Prøvekjørt: VW Passat stasjonsvogn

Når man observerer trenden i markedet kan man tippe at det etterhvert vil bli solgt minst fire ganger så mange stasjonsvogner som sedaner av den nye Volkswagen Passat. Som ved tidligere anledninger, for at sedanen skulle rekke å få sin fortjente andel oppmerksomhet, har Volkswagen valgt å drøye lanseringen av stasjonsvognen noen måneder. Men nå kommer den - og vi har tatt den i nærmere øyesyn.

Prøvekjørt: VW Passat stasjonsvogn

  1. Store bilder av Passat stasjonsvogn


FRANKFURT (DinSide Motor): For 32 år siden dukket den første Passat stasjonsvogn opp. Med årene er den populære modellen blitt et begrep i det europeiske familiebilmarkedet, og dens vedvarende suksess gjennom flere generasjoner har trosset nye trender som fleksi- og flerbruksbiler samtidig som den har tilpasset seg ved å bli større, sikrere, mer velutstyrt. Firehjulsdrift har den også fått. Nå står sjette generasjon Passat "Variant" - som den blir lansert som i Tyskland - for døren. Da vi dro ned for å prøvekjøre den i Frankfurt-området var vi spente på om den kom til å leve opp til forventningene som nødvendigvis har bygget seg opp de siste månedene.

Harmonisk design

Det er ikke fritt for at førsteinntrykket når vi beskuer den nye Passat stasjonsvogn er at bilen er designet for å være nettopp det - en stasjonsvogn. Den fremstår som mer fullendt i formgivningen enn sin sedan-bror; det bakre overhenget som mange synes er i lengste laget på sedanen virker her både logisk og harmonisk. Stasjonsvognrollen kler ganske enkelt Passat bedre. De fleste vi diskuterte designen med under lanseringen var enige i at hekkpartiet på "Variant" som den heter på hjemmemarkedet, er adskillig mer vellykket enn på firedørs-Passat. Fra B-søylen og bakover er dette en helt ny bil. Også sidekonturene er annerledes enn på sedanen. Harmonisk eksteriør, altså, men bilen har mer å by på enn et tiltalende ytre.

Mer plass

I klassen må nye Passat stasjonsvogn se seg slått størrelsesmessig av Opel Vectra stasjonsvogn. I forhold til forgjengeren, Passat av 5. generasjon, derimot, er økningen i dimensjoner betydelig; Passat gir ubenektelig storbilfølelse. 9,2 centimeter mer i lengden gir en total lengde på 4,77 meter. 7,4 centimeter mer i bredden gir anselige 1,82 meter totalt. Oppbevaringsrommene i dørene har nå god plass til alskens saker og ting man måtte ha i hendene når man skal sette seg i bilen - kamera, potetgullpose, brusflaske....

I høyden har bilen vokst med mer moderate 1,9 centimeter til totalt 1,52 meter inklusive takrelingene som er standard og kan fås i matt svart eller kromutførelse. Akselavstanden har heller ikke økt nevneverdig - det er det overhengene som har.


Innvendig gjør dette at Passat er en romslig bil, med god plass til bena i baksetet og brukbar takhøyde. Når det gjelder bagasjerommet er dette adskillig større enn forgjengerens. Volkswagen oppgir en lastekapasitet på 603 liter, hvilket er over hundre liter mer enn i forrige generasjon. Maksimalt volum, inklusive reservehjulrommet på 90 liter, er 1.731 liter. Dette er fabrikkens tall, og det er vanskelig å forholde seg til tallene fra produsentene når det gjelder bagasjeplass. (For mer informasjon om dette, se lenke til vår artikkel om de forskjellige målemetodene nederst på siden). Vi kunne imidlertid konstatere ved selvsyn at Passat er en meget romslig bil. I versjonen Comfortline (ekstrautstyr på Trendline) kan ryggen på passasjersetet foran legges ned slik at gjenstander på opptil 2,9 meters lengde kan legges inn.

Det er mulig å få praktiske, integrerte barneseter for større barn som ekstrautstyr. Vis mer


Komfortabel

Det ypperlige komfortnivået vi kunne konstatere på Passat sedan er også her tilstede, og det merkes at det er blitt jobbet med oppsettet på stasjonsvognen for at ikke den økede vekten og størrelsen på bakstussen skal gå ut over den behagelige gangen og lydnivået. Utsynet fra stasjonsvognen er bra i alle retninger. Det er tre 12-volts strømuttak ombord, og det er også mulig å få et 230-volts uttak bak.

Åtte motorer

Av de åtte forskjellige motor-alternativene som vil være tilgjengelige kommer syv med direkte drivstoff-innsprøytning. Vi vil ikke her gå i detalj på beskrivelsen av hvert motoralternativ, da vi har presentert dem i forbindelse med sedan-lanseringen. Lenkene til de forskjellige presentasjoner og tester av nye Passat finner du nederst på siden.

