PRØVEKJØRT: Verdens mest avanserte bil

Vi har prøvekjørt en voldsomt imponerende bil. Lexus LS600h forbauser oss på flere områder, og står som en av de mest spektakulære kjøretøyene vi har prøvekjørt noen gang.

Vi har testkjørt den nyeste kreasjonen til Lexus nok en gang. Det dreier seg om den svært luksuriøse og mildt sagt avanserte LS600h. Forrige gang fikk dere bare en forsmak, men her kommer den virkelige oversikten over dette spennende produktet.

Luksusbiler finnes det for så vidt mange av, men ikke med firehjulsdrift og en elektrisk ekstramotor i tillegg til en 5-liters V8 bensinmotor. Navnet 600 har ikke noe med slagvolum å gjøre. Lexus ønsker med det navnet å vise at den kan sammenlignes med for eksempel Mercedes S600 og BMW 760i.

I tillegg til å ha ytelser i toppklasse har også denne bilen firehjulsdrift. En Torsen-differensial sørger for at 60 prosent av den totale kraften havner på bakhjulene og 40 prosent blir sendt fremover. I beste fall blir hele 70 prosent sendt bakover, men systemet kan også fordele kreftene 50:50.

Vis mer

PRØVEKJØRT: Verdens mest avanserte bil

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Girkassen er en trinnløs girkasse, som ikke må forveksles med den som sitter i LS460 som har en åttetrinns automatkasse. På LS600h er det variabel utveksling uten trinn, men i en såkalt sportsmodus kan kassen simulere åtte trinn.

Motor(er)

Den totale motorpakken i LS600h består av to motorer. Den ene er en femliters V8-bensinmotor som yter 394 hestekrefter. Dette er den samme motoren som sitter LS460, men med større slaglengde. Dreiemomentet på denne motoren er 520 newtonmeter ved 4.000 omdreininger.

Den elektriske motoren blir drevet av 650 volt som blir konvertert fra batteriets 288 volt via en ”voltage boost converter”. Dette resulterer i en effekt på 224 hestekrefter og 300 newtonmeter. Summa summarum øker effekttallet fra 394 til 445 hestekrefter totalt ved hjelp av elektromotoren, mens dreiemoment ikke blir oppgitt til mer en 520 newtonmeter, det bensinmotoren yter alene. 300 newtonmeter fra den elektriske motoren er dermed ikke med i totalsummen.

0 til 100 kilometer i timen presteres på ikke altfor kjappe 6,3 sekunder (bilen veier hele 2,3 tonn; pluss/minus avhengig av utstyrsnivå), og toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen. Men, ute på veien oppleves dette annerledes. Den skyter opp i 200 før du rekker å blunke. Det er her elmotoren kommer til sin rett, i tillegg til at den senker forbruket. 80 til 120 klarer den på 4,3 sekunder. Det betyr at farten øker med 10 kilometer i timen per drøye ett sekund. Det er fort!

Enda raskere er den fra 50 til 80. Det tar bare 2,7 sekunder. Når du er ferdig med akselerasjonen trapper bensinmotoren ned aktivitetene og bilen sparer bensin. 120 kilometer i timen med 1.000 omdreininger på bensinmotoren er fullt mulig. Oppsiktsvekkende!

Lavutslipp

Etter å ha kjørt i normal motorveihastighet en periode, kommer vi til en småby og bremser ned til 50-60 kilometer i timen. Da er batteriet toppladet, bensinmotoren kobler ut og bilen går på strøm. I noen kilometer går den på strøm før vi igjen skal ut på motorveien.

Man kan også tvinge den til å gå på strøm ved å trykke på EV-knappen (som i Prius).

Vi vet ikke hvor langt den kan kjøre kun på strøm, men det er avhengig av hastighet og belastning. Det samme skjer på rødt lys, køkjøring, i parkeringshus osv. Bensinmotoren kutter ut. Forbruket blir dermed lavt, og særlig ved småkjøring merker man effekten. Dette gjør at lokale utslipp blir svært begrensede.

Det er verdt å merke seg at det er mulig å oppnå et svært lavt forbruk, ned mot 0,7-0,8 liter per mil på landeveiskjøring.

Når bilen går kun på strøm virker alt komfortutstyret akkurat som før. Du har klimaanlegg, stereo og alt du trenger, selv om bensinmotoren stopper.

Fartsbil

Lexus-menneskene er lure, men selv de kan ikke trylle. Med full fres på bensinmotoren bruker den like mye som tilsvarende bensinbiler. Da bidrar bare elektromotoren til at det går fortere, og den vil da heller ikke kunne lade batteriet.

