Prøvekjørt: VWs nye "livsstilsbil", Polo Cross

Fra 18 grader i Nice ved Middelhavet til et par minusgrader i skibakkene i Alpene gikk unna på halvannen time da vi prøvekjørte VWs nye Polo Cross. Ikke fordi det gikk farlig fort...

Vis mer

Prøvekjørt: VWs nye "livsstilsbil", Polo Cross

  1. Store bilder!
Vis mer


NICE/ALPENE (DinSide Motor): ...men fordi det bare er drøye åtte mil å kjøre. Men vi fikk da kjørt den artige lille tøffingen både på landevei, motorvei, i byen og på isbane i løpet av en ettermiddag. For på Côte d'Azur ligger Alpene så og si ved kysten. Det var her vi fikk stifte bekjentskap med etterfølgeren til Polo Fun, en bil som solgte tre ganger så bra som først antatt, ifølge Volkswagen.

Livsstil-orientert

Unge mennesker med aktiv livsstil som bor på den franske rivieraen kan utpå våren kjøre opp i Alpene om morgenen og stå på ski om formiddagen, kjøre ned igjen etter lunsj og ta seg en dukkert i Middelhavet om ettermiddagen. Disse og andre unge aktive, for det meste bymennesker, er målgruppen for den litt spesielle Polo-utgaven vi har prøvekjørt: Polo Cross. Volkswagen har verken mer eller mindre lagt opp til det de kaller en egen "Cross-strategi" som har som formål å underbygge og forsterke VWs livsstilsorienterte merkeverdier. Den går ut på å etablere Cross som egen utstyrslinje på de fleste modellene: Fox Cross, Polo Cross, Golf Cross og... Touran Adventure.

Vis mer


Nytt familiemedlem

Riktignok står det CrossPolo i den internasjonale dokumentasjonen og på testbilene, men den norske importøren har besluttet å kalle bilen Polo Cross her i landet, og dermed innlemme den mer fullstendig i Polo-familien. Den har nok som rolle å "farge av" litt på resten av modellserien, som fortsatt fremstår som relativt traust tross en vellykket ansiktsløftning i fjor. Heretter håper VW at Polo generelt vil få mer oppmerksomhet som modell.

Vis mer


Større...

Polo Cross ruver en del mer i terrenget enn en vanlig Polo. Det er særlig den høyere bakkeklaringen, de store hjulene og takrelingene, som er standard, som gjør bilen større, men også ytre kosmetikk har bidratt. I forhold til VW Polo er Polo Cross 9 millimeter lengre, 2,1 centimeter bredere og 3,2 centimeter høyere - hele syv centimeter hvis vi regner med takskinnene. Bakkeklaringen er økt med 3,4 centimeter til 17,4 mot 14 på standardmodellene, mens akselavstand og sporvidde er uforandret.

Vis mer


...og røffere

Hovedpoenget med modellen ligger nettopp i designen som gjør Poloen adskillig kulere i sin fremtoning, både sett fra utsiden og interiørmessig. Målgruppen er da også, for å sitere Volkswagen: "Unge gutter og jenter som er opptatt av røff design og funksjonalitet og som i tillegg ønsker seg en bil litt utenom det vanlige til en fornuftig pris". Off-Road designen betyr ikke at bilen er en firehjulstrekker - den trekker på forhjulene som de andre Polo-modellene. Derimot skal den økte bakkeklaringen hjelpe på fremkommeligheten i høy snø eller i ulendt terreng. Vi fikk i hertfall bekreftet under prøvekjøring at det hjelper med litt ekstra høyde for å forsere enkelte snøfonner.

