<b>FLERE VALG:</b> Det blir lettere å bestille en bil du synes er fin. I Norge får du tre utsyrsnivåer og pakker innenfor disse. Foto: TOYOTA
FLERE VALG: Det blir lettere å bestille en bil du synes er fin. I Norge får du tre utsyrsnivåer og pakker innenfor disse. Foto: TOYOTAVis mer

Prøvekjørt: Toyota Yaris facelift

Tøffer seg.

Yaris ble lansert i 2012 og har nettopp blitt forbedret for å vinne kampen i det viktige B-segmentet, det desidert største markedet i Europa.

Dette mente vi om bilen under første prøvekjøring.

Hittil har de lykkes bra. Toyota har solgt 97 000 Yaris og hatt fem prosent økning i salget hittil i år.

Også her hjemme er modellen viktig. Med 4250 i 2013, ligger den langt foran nærmeste konkurrent.

Denne plassmesteren kommer som hybrid neste år.

Eneste hybrid

Nøkkelen til suksessen er imidlertid hybridløsningen, mener Toyota. Den ble presentert sent i 2012, og står pr. i dag for 85 prosent av salget hjemme i Norge. Den skadelidende har vært dieselversjonen 1,4 D-4D, som bare har solgt blyge 20 eksemplar i år, og derfor fjernes fra modellprogrammet.

Vi var ikke helt frelst da Prius Hybrid ble lansert første gang.

Hva er nytt

Den nye Yarisen er utviklet i Europa for Europa, og aldri har Toyota tillatt så mange endringer på en facelift, hevder selskapet selv.

SINT: Morsk front og en ørliten diffuser uten funkson er kjennetegner den nye Yaris. Foto: TOYOTA Vis mer


Det mest åpenbare er støtfangerne og lyktene. Bilen er designet i Tyskland, men har den japanske sur-sinte Darth Wader-looken som Nissan innførte med GT-R og som er videreført av både Mitsubishi og senere av blant andre Lexus.

Selve karosseriet er uforandret utseendemessig og mangler kanskje litt brodd sett bakfra, selv om den har fått et litt sportslig diffuserlook nederst på støtfangeren.

Derimot er det gjort en del strukturelle endringer for å gjøre den stivere, spesielt i området ved torpedoveggen og deler av gulvet. Det skal til sammen gjøre Yaris 20 prosent mer vridningsstiv.

Flere utstyrsgrader

Den oppdaterte Yaris kommer i tre utstyrsgrader:

Inngangsmodellen Sense kan kun velges i kombinasjon med bensinmotor. Den mangler pynteelementer utvendig.

Her snakker vi halogenlykter både foran og bak, stålfelger, svarte speiler og dørhåndtak, plastratt og manuell klima. Men den overrasker med sjutommers skjerm med DAB-radio som standard.

DAB kan bli utsatt.

Utstyrsnivåene Active, som trolig blir storselgeren, og den sportsligere Style med honningkubegrill og sorte detaljer, kan velges både som hybrid- og ren bensindrevet modell.

Da får man listverk i forskjellige varianter, grill i blank sort finish, 15- og 16-tommers felger, LED kjørelys både foran og bak, samt projektor frontlys.

Begge variantene vil tilbys i flere pakker, så det blir for omfattende å gå inn i utstyrsnivåene.

De mest ungdommelige kan for eksempel velge Style Super Red med blant annet rødt dashbord og røde felter i setene.

I Active og Style blir hardplasten i dashbordet byttet ut til fordel for mykere materialvarianter med høyere kvalitetsfølelse og skinnkledde gripeflater med søm på ratt og håndbrekk.

Storselgeren antas å være Active Hybrid med ryggekamera til 210.400.

OMARBEIDET: 1,5-literen tjenestegjorde i forrige generasjon Prius, men er blitt endret mye for å få forbruket ytterligere ned. Foto: TOYOTA
MYKERE: Delikate materialvalg, lavere støynivå, ryggekamera, navigasjon og DAB+ vil friste mange. Foto: TOYOTA
SPORTSLIG: De sprotslige kan gå for Style Super Red. Foto: TOYOTA
LITT Å GÅ PÅ: Toyotas navigasjon kunne vært enklere å betejene. Den zoomer ikke inn før kryss og både lydnivået og zoombetjeningen er vanskelig å betjene. Foto: TOYOTA
ENERGISTRØM: Forskjellige diagrammer og bilder viser hvor bra du har kjørt og hvor mye batteri du har igjen. Foto: TOYOTA
TØFFINGEN: Style gjenkjennes med blank sort nettinggrill og sorte elementer. Foto: TOYOTA


Nye motorer

Tre motorvarianter er tilgjengelige. 1,33 Dual VVT-1 med 99 hk og 125 hester er uforandret fra forgjengeren. Den er tilgjengelig med en manuell 6-trinns girkasse og en variabel Multidrive S-grikasse, som kan kjøres manuelt med padler på rattet og 7 programmerte gir.

Den tresylindrede én-literen er kraftig forbedret for å få ned utslipp. Ny design på forbrenningskamrene skal både kjøle bedre, forbedre drivstoff/luftblandingen for å hindre banking fordi kompresjonen er økt fra 10.5 til 11.5.

Stempelringer, samt enkelte bevegelige deler i toppen har fått et spesielt karbonlag for å senke friksjonen. Til sammen har endringene ført til at CO2-utslippene er sunket fra 110 g/km til 99. Effekten er svært moderate 69 hk og 95 Nm.

