Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: VW Golf kabriolet

Det er 37 år siden Golf ble lansert. Først nå kommer tredje generasjon kabriolet. Vi har kjørt den.

ST. TROPEZ (DinSide Motor): Vi skal gå rett på sak: Denne går rett til topps i kategorien kabrioleter vanlige folk kan vurdere, og får dermed seks på terningen. En betingelse er at man velger rett versjon. Altså noe så spesielt som en betinget sekser...

Dette var en av de deiligste og mest avslappende kjøreturene vi har hatt på lenge. Undertegnede er til vanlig ingen fan av å kjøre åpent. Kort sagt, jeg er kresen. Sist var i en Mazda MX5. Det skal med andre ord mye til før kabriolet-gliset dukker opp her i gården.

Sjelden foreteelse

Men det gjorde det altså denne gang, og skyldtes kombinasjonen av tre faktorer: Stedet, været og bilen. Her skal vi konsentrere oss om bidraget fra sistnevnte faktor - og det er ikke den minst viktige. Dessuten er begivenheten ganske epokegjørende; Volkswagen har nemlig bare lansert to Golf-kabrioleter tidligere - den første i 1979, basert på generasjon 1 og den andre i 1992, basert på generasjon 3.

Beetle og Eos

Foto: Knut Moberg

Sistnevnte ble etterhvert maskert som generasjon 4, og gikk ut av produksjon i 2002. Uansett har det vært et langt opphold i kabrioletprogrammet fra den kanten, og de som har ønsket å kjøre åpen Volkswagen i den tiden har vært henvist til Beetle cab eller kabriokupéen Eos. Sistnevnte fikk for øvrig nylig en ansiktsløftning, men den norske importøren kommer ikke til å ta den inn, da det dreier seg om en ganske smal markedsnisje her til lands. Globalt har Golf-kabrioletene greid å finne 685.000 kunder og det blir denne generasjonens oppgave å bikke millionen i løpet av de neste årene. Vi tror den vil greie det.


Mer sporty

Det første vi merket oss er at kabrioleten har en egen og, etter vår mening vellykket, profil. Taklinjen er lavere enn på kombien og frontruten har en god del slakere helling. Dette gir et mer sporty uttrykkk som passer kabrioleten godt. Ellers er dette lett gjenkjennelig Golf og ikke bare kabrioleten blant Golfene, men kanskje i enda større gradGolfen blant kabrioletene.

Relativt romslig

Bilen er mer kompakt enn Eos - 425 centimeter lang mot 442, men har bedre plassutnyttelse. Bredden er 178 centimeter og høyden 142 centimeter. Kabrioleten har fire fullverdige sitteplasser og baksetene er ikke bare rene nødseter selv om det er trangere der enn i en standard Golf. I tillegg kommer at bagasjerommet rommer 250 liter både med taket oppe og nedfelt, hvilket er en fordel stofftaket gir i forhold til ståltaket på kabriokupéene.

Ekte og ærlig kabriolet

Uansett - foran sitter man godt, i et førermiljø som er typisk for Volkswagen - relativt traust, men med en ergonomi av de bedre, som vi har lært å sette pris på. Og, det viktigste i denne typen bil, selv med den slakt hellende frontruten er vi langt fra å stange i dens øvre del; her kommer den virkelige kabrioletfølelsen, som vi til en viss grad savner i de typiske kabriokupéene som for eksempel Peugeot 308 CC, som vi møtte en del av på veien langs den franske rivieraen der testkjøringen foregikk. I tillegg slipper vi endelig den skjemmende veltebøylen; denne gangen har nemlig VW-ingeniørene kommet opp med et system som løser ut den innebyggede rundveltbeskyttelsen på et brøkdels sekund dersom bilen bikker over en viss vinkel.

Kabriolet-toppen senkes eller heves på ni sekunder og tar ikke plass som går ut over bagasjerommet. Lyddempingen er atpå til forbilledlig. Foto: Volkswagen Vis mer


Denne bilen vil nok gi fornyede argumenter til de som mener en ordentlig kabriolet skal ha stofftak; vi lot oss da også besnære av dennes fordeler. Stofftaket heves eller felles på bare ni sekunder, og vi konstaterte at manøvren går helt greit også i fart - i under 30 kilometer i timen, så det er ikke noe å igangsette ved påkjøring til motorvei, for eksempel. For øvrig virker stofftaket solid og støynivået ble imponerende lavt da vi fikk det på plass, dette også på motorvei med hastigheter langt over hva som er tillatt i Norge. Vi ser ikke for oss at det vil være noe problem å holde den kompakte kupéen varm vinterstid.

