<b>GÅR PROSJEKTET ETTER PLANEN</b> må du være ekstra oppmerksom i kryssene hvor syklistene har forkjørsrett.  Foto: NTB SCANPIX / OTTO ALSAKER
GÅR PROSJEKTET ETTER PLANEN må du være ekstra oppmerksom i kryssene hvor syklistene har forkjørsrett. Foto: NTB SCANPIX / OTTO ALSAKERVis mer

Prøveprosjekt gir syklistene i Kristiansand forkjørsrett

Men bare på enkelte strekninger.

I Kristiansand har Vegdirektoratet gitt grønt lys til prosjektet som skal gi syklister forkjørsrett langs enkelte strekninger.

Det er Statens vegvesen som sammen med Kristiansand kommune skal legge til rette for strekningen som skal effektivesere sykkeltraseen langs E18 og avstikkerne gjennom byen.

- Vi har akkurat ferdigstilt en plan om en trase som skal gå fra Dyreparken til Andøya, en strekning på 2 mil, forteller landskapsarkitekt og planleggingsleder Siri Skagestein ved Plan og prosjektering i Region sør.

Les også: Syklister mot bilister

God skilting viktig

Kristiansand er allerede en av Norges aller største sykkelbyer, hvilket gjorde det naturlig å bruke byen som pilotby.

VIL ØKE: Landskapsarkitet og planleggingsleder Siri Skagestein ser gode muligheter for sykkelekspressveien i Kristiansand. Foto: STATENS VEGVESEN Vis mer

Sykkelprosjektet skal gjøre det mer attraktivt å ta i bruk sykkelen i stedet for bilen, og gjennomføres og for at vi skal kunne nærme oss målene til Nasjonal transportplan og antall prosentdel som sykler.


- For at sykkelekspressveien blir reel må skilting og oppmerking kunne forstås av alle. Både de med og uten førerkort må forstå skiltingen øyeblikkelig, det er blant annet dette vi arbeider mye med nå, forteller Skagestein.

Om du allerede er en bilist som misliker å ha syklister i veien, er det likevel ingen grunn til å hisse seg opp på forhånd.

Les også: Vil merke syklistene

- Sykkelekspressveien skal så langt det lar seg gjøre holde seg unna vegtrafikken, men det vil naturlig nok være flere punkter bilister og syklister møtes. Her blir det graderinger i forhold til hvilken type trafikk som krysser, og forskjellige tiltak vil bli gjort.

- Utfordringen blir å skilte inn og utfartsveier, slik at både bilister og syklister er oppmerksomme på at det kommer andre inn på veien.

Tanken med å etablere en sykkelekspressvei er at enda flere skal kunne ty til pedalene, og la bilen stå hjemme.

Les også: 70 prosent av syklistene føler seg trakassert

Skepsis

- Mange er selvsagt skeptiske fordi dette er noe eget, derfor er det ekstra viktig å gjøre dette til et synlig prosjekt, med egne merkinger så de er lette å forstå for alle.

I første omgang er det kun Kristiansand som skal gjennomføre dette prøveprosjektet, som forhåpentligvis får en oppstart i 2016.

- Når en ser til andre land hvor det er en høyere sykkelandel, ser en også at det gjøres mer for å øke sikkerheten og tilretteleggingen. Dette prosjektet er bemannet med solid kompetanse på trafikksikkerhet, skilting og oppmerking, sykkeltilrettelegging, universell utforming og kollektiv.

- Vi har identifisert kryss og avkjørsler på strekningen som kan skape usikre situasjoner, og at de vil gjøre en skikkelig jobb for å skape et trygt trafikkbilde avslutter Skagestein.

Les også hvorfor syklisten fikk kutt i forsikringen/b>