Vis mer


Annerledes

Designen forøvrig dynamiserer utvilsomt Polos utseende med innrammingen i matt aluminium foran, sidespeil som er sølvfargede og kraftigere og mer markerte linjer på støtfangerne både foran og bak. De store hjulene med 17-tommers lettmetallfelger ser unektelig tøffe ut, og er standard utstyr (215/40-17). Det samme er de integrerte tåkelysene. Polo Cross fås i spesifikke farger, blant annet den iøynefallende "Magma orange". Interiøret er tilpasset den utvendige fargen og har et sporty preg med sportsseter med god sidestøtte, som vi satt godt i Bruken av friske farger i interiøret "spriter opp" helheten. Det fireekede rattet er skinntrukket, instrumentpanelet innrammet i krom og pedalene i aluminium.

Vis mer


Moderat motorisering

Vis mer

I hvert fall foreløpig er det i hvertfall ikke motoreffekten som skal få folk til å sikle etter Polo Cross. Motorene gir et minimum av krefter så bilen kan brukes i normal trafikk. Det er to bensinversjoner hvorav den ene er en tresylindret bensinmotor som yter 65 hestekrefter og den andre en 1,4-liters firesylindret maskin på 75 hester. Sistnevnte kan også som eneste variant leveres med automatgirkasse. Under lanseringen kjørte vi hovedsaklig en versjon utstyrt med en artig liten tresylindret dieselmotor som også blir tilgjengelig i Norge; den passet bra til bilen med lite diesel-lyd og fin fremdrift bortsett fra ved lave turtall. Den har et slagvolum på 1,4 liter og yter 70 hestekrefter og 155 newtonmeter ved 1.600 omdreininger.

Motorlyden er en slags kombinasjon av dyptliggende register og den litt rå lyden som er typisk for en tresylindret motor, og er ikke ubehagelig men faktisk en anelse sportslig ved pådrag. Motoren gjør ellers bilen i praksis like rask som en 100 hesters bensindrevet versjon vi også kjørte (men som ikke står på den norske prislisten) i turtallsregistrene cirka 1.500 til 4.500 omdreininger og med bedre skyv fra 2.000 omdreininger. Derimot skjer det ikke stort ved lave turtall under 1.500 omdreininger. Ingen av motorene som kommer til Norge imponerer i øvelsen 0 til 100 kilometer i timen: Tidene som leveres er mellom 14,3 og 16,7 sekunder avhengig av versjon.

Kjører som en Polo

Vi merket lite til den økte høyden når det gjelder kjøreegenskaper selv om en grundigere test er nødvendig for å kunne bekrefte dette hundre prosent. Understellet takler uten problemer de forholdsvis beskjedne kreftene og de overdimensjonerte hjulene sørger for utmerket veigrep på tørr asfalt. Som vi har erfart tidligere når det gjelder Polo er kjøreegenskapene svært betryggende med presis styring, et rimelig avstivet oppsett som, sammen med en udramatisk tendens til understyring, bidrar til en stort sett forutsigbar oppførsel på veien, også under vanskelige forhold. ESP er standard, og om man skulle ha slått den av ved behov, kobler den seg automatisk inn igjen hvis sensorene bedømmer at det er fare på ferde.

Vis mer


Prisene sjokkerer ikke

Tatt i betraktning posisjoneringen og standardutstyret virker prissettingen på Polo Cross ganske riktig. Vi minner om at utstyret i Norge altså innbefatter det viktige stabilitetsprogrammet (ESP eller antiskrens/antispinn), sportsseter, skinnratt, stereoanlegg, el-vinduer foran og bak, elektrisk oppvarmede sidespeil, fjernstyrt sentrallås, 17-tommers aluminiumsfelger, tåkelys og takrelinger. Førersetet er høyderegulerbart og under begge forsetene finnes oppbevaringsskuffer.

Prisene som er oppgitt av Harald A. Møller er som følger:

  • 1,2, 65 hk: 201.140 kroner
  • 1,4, 75 hk: 210.420 kroner
  • 1,4, 75 hk automat: 222.890 kroner
  • 1,4 TDI, 70 hk: 222.840 kroner
  • Polo Cross, som er produsert i Bratislava i Slovakia, lanseres i Norge i mars/april, men kan forhåndsbestilles fra og med uke 6.

    Store bilder fra lanseringen finner du her.