Rimeligste alternativ vil være utstyrt med en 1,6-liters bensinmotor som yter beskjedne 102 hestekrefter. Dette må karakteriseres som undermotorisering. Neste nivå er 1,6-literen med direkte besininnsprøytning, 1,6 FSI, som yter 115 hestekrefter. Vi kjørte denne med manuell sekstrinns girkasse, som hentet ut det optimale av motoren, men med den nødvendige ulempen høyt turtall og dertil hørende lydnivå.


Mere futt er det da i 150-hesters bensinmotoren i 2,0 FSI-varianten. Med sekstrinns automat gir denne en behagelig og tilstrekkelig kvikk kjøreopplevelse - men heller ikke mer enn tilstrekkelig. Dette er heller ikke motoren for de med ønsker om sportslige egenskaper.
Som sedanen kommer også stasjonsvognen med to skikkelige kraftpakker på bensinsiden: En 2,0 FSI turbo på 200 hestekrefter, i praksis samme motor som i Golf GTI, og en 3,2 V6 som er god for 250 hester.

Tre dieselmotorer står på programmet: 1,9 TDI på 105 hester, hvilket høres lite ut, men allikevel såvidt er tilstrekkelig da det er en svært rund og trekkvillig motor. Allikevel er det nok 2,0 TDI med sine 140 hester og 320 newtonmeter fra 1.800 omdreininger som gjør denne Passaten mest brukbar til langtransport med folk og bagasje. Man må bare lære å utnytte det forholdsvis smale arbeidsregisteret på en optimal måte. Dette er en kraftig og stillegående motor, og vil bli disponibel med firehjulsdrift sent i høst. En 170-hesters dieselvariant vil også stå på prislisten, men den var ikke tilgjengelig for prøvekjøring. Dette er også en 2,0 TDI, men den har revidert innsprøytningsteknologi og to balanseaksler.

God på veien


Understellet på stasjonsvognen har fått de nødvendige reguleringer i forhold til sedanen, og kjøreegenskapene virker også her upåklagelige og betryggende samtidig som at fjæringskomforten er god. Vi vil selvfølgelig måtte teste den i fullastet tilstand for å komme med en endelig konklusjon på det kapitlet. Det kan jo også være betryggende å vite at bilen (Kjørt på motorvei: 2,0 FSI og 2,0 TDI) føltes svært retningsstabil og sikker, også i høye motorveihastigheter i Tyskland.

ESP (elektronisk stabilitetsprogram) er standard på alle Passat-versjoner. Firehjulsdrift vil bli tilgjengelig mot slutten av året.

Ca. 15.000 kroner mer enn sedan

Som sedanen er stasjonsvognen relativt velutstyrt, og kommer i fire forskjellige utstyrs- og finishutførelser: Trendline, Comfortline, Sportline og Highline. Det er Comfortline som gir de beste mulighetene til å utnytte stasjonsvognens praktiske egenskaper.

Av interessant utstyr som er spesifikt interessant for stasjonsvognen kan nevnes:
- automatisk hydropneumatisk nivåkontroll
- "bagasjemanagement-system" som består av en variabel innretning på skinner som gjør det mulig å holde gjenstander av varierende størrelser på plass og feste dem til sidene
- et forbedret system for sykkeltransport forankret i selve kjøretøystrukturen
- elektronisk bagasjelokk-åpner med åpningsvinkelvariator.

Passat stasjonsvogn blir tilgjengelig i Norge fra ca. månedsskiftet august/september. Firehjulsdrift kommer sent i høst (på 2,0 TDI, 2,0 FSI 150 HK og på V6-modellen).

Pristillegget på Passat stasjonsvogn i forhold til sedanen blir cirka 15.000 kroner; forbehold er bare tatt for ekstratillegg grunnet at vektavgiften slår annerledes ut ved passerte 1.400 kilo. Dermed blir grunnprisene for de forskjellige motoralternativene omtrent som følger:

Cirkapriser: Passat stasjonsvogn
MotorEffektPris (ca.)
Bensin:  
1,6102 HKkr. 271.000
1,6 FSI115 HKkr. 292.000
2,0 FSI150 HKkr. 342.000
2,0 FSI turbo200 HKkr. 427.000
3,2 V6250 HKkr. 666.000
   
Diesel:  
1,9 TDI105 HKkr. 315.000
2,0 TDI140 HKkr. 350.000
2,0 TDI170 HKkr. 389.000
Forbehold om tillegg grunnet vektavgift


  • Store bilder av nye Passat stasjonsvogn finner du her.
  • Rapport fra prøvekjøringen av nye Passat sedan finner du her.
  • Test av nye Passat med 1,9-liters TDI-motor finner du her.
  • Test av nye Passat - luksusutgaven - med 140-hesters dieselmotor finner du her.
  • Hvor mye plass er det egentlig i bilen???
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder