<b>PRØVEKJØRT:</b> Vi fikk et kort og brutalt møte med P90D, under et besøk hos Tesla i Nederland.  Foto: Fred Magne Skillebæk
PRØVEKJØRT: Vi fikk et kort og brutalt møte med P90D, under et besøk hos Tesla i Nederland. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Prøvekjørt: Tesla Model S P90 D

Hei, har du lyst å prøve en P90D vi akkurat har snekret sammen? Ja, takk!

Til nå har P85D vært det friskeste du har kunnet få av Tesla Model S, og det har definitivt vært friskt nok, om man ser på akselerasjonen isolert.

Nå har Tesla kommet opp med P90 D, og som tallene forteller, så er det snakk om at de henter ut 90 kWh fra batteriet, noe som utgjør 6 prosent økt kapasitet sammenlignet med 85D. Og det merkes.

Vi har fått et kort møte med P90D under et møte hos Tesla i Nederland.

Er dette Teslas beste kjøp?

Fra raskest til raskere

Fra før var P85D verdens raskeste sedan, og vi må innrømme en viss beundring etter at vi kjørte den for første gang. Den var nemlig imponerende.

Med P90D har Tesla bare forsterket sin egen posisjon. Selv om effekten som tas ut fra batteriet bare er økt med 6 prosent, så er sprinttiden til 100 km/t redusert med 10 prosent.

Nå er det unnagjort på 3 sekunder, mye takket være grepet du får fra firehjulsdriften.

HELT LIKE: Det er ingen visuelle forskjeller på bilene. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Kraftpakkene

Også tiden opp til toppfarten på 250 km/t er redusert. Har du det veldig travelt så har du spart 20 prosent av tiden, opplyser Tesla. Effekten som gjør dette mulig er 259 hk fra motoren til fremhjulene, og 503 hk fra motoren på bakhjulene.

Her er gigafabrikken

Tidene er for øvrig mye diskutert på nettet, for det viser seg at Tesla kan ha brukt alternative testmetoder for å nå dem. De medier som har testet bilene med instrumenter fra stillestående har stort sett oppnådd 10 prosent dårligere tider.

Raskt er det uansett, men vi kommer tilbake med våre egne tester så snart vi har anledning.

Model X er lansert

Du kan oppgradere 85D til 90D

Det begynner etter hvert å rulle noen 85D på norske veier, og det interessante er at disse kan få oppgradert sin bil til å bli en 90D.

Bilene må inn på et verksted, for en av hovedelementene i oppgraderingen er en slags intelligent sikring som jobber sammen med et lite lithium-ion batteri.

Denne sikringen tillater at du setter bilen i Ludicrous Mode (fengende navn), og på den måten får fullt øs i de sekundene du trenger det – uten at sikringen går.

  • Med en kostnad på over 20.000 kroner skal man være entusiastisk for å legge pengene på bordet.
  • FULLT ØS: Trykk på Ludicrous-knappen, og bilen gir deg alt den har. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

  • Men kjøper du derimot en ny bil, kan man like gjerne velge en 90D uansett. De få kronene differansen utgjør i måneden får man antagelig igjen den dagen bilen skal selges.


Audi viser Tesla-konkurrent

Det er rekkevidden som gjelder

Du skal være ekstra opptatt av rekkevidde for å gå for en 90D i stedet for en 85D.

Mens 85D har en oppgitt rekkevidde på 528 km, har 90D en rekkevidde på 560 km. Elon Musk fortalte på en pressekonferanse til Dinside at han ikke ser bort fra at 1000 km kan være en realistisk rekkevidde på elbiler om noen år, men det er fortsatt et stykke igjen dit.

Utover litt ekstra kapasitet, som gir ørlite bedre rekkevidde, så er det ingen store forskjeller på en 85D og en 90D. Det mest tilfredsstillende er antagelig å kunne svare når noen spør. Jeg har en Tesla Model S. P 90D selvfølgelig.


NB: Vi gjør oppmerksom på at prøvekjøringen var kort, og derfor ikke er skrevet som en fullverdig test.