<b>NY TOPPMODELL:</b> Med 2-liters diesel og R-Line utstyrspakke er det duket for ny toppmodell av Tiguan.  Foto: VW
NY TOPPMODELL: Med 2-liters diesel og R-Line utstyrspakke er det duket for ny toppmodell av Tiguan. Foto: VWVis mer

Prøvekjørt: VW Tiguan R-Line

Nytt utseende, ny motor, og nye underholdningssystemer. Nye Tiguan blir med andre ord enda nyere.

En ny generasjon av VW Tiguan har rukket å trille ut på norske veier, en bil som er blitt større og mer praktisk enn sin forgjenger. Samtidig som bilen første gang ble vist, ble det også vist frem en GTE-versjon av bilen, en ladbar hybrid.

Denne ble på forhånd spådd til å være en norgesmodell, med erfaringen fra GTE-versjonen av Golf og Passat GTE som grunnlag.

Slik skulle det ikke gå, selv om indikasjonene var at bilen skulle komme et år etter at standardversjonen kom. VW la lokk på modellen, og forteller nå at den kun ble vist som en konseptbil, og det er ingen ting som tyder på at den engang kommer.

LES OGSÅ: Vintertest av nye Tiguan

R-Line

Det betyr ikke at VW har lagt lokk på andre versjoner, og viser nå frem R-Line. Modellen får lakkerte skjørtekanter, en hekkspoiler over bakluka i bilens farge, R-Line emblemer på begge forskjermene, og en egen frontfanger med store luftinntak og lakkerte detaljer.

Innvendig er det også detaljer som skiller bilen fra den øvrige porteføljen.

Setene kan fås enten som stoffseter eller i skinn. Begge deler har kontrastsømmer sydd med lys tråd, noe som også er hentet igjen på rattet og polstringen rundt girspaken. Begge deler i skinn, naturligvis. Det er også dørtrekkene, som også har den samme kontrastsømmen.

TØFFERE UTSEENDE: R-Line har fått elementer som skal friste kundene til å betale ekstra. Vis mer


Monstermotor

Med R-Line og ny motor er rammene for toppmodellen lagt, og dieselens time er ikke over. I Tiguan kommer det nå en helt ny 2-liters maskin som vil sitte i disse toppmodellene.

Motoren byr på 240 hestekrefter hentet ut av et dreiemoment på 500 Nm, og sistnevnte viser seg frem til fulle allerede fra 1.750 omdreininger.

Motoren er hektet sammen med en 7-trinns DSG girkasse, og kombinasjonen gir bilen en akselerasjonen til 100 km/t på 6,5 sekunder.
Det som kanskje er mest interessant er forbrukstallene, som ifølge NEDC er 0,64 liter per mil, som igjen genererer et utslipp på 167 gram CO2 per kilometer.

240 HESTEKREFTER: Med 500 Nm dreiemoment er den nye 2-literen en råsterk sak. Foto: VW Vis mer


Fortsatt diesel

Vi har kjørt bilen, og med så mye krefter til rådighet er det lett på tenke at enhver bil burde burde vært tilsvarende motorisert. Dessverre er ikke bilen priset, og vi frykter at nettopp prisen i seg selv er en god forklaring på hvorfor ikke enhver kunde av Tiguan kjøper bilen med en slik motor. Om du i tillegg velger bilen med R-Line, så vokser prisen ytterligere.

Foreløpig har vi ikke grunnlag godt nok til å uttale oss om forbruket, noe vi kommer tilbake til når vi får bilen hjemme i Norge.

Foruten motoren er denne utgaven helt lik de øvrige, men felles for alle er at de nå kan fås med tre forskjellige løsninger for underholdningssystemet. Felles for alle er at de nå kan jobbe i tospann med mobiltelefonen, uavhengig om det er en iPhone eller en Android. Skulle ikke systemet i bilen ha navigasjon, så kan du gjennom MirrorLink speile navigasjonen fra mobiltelefonen din.

Gjennom tjenesten «Security & Service» får du tjenester som passer på deg, eller hjelper deg. Kjært barn har mange navn, og andre produsenter har navngitt det som OnCall, og andre navn.

Tiguan R-Line med den nye motoren kommer på markedet senere i høst, men som sagt – prisene er foreløpig ikke kjent. En test kommer så snart bilen er på norsk jord.

Se flere bilder av nye Tiguan R-Line:

Foto: VW
TØFFERE UTSEENDE: R-Line har fått elementer som skal friste kundene til å betale ekstra.
MER LAKK: R-Line har lakkerte felter nederst langs sidene. Foto: VW
NY TOPPMODELL: Med 2-liters diesel og R-Line utstyrspakke er det duket for ny toppmodell av Tiguan. Foto: VW
ALUMINIUM: Med blanke pedaler, skinntrukket felt i dørene, seter i skinn eller mikrofiber stoff og et ratt som ikke lenger er rundt. På slike detaljer kjenner du igjen en R-Line innvendig. Foto: VW
R-Line: Sidestøtten er god, uansett setevalg. Foto: VW
VALGFRITT: R-Line kan fås med stoff eller skinnseter. Begge deler har lyse kontrastsømmer. Foto: VW
KONTRASTSØMMER: Også "sokken" rundt girpsaken har fått kontrastsømmer. Foto: VW
MULTIMEDIA: Med de nye systemene snakker telefonen og mediasenterne enda bedre sammen. Foto: VW
TRÅDLØST: Induksjonslading av telefonen kan fås som tilbehør. Foto: VW
240 HESTEKREFTER: Med 500 Nm dreiemoment er den nye 2-literen en råsterk sak. Foto: VW