Den manuelle femtrinnskassa den er tilkoblet vil bli flittig. Særlig populær er den ikke i vårt kuperte land. Kun to prosent av Yariskjøperne vil velge dette motoralternativet, tror Toyota.

Hybrid mest interessant

Vi testet kun hybridvarianten i Düsseldorf. Det er denne versjonen som er interessant for Nordmenn. Hittil i år står denne for over 85 prosent av salget, og det er ingenting som tilsier at det vil bli annerledes etter faceliften.

1,5-literen i Hybridversjonen stammer opprinnelig fra forrige generasjon Prius, men den har gjennomgått mange forandringer.

Lavere kompresjon, elektrisk vannpumpe, luftinntak i kompositt og kompakt eksosmanifold, samt lavere frikjson i spempelringer og registerkjede skal sørge for lavere vekt og lavere forbruk.

Motoren går i en såkalt Atkinson-syklus. Litt enkel forklart så starter kompresjonen noe senere sammenlignet enn på en "vanlig" bensinmotor.

Pakka jobber i tospann med en elektromotor. Effektene er henholdsvis 74- og 60 hk, men kombinasjonseffekten er oppgitt til 100 hk, og det samlede dreiemomentet til 200 Nm. Dette er nok til å sende Yaris Hybrid til 100 km/t på 11,8 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 165 km/t.

Batteriet er av typen Nickel-Metall hydrid, og er plassert under baksetet. Det gjør at den beholder 286 liters bagasjeplass før seteryggene legges ned. Batteriet på 19 kW er satt sammen av 120 celler som leverer en spenning på 144 Volt. Vekten er 31 kg.

Bedre understell

Den reviderte utgaven byr på noe oppgradert understell og større hjul på de dyrere modellene, men sportslig har den ikke ambisjoner om å være.

Støyen skal ha blitt lavere, og vi målte støy som varierte mellom 62- og 65 dB i 80 km./t. Det er veldig bra tall.

Det blir spennende å se hva resultatet blir på vår grove asfalt i Norge.

Best i byen


Hybridteknoligien er altså ikke ny. Prinsippene er de samme som Prius alltid har hatt, men batteriet er lite og elmotoren gir sparsommelige 19,3 KW. Man savner mer hjelp fra den elektriske motoren.

Ut på motorveien med fri fart, opp i 120 km/t og vel så det.

Turtallet flyr i taket og blir værende på 6000 omdreininger til du oppnår ønsket fart.
Alle tiltak med gasspedalen på motorvei kvitteres med turtall man blir litt brydd av.

Her er hybriden du ønsker deg.

Da er den bedre i byen. Økonomimeteret i instrumentpanelet og turtallet inviterer til lett pedalbruk. Ved moderat gass senkes pulsen og forbruket. Hybridløsningen er helt perfekt i kø, lyskryss og rolig kjøring.

Motoren stopper så snart den har mulighet, og drar i gang med strøm noen meter før motoren kobler inn.

Unødvendig

To knapper under håndbrekket skal gi deg mulighet til å kjøre mer økonomisk. EV-knotten (Electric Viechle) skal la deg kjøre helelektrisk et par kilometer opp til 50 km/t.

Men skal du klare det blir du en propp i trafikken. Du skal nemlig ikke tråkke mye på gasspedalen før bensinmotoren trer inn.

I prinsippet virker knappen unødvendig, for funksjonen slår seg av hver gang motoren slår seg på, og aktiveres når du senker farten igjen.

Eco mode-knappen ved siden av føles også overflødig. Det er vanskelig å merke noen holdningsendring hos bilen om du aktiverer den, annet enn at en lampe lyser i instrumentpanelet.

Knappen virker ulogisk i en miljøbil. De bør i utgangspunktet være optimalisert for økonomikjøring uansett.

Når vi først er i gang med unødvendige ting… Bremsefunkjonen på girspaken “B” vil trolig ikke bli brukt av noen.

Trekker du i denne øker turtallet på motoren, omtrent som om du skulle gire ned med en ordinær girkasse i stedet for bare å bremse med elmotoren, slik det er vanlig hos konkurrentene. Lar du spaken stå i B, og prøver å kjøre vanlig, holder bilen konstant høyt turtall. Masete, og jeg skjønner ikke funksjonen.

Da er det bedre å bremse bilen på vanlig måte, med bremsepedalen. Ved moderat nedbremsing, eller gassoppslipp lades batteriet. Holder du litt avstand og planlegger kjøringen, kan du “fylle tanken” mye.

Usikker på forbruket
Tidligere prøvekjøringer har ikke imponert oss, og kjøringen i og utenfor Düsseldorf gav oss ingen nye svar. Den litt unøyaktige måleren i displayet viste imidlertid forbruk rundt 0,5 l/mil, noe som ikke imponerer nevneverdig i en så liten bil.

Har du kort vei til jobb, er kanskje plug in hybrid et bedre alternativ.

Toyota Yaris Hybrid 
Motor:1,5 l + elekristk motor
Effekt:100 hk
Dreiemoment:200 Nm
Toppfart:165 km/t
0-100 km/t:11,8 sek
CO2:75 g/km
Forbruk:0.33 l/mil
Vekt: 1160 kilo1160 kilo
L/B/H:395/169/151 cm
Bagasje:286 l
Pris: fra:202 100 kr