Velkjørende for en kabriolet

Kjøremessig oppleves naturlig nok kabrioleten som mindre stiv enn kombien, men i mindre grad enn vi fryktet. Vi kjente for øvrig igjen de godmodige kjøreegenskapene fra standardbilen om enn en noe mer vag styrefølelse, hvilket er helt normalt. Det er også fullt akseptabelt på denne typen bil, som man anskaffer for å kjøre avstressende og behagelig og ikke fordi man vil hengi seg til rally-trening. For øvrig vil vi ikke anbefale å utstyre bilen med de største felgene på 18 tommer eller "sportschassis" som er senket 1,5 centimeter, da bilen allerede i utgangspunktet er ganske stramt satt opp. Vi opplevde nemlig til tider testbilen som var sportslig satt opp som i stumpeste laget over korte ujevnheter.

Unødvendig med masse krefter

Foto: Volkswagen
Kabriolet-toppen senkes eller heves på ni sekunder og tar ikke plass som går ut over bagasjerommet. Lyddempingen er atpå til forbilledlig. Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen

Golf Cabriolet serveres med en rekke ulike motorer, og etter prøvekjøringen er vi ganske kategoriske: De kraftigste motorene tjener ingen hensikt i en slik bil. Den norske importøren er enig og dropper å ta inn "GTI-versjonen" med 2.0 bensinmotor på 210 hestekrefter og den sprekeste dieselmotoren, 2.0 TDI med 140 hester. Vil man utnytte slike krefter, velger man en lukket og stivere bil, og vil man kjøre aktivt er ikke en kabriolet førstevalget uansett. (En bakhjulsdrevet roadster, OK - men det er noe ganske annet).


Velg bensin!

Vi kjørte først bilen med den utmerkede dieselmotoren på 105 hestekrefter - nå fra 1,6 liter slagvolum og med common rail-teknologi. Vi liker motoren i lukkede biler, men her syntes vi den fremsto som til tider ubehøvlet. Kjøreruten med denne kabrioleten var fra Nice til St. Tropez langs kysten - og motsatt vei. Tross fremskritt som er blitt gjort de seneste årene: Når man kjører åpent blir returen av dieselstøy påtagelig. Dessuten gir ekstra vekt på forstillingen den lille ekstra understyringsfølelsen man ikke trenger i en bil som tross alt ikke er like vridningsstiv som en standard Golf.

Vi fant derimot stor glede i å kjøre bilen med bensinmotor. 210-hesteren fremstår som nærmest overmotorisert og tas uansett ikke inn i Norge. 160-hesteren (1,4-liter) holder i massevis og 122-hestersversjonen av denne er helt utmerket.

Vi kjørte ikke 1.2 TSI (altså bensin) på 105 hester i kabrioleten, men vi vet at den byr på tilstrekkelig med krefter selv i Touran - en syvseters fleksibil. Med andre ord, Volkswagen har et tilbud av bensinmotorer som passer alles behov, og vi anser dem alle som gode valg til denne bilen.

Pris og utstyr: Følg med!

VW Golf Cabriolet leveres med Highline utstyrsnivå som standard, hvilket betyr at bilen er meget velutstyrt i utgangspunktet. Dette betyr at Volkswagen med Golf Cabriolet følger premium-linjen som også gjelder for Touareg, Passat CC og Phaëton. Selvsagt kan en mengde avanserte utstyrspakker velges som tilvalg utover det.

Det vil åpnes for forhåndsbestillinger av nye Golf Cabriolet i slutten av mai, og da vil også prislisten bli klar. Denne vil trolig starte på cirka 312.000 kroner. Leveransene av bilen vil starte i september.

Testresultat

VW Golf Cabriolet med bensinmotor og standard understell

Ekte og ærlig kabriolet, utmerket kalesjeløsning, velkjørende bil, god plassutnyttelse, seriøs opplevd kvalitet og god ergonomi

Vel traust for en morobil; for øvrig de vanlige svakheter med en åpen bil, men mindre enn hos konkurrentene - kan ikke trekke ned for kategorien. Men: Understellet melder i meste laget tilbake om ujevnheter i veien.


Testresultat

VW Golf Cabriolet med dieselmotor og sportschassis

Ekte og ærlig kabriolet, utmerket kalesjeløsning, velkjørende bil, god plassutnyttelse, seriøs opplevd kvalitet og god ergonomi

Dieselmotor passer ikke her grunnet ubehagelig lydnivå når man kjører åpent, samt mer rykkete fremdrift. Kombinert med sportschassis og lavprofildekk reduseres delvis kvaliteten på den fine kabrioletopplevelsen.