Siden vi var i høyhastighetslandet Tyskland på testkjøring, fikk vi kjørt bilen fort og med for høy hastighet er det ikke strøm på batteriet til småkjøring. Men vi anser ikke dette som noe stort problem, siden det antagelig er svært sjelden bilen blir kjørt så hardt.

Toppfarten er sperret på 250 kilometer i timen, men som dere kan se av filmen viser fartsmåleren mer. Vi regner med en virkelig toppfart opp mot 270-280 kilometer i timen.

På veien

LS600h har 60 prosent av driften bak og 40 prosent foran. Du har mye trykk på bakhjulene og den oppfører seg bra på veien. Den har luftfjæring som er av den komfortable typen, men med en aktiv krengingsstabilisator både foran og bak (kun kort utgave) ligger den forholdsvis i vater i svingene.

Du har også sportsprogram på fjæringen, men det gjør egentlig bare bilen mer ukomfortabel. Dette er en bil som spiller på komfort, og den leverer varen så treffsikkert at du ikke savner mer sportsbilegenskaper. Dette er uansett ikke en bil som oppmuntrer til å stupe inn i svinger og foreta hasardiøs kjøring.

Lexus har også noe som BMW har. Nemlig servostyring med variabel utveksling. Den har 2,7 rattomdreininger ved fullt rattutslag fra høyre til venstre ved bykjøring og opptil 3,7 omdreininger for å få stabilitet i høy fart.

Luksus og komfort

Om du kjører eller blir kjørt, spiller liten rolle. I en LS600h blir du tatt godt vare på.

I førersetet, som vi trivdes godt i, sitter du som en drøm. Setene er glimrende og det finnes ikke irritasjonsmomenter. Det er bortimot lydløst fra omgivelser og motor, og man kan nyte tonene fra et meget gjennomført Mark Levinson stereoanlegg som egentlig fortjener en artikkel i seg selv fra noen som kan akkurat det faget. Vi kan konkludere med at det er i toppklasse hva lyd angår.

I baksetet sitter du også bra. Vi sov mange mil i baksetet på den korte modellen, men virkelig behagelig ble det i den lange varianten som heter LS600hL. Den er 12 centimeter lengre, og her kan det leveres liggestoler med integrert fotkrakk og massasjeopplegg i hele ryggen og nakken. Du kan velge massasjeprogrammer og du blir skikkelig knadd. Du har også en rekke kontroller for video, musikk og en liten bar. Her sov vi virkelig godt!

Bagasjerommet derimot, er ikke noe å skryte av. Med sine ynkelige 330 liter overgår det knapt kapasiteten i en kompaktklassebil.

Sikkerheten i bilen er enorm, og både ved farer foran eller bak, gjør bilen seg klar til smellet. Aktive hodestøtter forbereder seg ved mulig påkjøring bakfra, og setebelter strammer seg foran ved fare for krasj. Bilen forsøker også å varsle deg hvis du ikke følger med. Både ved å gi et kjapt bremsetrykk for å vekke deg, og diverse alarmer.

Priser og konklusjon

LS600h er en bil som verken er raskest eller penest, men totalpakken av luksus, størrelse, fart, forbruk, utslipp og design, er det ingen som er i nærheten av. Dette er så langt bilteknologi har kommet.

Motorkombinasjonen denne bilen har er uslagbar, og forbruket befinner seg på nivå med en vanlig familiebil med bensinmotor. Vi tror vel ikke verden reddes av Lexus, men hvis man absolutt skal kjøre luksusbil er det denne man skal ha. Dette er den eneste bilen, etter vår mening, som er bortimot politisk korrekt i dette segmentet.

Prisen på Lexus LS600h står også litt i stil med det teknologiske nivået. Det koster å være innovativ, også selv om det ikke er avgift på elektriske hestekrefter. Når det er sagt må det fremheves at både BMW 760 iL, Audi A8 6,0 LWB og særlig Mercedes S 600 L, er betydelig dyrere - sistnevnte faktisk en halv million dyrere enn dyreste LS600h. Denne må dermed sies å være riktig konkurransedyktig - særlig tatt i betraktning det høye teknologinivået.

Basismodellen, som vi faktisk har kjørt og som er svært flott, koster fra 1.549.300 kroner. I tillegg kan man legge til 200.000 kroner med luksus og sikkerhet hvis du ønsker full pakke. LS600hL starter på 1.612.800 kroner. Skal man ha "full pakke" i den bilen øker prisen med 229.700 kroner i tillegg.

Store bilder finner du her.

Lexus LS600h (wmv 4 443 kB)