter omringet av en høy skulderlinje. Cockpit-følelsen er stor.

Også var det bak da ... Vi var enda mer skeptiske til plassen bak, og vi hadde forberedt oss på at dette kunne bli årets nedtur. Det ble det IKKE. Baksetet er også utstyrt med to dype bøtteseter som deles av en høy midtkonsoll. Taket kniper meg over hodet med noen centimeter, men en normalt høy person sitter bra her. Plassen i baksetet er litt dårligere enn i Panamera.

Bagasjerommet er beskjedent. Her har det lekre designet og ikke minst drivlinje tatt for seg. Bagasjerommet har en skillevegg som separerer bagasjen fra kupéen, og bakseteryggene kan faktisk legges ned. Det blir jo ikke akkurat noen varebil uansett, men morsom funksjon var det i grunn.


Underholdning

Hvis man blir lei av høre på vakker motorlyd fra en grov V12-er, finnes det også stereo. Lyd fra Bang Olufsen med effekt på 1.000 watt klarer nok å overdøve motoren. De som har valgt iPod som musikkkilde kan bruke den.

Bilen er stor. Den er 5,02 meter lang og veier 1.950 kilo. Den er lav og bred, men ruver likevel i terrenget.

Aluminiumsmotor

Rapide kommer med et velkjent produkt under panseret. Der finner vi en velplassert seksliters V12-motor som nesten i sin helhet er plassert bak forakselen. Dette resulterer i en vektbalanse på 51 prosent foran og 49 prosent bak, og normalt, vil vi tro, tilhørende kjøreegenskaper som følger med en slik velbalansert bil.

Når man dytter en V12-motor helt inn under dashbordet går det utover plassen innvendig. Enten blir bilen romslig, understyrt og trist, eller trangere, velbalansert og en drøm på veien. Synes man det første er greiest er ikke dette bilen man skal se på.


Hele motoren er i aluminium og har seks liter slagvolum. Den yter 477 hestekrefter ved 6.000 omdreininger. Dreiemomentet er 600 newtonmeter ved 5.000 omdreininger. 0 til 100 går unna på 5,3 sekunder. Toppfart 303 kilometer i timen.

Noe av grunnen til at bagasjerommet er litt beskjedent, er at girkassa er plassert der. Rapide har med andre ord en transakselløsning. Dette bidrar også til den gode vektfordelingen og ikke minst det å få mest mulig vekt mellom for- og bakaksel.

Porsche Panamera har valgt en mer konservativ løsning med girkassa festet direkte på motoren. Det er det som er vanlig.

Transaksel med girkassa bak er en konstruksjon som Rapide for eksempel deler med biler som Nissan GT-R og Mercedes SLS AMG. Dette er velkonstruerte biler hvor kjøreegenskaper står i fokus.

Girkassa er en sekstrinns ZF automatkasse med girhendler på rattet. Dekkene har dimensjonen 245/40-20 foran og 295/35-20 bak.

Den slipper også ut CO2 ...

Bilen koster omlag 2.900.000 kroner med alt utstyr. Det er bare småtteri som er ekstrautstyr. Det kan nevnes skjermer i seteryggene til de som sitter bak, kjøling i setene, fargede felger og bremsekalipere, uten modellbetegnelse og andre bagateller.