PRØVEKJØRT: Sprek senior med biturbo-diesel

Peugeot 607 er langt fra noen ny modell på markedet - den ble lansert for snart syv år siden. Den er stor, komfortabel og velutstyrt og ble etterhvert forsynt med gode kjøreegenskaper. Med denne nye motoren, som vi tidligere har omtalt i forbindelse med dens introduksjon i 407, får den modne bilen nesten en ny ungdom.

Vis mer

PRØVEKJØRT: Sprek senior med biturbo-diesel

  1. Store bilder
Vis mer


MONTAGNE NOIRE (DinSide Motor): Vi har omtalt både modellen 607 og biturbomotoren tidligere; dette blir derfor ingen detaljert lanseringsartikkel som om det hadde vært en ny modell. Derimot har vi lenker til mer detaljerte omtaler av henholdsvis modell og motor nederst på siden. La oss imidlertid starte med å si at med Peugeot 607 2,2 HDi biturbo fikk vi en overraskende fin kjøreopplevelse.

Av det ypperste innen diesel

Den store og relativt tunge 607 oppleves aldri som treg med denne motoriseringen; man overraskes positivt umiddelbart man legger i vei. Så skal det jo sies at det utvilsomt dreier seg om noe av det det beste - etter vår mening det beste - man hittil har oppnådd når det gjelder kjøreopplevelse med firesylindret dieselmotor. Hverken 170 hester fra en 2,2-liters motor eller 370 newtonmeter maksimalt dreiemoment er eksepsjonelle verdier, selv om de er meget gode tall. Det er måten de leveres på som er imponerende, og her trer den effektive teknologien med parallell sekvensiell biturbo til.

Alltid nok krefter

Vis mer


Den ene turboen skal sørge for respons ved lave turtall og den andre trer inn noe senere, men funksjonerer parallelt med turbo nr. 1 fra 2.600 til 3.200 omdreininger. Laderne er relativt små og reagerer dermed raskere. Maksimalt dreiemoment er tilstede allerede ved 1.500 omdreininger mens motoren faktisk trekker godt fra 1.000 omdreininger - da er dreiemomentet allerede 200 newtonmeter. Vi opplevde i alle fall motoren som meget sprek gjennom hele registeret og følte aldri behov for mer krefter. Ved bykjøring oppleves responsen som god stort sett i tredje gir. Slikt hjelper til å stresse ned og hjelper også på drivstofforbruket. Det faktum at kun en sekstrinns manuell girkasse er tilgjengelig vil oppleves som et problem for de færreste. Forøvrig er alltid demperkomfort og støynivå helt utmerket. Topphastighet oppgis til 224 kilometer i timen, 0 til 100 skal gå unna på 9,3 sekunder.

CO2-verdi: 170 g/km

Vis mer


Med et oppgitt blandet forbruk på 0,64 liter per mil imponerer også 607. Man kan selvfølgelig aldri kalle en slik bil miljøvennlig, men den gjør det i hvertfall bedre enn samtlige direkte konkurrenter. Partikkelfilter er selvfølgelig standard.

Henger fortsatt godt med

607 debuterte svært dårlig både når det gjelder rykte for kjøreegenskaper og kvalitet. Vi henviser for detaljer til våre tidligere artikler. Å ordne opp i sakene ble et prestisjespørsmål for Peugeot - særlig i og med at det dreide seg om deres prestisjemodell.

Vis mer


Resultatet ble deretter: Svært bra på begge punktene, og bilen er fortsatt aktuell på mange måter - hvis man er relativt konservativ når det gjelder eksteriør og interiørdesign, men uansett hvem man er angående motor og kjøreegenskaper. Understell og hjuloppheng gjør en meget bra jobb - og komfortnivået er meget bra og det merkes bare såvidt at visse kompromiss er inngått; vår 607 med biturbomotor var ihvertfall relativt stivt satt opp og krenget så og si ikke. Bilen kjører mye kjappere gjennom tette svinger enn bilens sedate utseende tilsier. Også hardt presset fulgte bilen det planlagte sporet godt og bekreftet det noe overraskende inntrykket vi fikk under testen - nøytral, forutsigbar og sikker oppførsel ved aktiv kjøring. Den store sedanen er faktisk ganske underholdende å kjøre - vi fikk prøvd den både på asfalt og grus i Syd-Frankrike, og veiene var langt fra snorrette.

Muligens under 500.000

Vis mer


Prisene for Peugeot 607 med den nye motoren er ennå ikke offentliggjort, men importøren antyder cirka 520.000 kroner. Hvis det foreslåtte nye avgiftssystemet trer i kraft er det imidlertid mulig at prisen kryper under halvmillionen. Da kan man regne med et svært komplett utstyrsnivå i forhold til konkurrentene. Ihvertfall vil man nok kunne regne med som standardutstyr blant annet elektrisk justerbare seter, to-soners automatisk klimaanlegg, xenon-lykter, elektrisk lukking og stenging av bagasjelokk, parkeringssasisstanse foran og bak, regnsensor og dekktrykkssensor samt kjøre- og kupévarmer.

  • Store bilder finner du her.
  • Test av 607 V6 2,7 HDi finner du her.
  • Første prøvekjøring av denne svært gjennomførte motoren kan du lese om her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder