PRØVEKJØRT: TT-Roadster -sprek og åpen Audi

Den splitternye roadsterversjonen av Audi TT lanseres i disse dager og bilene vi fikk prøvekjøre i Nice og omegn vitner om et konsept som er konsolidert og modnet. Men det er en bil man kan ha det moro med!

Vis mer

PRØVEKJØRT: TT-Roadster -sprek og åpen Audi

  1. Store bilder II
  2. Store bilder I
Vis mer


NICE (DinSide Motor): Roadsteren blir lansert imponerende kort tid etter kupéen. Etter prøvekjøringen kan vi si så mye som at skulle vi ha valgt en TT er det roadsteren vi ville ha valgt - og det uten å være en uforbeholden kabriolet-fan. Denne typen bil mener vi nemlig uttrykker seg best i en så direkte kontakt som mulig med elementene.

Toseter

I motsetning til kupéversjonen av nye TT, som vi prøvekjørte i sommer, er roadsteren - som navnet iindikerer - en ren toseter. Her er det ikke så mye som en hylle bak forsetene til å legge fra seg noe på. Intet kompromiss, altså, og det samme gjelder kalesjen - her dreier det seg om et klassisk stofftak. Dette er forsterket med stål- og aluminiumelemeter, og har et glassvindu bak. Det manøvreres elektrohydraulisk fra en knapp på midtkonsollen og operasjonen åpne/lukke tar ikke mer enn 12 sekunder. Vi kunne konstatere at dette kan gjøres i fart da vi syntes det ble vel kjølig på vei inn til byen etter endt kjøretur - til tross for luftmotstanden ble taket felt ned mens bilen holdt en hastighet på rundt 47- 48 km/t. (Maks. er 50).

Roadsteren er utstyrt med en hekkspoiler som dukker opp automatisk når hastigheten passerer 120 km/t og trekkes inn igjen når den kommer under 80. Det er også mulig å heve den ved å trykke på en knapp om man skulle ønske å "briefe" i bytrafikken...

Modnet

Vis mer


Det synes allerede på designen at den nye roadsteren er mer moden enn forgjengeren. "Barchetta"-stilen er beholdt, mens fronten har fått den markante nye ganerasjons Audi-grillen og et mer selvsikkert uttrykk med hellende frontlykter som gjør at bilen ser sintere ut. Størrelsesmessig har nye TT roadster vokst. Bilen er 418 centimeter lang og 184 centimeter bred. Det er henholdsvis 14 og 8 centimeter mer enn forgjengeren, hvilket er signifikant, særlig for en toseter. Resultatet er at plassforhold både ombord og i bagasjerommet er klart forbedret; her er det ikke for trangt selv for velvoksne mennesker. Bagasjerommets volum er oppgitt til 250 liter og er slett ikke verst for denne typen bil. Forøvrig har bilen gode seter som gir utmerket støtte og vi hadde ingen problemer med å finne en god kjørestilling.

Som kupéen kommer roadsteren med et valg mellom to motorer, en to-liters turbomotor og en 3,2-liters V6.

Sprekt med turbo

Vis mer
Vis mer


TFSI-motoren på to liter er en kjenning fra andre modeller fra VW-konsernet; den dukket opp på Golf GTI siste generasjon og imponerte fra begynnelsen med sin kraft og spenstighet. Den skuffer ikke i roadsteren heller - her drar den sprekt og sørger for at man aldri mangler krefter til å hive seg gjennom svingene - noe denne bilen er som skapt for. Både karakter og lydbilde er utpreget sportslig, og snerrene som gjaller mellom fjellveggene er en inspirasjon til å gi jern og utnytte bilens dynamiske egenskaper - som forøvrig er meget tilfredsstillende. Noe av det fine med denne typen bil er at den kan være underholdende også i relativt lave hastigheter, noe denne 200-hesters motorens disponibilitet og karakter understreker. Akselerasjonsfølelsen imponerer med denne motoren som har et solid dreiemoment på 280 newtonmeter hele veien fra 1.800 omdreininger til 5.000 omdreininger. Vi kjørte den både med en (forøvrig utmerket) sekstrinns manuell girkasse og med S-tronic som er Audis versjon av VWs DSG dobbeltkløtsjkasse. Vi foretrakk sistnevnte; den er uhyre rask, utnytter motorens krefter optimalt og sørger for en sprek akselerasjonstid fra 0 til 100 på 6,5 sekunder.Med S-tronic er det bare å konsentrere seg om kjøringen, og det er det denne bilen handler om.

Kraftfullt med V6

Vis mer


Den andre varianten har en mer voksen karakter med sin 3,2-liters V6-motor som yter 250 hestekrefter. Den har et noe dypere men likefullt sportslig lydbilde og et mer autoritært og kraftfullt skyv. Den virker enda mer fyldig takket være et dreiemoment på 320 newtonmeter tidlig i mellomregisteret (2.500-3.000 omdreininger). 0 til 100 går unna på 5,9 sekunder med S-tronic girkasse uten at man har følelsen av at denne bilen er spesielt mye raskere enn 2,0-versjonen. Dette har også å gjøre med at toliteren er forhjulsdreven og temmelig sprelsk ved skikkelig pådrag mens 3,2-literen med sin quattro firehjulsdrift "sitter" bedre; planter seg mer solid i veibanen under aktiv kjøring. En ulempe med denne motoren er det høyere utslippsnivået av CO2: 227 gram per kilometer mot 186 gram per kilometer på 2,0-utgaven. (Verdier målt med S-tronic).

Kjøreopplevelsen

Vis mer


Å kjøre åpent gjør at man er direkte i kontakt med elementene og vi konstaterte en påtagelig grad av turbulens omkring nakken, også med vinduene og vindskottet (som er ekstrautstyr)oppe. Dette betjenes forøvrig med en elektrisk knapp på konsollen på samme måte som kalesjen. Sjerf (eller helst "hals"!) obligatorisk i kjølig vær. Totalopplevelsen med den nye roadsteren var ellers meget god, og begge motoriseringene passer bilen godt, hver på sin måte, selv om det mest komplette produktet er V6-versjonen med sin firehjulsdrift som gir den enda bedre dynamiske egenskaper. Toliteren byr på en litt mer livlig og sprelsk kjøreopplevelse med sin forhjulsdrift selv om understellet også på den varianten takler kreftene bra; kjøreegenskapene fremsto aldri som skumle på noen måte under prøveturen vår. Styringen er elektromekanisk og opplevdes som kontant, presis og direkte.

Magnetic Ride

Vis mer


Bilen kan utstyres med et avansert aktivt dempersystem kalt Magnetic Ride som ytterligere forbedrer kjøreegenskapene. Systemet er bygd på støtdempere fylt med syntetisk olje som inneholder magnetiske partikler. Når væsken utsettes for elektrisk lading samler partiklene seg rundt det elektromagnetiske feltet, tetter for omløpet av oljen og dempingen blir fastere. Resultatet skal være et til enhver tid optimalt veigrep. En fastere sport-modus kan velges med en knapp på konsollen (ytterst til venstre på bildet). I den grad vi fikk prøvd systemet virker det ganske lovende - med sportmodus blir aktiv svingkjøring mer effektiv mens komfortnivået ved cruising på vanlig vei blir meget akseptabelt med normal modus.. Vi for vår del opplevde som sagt generelt TT roadsters kjøreegenskaper som både dynamiske og betryggende selv om en prøvekjøring over noen timer nødvendigvis gir et litt begrenset erfaringsgrunnlag.

Standardutstyr

Vis mer


Av standardutstyr kan nevnes aluminiumsfelger med 16 tommers diameter på 2,0 TFSI og 17 tommer på 3,2 V6, Radio Concert lydanlegg med aktive høyttalere, elektronisk klimaanlegg, kjørecomputer, ESP (antiskrens-system) samt sportsseter. Sistnevnte har stofftrekk standard i 2,0 TFSI og en kombinasjon av alcantara og skinn i 3,2 V6. TT Roadster kommer dessuten standard med en praktisk gjennomlastingsluke med skipose (lengde: Max. 190 centimeter).

Tilleggsutstyr

Vis mer


Når det gjelder ekstrautstyr innbefatter det blant annet det nevnte magnetic ride aktive dempersystemet, større aluminiumsfelger (17", 18" eller 19"), parkeringssensorer, navigasjonssystem, konstantfartsholder, skinninteriør av forskjellige farger, xenon- og adaptive lys, BOSE høyttalersystem, elektrisk nedfellbar vindskjerm.

TT Roadster vil bli tilgjengelig med S-line sportspakke (fem-ekede 18"-alufelger, delskinn-seter, sportsunderstell, S-line sportsratt, aluminiumsdekor...) og eksteriørpakke (støtfangere i "sportslig" design, diffuser bak samt mulighet for karbondetaljer i støtfangerne).

Den nye Audi-roadsteren kommer til Norge i mars. Prisene vil starte på omtrent 515.000 kroner.

  • Store bilder finner du her.
  • Flere store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder