Foto: Volvo
Foto: Volvo Vis mer

Prøvekjørt: Volvo V60 Plug-in Hybrid

DinSide, Berlin: Til neste år dukker den opp i en butikk nær deg. Nå er den prøvekjørt.

Volvo har stor suksess med sin nye 60-serie, som både sedan og stasjonsvogn. Sistnevnte kommer neste år med ladekabel, og vi har prøvekjørt den. Plug-in Hybrid i kombinasjon med diesel er enda ikke kommet på markedet, men Volvo tar med denne det første steget. Utslippet er oppgitt å være under den magiske grensen på 50 gram. Derfor måtte det bli diesel, forteller Karl-Johan Ekman i Volvo Personvagnar til DinSide.

Vattenfall er med

Utviklingen av V60 PHV er et samarbeide med Vattenfall, noe som faktisk førte til opprettelsen av et helt nytt selskap, V2 Plug-in-hybrid Vehicle Partnership. Nå er altså det første resultatet av samarbeidet et faktum. Volvo V60 er for øvrig den første bilen fra Volvo med en plattform som er beregnet å ta imot en hybridløsning. For over et år siden fikk vi prøvekjøre en Volvo V70 med en drivlinje som har vært opphavet til denne V60’en, men det ligger i kortene at den var umoden.

Når utseendet teller.

Halvveis til målet

Volvo har en satsning de kaller ”Drive towards zero”, og med V60 Plug-in mener Volvo selv allerede å være der, i den tid bilen kun går på elektrisitet. Det kan den stort sett gjøre innenfor 50 kilometers rekkevidde, men ikke bli forundret om dieselmotoren starter lenge før den tid. Volvo har konstruert bilen sånn at dieselmotoren starter med en gang du begynner å bli tung på gassen.

–Dette er av sikkerhetsårsaker, forteller Ekman.

Foto: Volvo
FORBYS: Til tross for elektrisk rekkevidde på 50 km og et CO2-utslipp på 48 g/km og NOX-utslipp på 24 mg/km, så forbys Volvos ladbare hybrid D5 Twin Engine på dager med dieselforbud. Foto: VOLVO


Forgjengeren til konseptbilen

Slapp strømbil

I praksis betyr dette at du aldri kan kjøre bilen så hardt du ønsker på elektrisitet alene, ikke engang innenfor den strømreserven du har tilgjengelig. Ikke engang når du låser bilen i EV. Dette var en av de få løsningene vi ikke var overbegeistret over. Men sett fra et annet synspunkt, elekromotorens 70 hk og 200 Nm blir lite spenstig i en såpass stor og tung bil som V60 er. Om vi ser på rekkevidden totalt, så er den oppgitt til 120 mil når både batteri og dieseltanken er fylt opp før du starter. På spørsmål om hvorfor Volvo benytter diesel, så handler dette først og fremst om at det var eneste mulighet for å komme under 50 gram i CO2-utslipp. Volvo ser ikke NOx som et onde i all den tid dette skal være så godt som eliminert når Euro 6-kravene blir gjeldende.

V60 i detalj

En fin bonus

Med en hybrid drivlinje i V60 får du automatisk firehjulsdrift på kjøpet. Mye tyder på at Volvo har gjort selve implementeringen av den elektriske pakken så enkel som mulig ved bare å legge den til en mer eller mindre ordinær V60 D5 med 2,4-liters motor. Batteripakken har fått seg en fast plass foran bakakselen, og elektromotoren sitter i en såkalt ERAD, en Electric Rear Axle Drive. Bilbransjens underleverandører har nemlig for lengst begynt å lage standardiserte løsninger som bilprodusentene kan gasse seg med. Hybrid og elektriske drivlinjer er intet unntak. Selve fordelingen av krefter mellom diesel og batteridriften styres med elektronikk, og antispinnen tar seg av forskjellen i dreiemomentet for å stabilisere driften.

Vis mer


Du kan velge mellom tre forskjellige kjøremønstre i V60 Plug-in. Det er Pure, Hybrid, og Power.

  • Pure er programmet der du har den nevnte elektriske driften. Her er målet å kjøre kun elektrisk, men dieselmotoren slår inn når batterikapasitet, kjøremønster eller terreng tilsier det.
  • Hybrid er bilens forvalgte program, og den står alltid i Hybrid ved oppstart. Her leverer bilen krefter fra de to motorene etter et optimaliseringsprogram. EU-syklusen som brukes under forbruksmåling har her gitt bilen dens oppgitte 0,19 l/mil som fasit. Normalt mønster over tid i Norge er en anelse mer.
  • Power velger du når du er ute etter mest mulig krefter. Da legges forbrukshatten på hylla, og bilen gir deg mest mulig av det den har tilgjengelig. Dette kan på mange måter anses som et sport-program, i den grad det er ønskelig på en familievennlig stasjonsvogn.

Planlagt kjøremønster

V60 Plug-in gir deg også muligheten til å planlegge kjøringen over tid. Dersom du vet at du skal inn i et område hvor det er hensiktsmessig med eldrift, så kan du spare strømmen på batteriet til du kommer dit. Du kan også styre bakhjulsdriften ved å be elektromotoren slå inn når du skal ut av ei glatt knipe. Før du legger ut på en tur har du også muligheten for å angi lengde på turen. Dette er med på å gi bilen bedre grunnlag for å utnytte de to ressursene, og kombinasjonen av dem, på beste måte. Noen produsenter har planer om å hekte denne funksjonen opp mot navigasjonssystemet.

I produksjon i juni: Volvo C30 som ren elbil

En lett luftetur

Vår prøvekjøring av V60 Plug-in foregikk i kontrollerte former på bane, og Volvo er klare på at bilen fortsatt er under utvikling. Til høsten blir det testkjøring av en mer produksjonsklar modell. Hovedinntrykket er at bilen i seg selv er som en ordinær V60. Først når du beynner å leke med knapper og innstillinger begynner forskjellene å utmerke seg. Eldriften bar som nevnt ikke preg av å være veldig sterk, men i kombinasjon med dieselmotoren ble det fart i sakene. At sistnevnte slår raskt inn er med på å minske følelsen av elbil ganske sterkt, men i hovedsak er heller ikke V60 Plug-in Hybrid en elbil. Det er kombinasjonen som gjør den til en drivstoffgjerrig bil. Firehjulsdriften fikk vi ikke satt på prøve i all den tid vi kjørte på varm og tørr asfalt, og vi får utsette uttalelsene til vinteren.

Sikkerheten teller

Volvo lover at de skal fortsette i sin bane med å utvikle sikkerhetssystemer. I elbiler finnes det nye elementer som må sikres mot omverdenen, og motsatt. En av tingene som er implementert i V60 Plug-in er en egen strømbryter hvor føreren raskt kan koble fra og isolere batteridriften fra resten av bilen. Ikke se bort fra at slike ting blir en viktig del av Euro NCAP testene fremover. I begynnelsen av 2012 kan du se deg rundt, og kanskje dukker det en V60 Plug-in hybrid opp rund et hjørne.

Volvo V60 Plug-in hybrid
  
  
Produksjonsstart2012
Effekt dieselmotor215 hk
Dreiemoment440 Nm
Effekt elmotor70 hk
Dreiemoment elmotor200 Nm
Rekkevidde eldrift50 km
BatteriLithium-ion
Batterikapasitet12 kWt
Forbruk0,19 l/mil
CO2-utslipp49 g/km
0-100 km/t:6,9 sek.
Ladetid3 timer (230V/16A)
Ladetid4,5 timer (230V/10A)
TauekapasitetNormal