PRØVEKJØRT: Volvo XC90

Volvo har hatt stor suksess med sin V70 Cross Country. Nå har den blitt enda høyere, lengre og sterkere og heter XC 90.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

GENÈVE (DinSide Motor): Vi har vært på tur i alpelandet og prøvekjørt Volvos nyeste SUV. Dette segmentet i Norge, som i hovedsak består av BMW X5 og Mercedes M-klasse, vil nå få stor konkurranse av XC 90. I hovedtrekk kan vi si at Volvo på mange områder er like god som de to nevnte rivalene, men Volvo er også bedre på flere områder. For eksempel på sikkerhet er Volvo skikkelig på hugget og har tenkt på alle syv passasjerer, fotgjengere og til og med andre lavere biler. Ikke mist har de tatt i bruk en spennende patent for å hindre at bilen skal velte ved unnamanøver. Det er en kjent sak store SUVer med høyt tyngdepunkt har hatt problemer med dette.

Topp komfort

Vi synes Volvo er gode på komfort og særlig setene utmerker seg positivt. Setene i XC 90 har vi sittet mye i før, og de er de samme som sitter i blant annet V70. De fleste justeringsmuligheter er på plass og en lang kjøretur gjennom Sveitsiske og Franske alper var en sann fornøyelse. Våre testbiler var topputstyrt, men vi kan meddele at både materialer, finish og kvalitetsfølelse var av god standard. Fjæringen har mye å si for komforten og XC 90 har en forholdsvis myk fjæring, likevel krenger det ikke nevneverdig mye i svingene. Vi merket derimot stor forskjell på 17 og 18 tommers felger. Det ble betydelig mer smell i dekkene med 18-tommere. Vi ville holdt oss til de litt mindre felgene. Også støynivået er svært lavt. Det er motorene som lager mest lyd. Vind- og dekkstøy vil nordmenn her hjemme, som ikke kjører kriminelt fort, sjelden merke noe til.

Fleksibel

Hvis du velger XC 90 som femseter får kupeen tradisjonelle seteløsninger. Som syvseter blir det en flerbruksbil. Da blir andre seterad tre individuelle seter som kan justeres i lengderetningen. Det midterste setet kan trekkes langt frem og den bakerste delen av midtkonsollen kan fjernes slik at den i midten bak nesten sitter mellom forsetene. På tredje seterad er det to enkeltseter som trylles bort i gulvet når de ikke er i bruk. Slik skal det være.

Lettbrukt

Selv om det omfangsrike ytre er ganske greit å holde kontroll over, er det behagelig med parkeringssensorer. Det koster riktignok 3.900 kroner, men er verdt å vurdere. Det gjør det enkelt å plassere bilen på trange steder. Enkelt er det også bruke alt utstyret som befinner seg i midtkonsollen. Vi har en del trening i denne layouten fra før, men det er nok av det mest selvforklarende som finnes. Vi hadde stereoanlegg, telefon, navigasjon i en enhet, men bruksanvisning er unødvendig. Dette går av seg selv.

Allerede her er det mye bra å si om Volvo XC 90. Vi har kjørt alle tre motorene som strekker seg fra 163 til 272 hestekrefter. Mer om det finner du på denne lenken.