PRØVEKJØRT: Sexy fleksi fra Citroën: C4 Picasso

Vi må innrømme at vi var litt forvirret i forkant av denne lanseringen. Vi prøvekjørte nemlig C4 Picasso i oktober i fjor, og kom med et ganske grundig referat fra den lanseringen. Og så, på nyåret i år, fikk vi fra Citroën invitasjon til prøvekjøring av C4 Picasso...

GIRONA (DinSide Motor): En titt på bildene viste at det faktisk dreide seg om en ny bil. Fleksibilen som ble lansert i fjor høst heter nå Grand C4 Picasso. Nykommeren heter "bare" C4 Picasso og er en fleksibil som i størrelse plasserer seg mellom den aldrende og kompakte Xsara Picasso og den ovenfor nevnte, nylig introduserte syvseteren. Vi har forøvrig testet denne (se lenke nederst). Vi kommer her til å konsentrere oss om de aspekter ved nykommeren som skiller bilen fra sitt store søsken og henviser forøvrig til både lanseringsartikkel og test av denne.

4 x MPV

Vis mer

PRØVEKJØRT: Sexy fleksi fra Citroën: C4 Picasso

  1. Store bilder


Med denne bilen har Citroën hele fire såkalte MPVer (flerbruks- og fleksibiler) i sin modellpalett. Ambisjonen er klar: Ha det største tilbudet av praktiske og familievennlige kjøretøyer på markedet, supplert av den kommende, mellomstore SUVen, C-Crosser.

De fire er: Femseteren Xsara Picasso, femseteren C4 Picasso, syvseteren Grand C4 Picasso og den store flerbruksbilen C8. Lengdene på de fire er henholdsvis 427, 447, 459 og 472 centimeter. C4 Picasso er dermed 12 centimeter kortere enn storebroren.

Den tilbyr allikevel langt på vei den samme plassopplevelsen foran og på rad to, der tre individuelle seter tilbyr meget god plass selv om man på ytterplassene føler seg litt "skjøvet utover" til man venner seg til det. Det mangler altså en tredje seterad, og bagasjerommet er meget rommelig - men selvsagt en god del mindre enn det i Grand C4 Picasso med tredje seterad lagt ned.

Annen seterad legges enkelt ned og lastegulvet blir tilnærmet flatt - men ikke helt.

Behagelig på veien

Vis mer
Vis mer


Kjøreturen med toppversjonen 2,0 HDI Exclusive med en del ekstrautstyr og sekstrinns automat var en fornøyelse. Bilen oppmuntrer på ingen måte til sportslig kjøring, og det er den ikke laget for. Når man har vent seg til den noe syntetiske følelsen som formidles av styring og aktive luftdempere (sistnevnte griper progressivt inn for å hindre overdreven krenging), er komforten svært høy. Dette gjelder også lydnivået - særlig hvis man har laminerte sidevinduer i tillegg. I tillegg takler bilen effektivt - men ikke livlig - svingete vei i bakkete terreng; i godt driv hadde vi nesten følelsen av å glemme hele bilen (og det er ment som et kompliment) og kunne nyte kjøreturen, lyset og landskapet.

En sikker bil

Med godmodige kjøreegenskaper og ESP (antiskrens) standard, syv kollisjonsputer og fire Isofix-seter holder C4 Picasso god aktuell sikkerhetsstandard. I tillegg kommer at storebror Grand C4 Picasso gjorde det meget godt i Euro Ncaps kollisjonstest med fem stjerner og meget gode poengsummer også på fotgjengersikkerhet og barnesikring.

Diesel og automat

Vis mer


C4 Picasso er tilgjengelig med en 1,6 HDI dieselmotor som yter 110 hestekrefter. Denne kan kobles til en femtrinns manuell girkasse eller en sekstrinns halvautomatisk (manuell med automatkløtsj og automatfunksjon). Den større 2,0-dieselmotoren på 138 hester kan kombineres med sekstrinns automatkasse eller halvautomaten. Vi kjørte sistnevnte med sekstrinns automatgir, og den gir bilen nok av ressurser selv om vi opplevde automatkassen som relativt treg på girskiftene.

Bensinmotorer tilbys det også to av: En 1,8i på 127 hestekrefter og en 2,0i som utvikler 143 hester. 1,8-literen tilbys kun med 5-trinns manuell girkasse. Vi har ikke hatt anledning til å prøvekjøre disse.

Fra 293.000 kroner

Vis mer


Basisversjonen av C4 Picasso kalles prosaisk nok "Niv 1+" og da er blant annet inkludert: ESP (antiskrens-program), syv kollisjonsputer og fire Isofix-fester til barneseter, to-soners automatisk klimaanlegg, konstantfartsholder- og begrenser, elektrisk innfellbare sidespeil og elektrisk parkeringsbrems. Den gedigne panoramafrontruten er selvsagt standard på alle versjonene.

Nivå 2, Confort (sic), medfører i tillegg skinntrukket ratt, "flybord" bak forsetene, Modubox (sammenfoldbar, modulerbar og integrert trillebag), radio/CD med MP3-spiller, atermisk (lysreflekterende) frontrute og armlener foran.

Toppnivået Exclusive innbefatter blant annet ekstra innvendig belysning, ryggesensor, trykkluftfjæring, større og velformede seter, kjøle-bag med modubox, separat åpning av vindu i bakluken, leselys bak og 16-tommers lettmetallfelger.

Priser - Citroën C4 Picasso
C4 PicassoPriser
1,6 HDi 110 hk Niv 1+293.200 kr
1,6 HDi 110 hk Niv 2 Confort309.400 kr
1,6 HDi 110 hk EMG Niv 2 Confort313.800 kr
1,6 HDi 110 hk EMG Niv 2 Exclusive344.700 kr
2,0 HDi 138 hk EMG Niv 2 Confort354.000 kr
2,0 HDi 138 hk EMG Niv 3 Exclusive384.900 kr
2,0 HDi 138 hk AUT/6 Niv 3 Exclusive425.200 kr
Priser: Veiledende levert importhavn. Frakt og leveringskostnader i tillegg.


At Citroën C4 Picasso er en trivelig bil er det ingen tvil om, men til familien ville vi nok ha foretrukket storebror Grand C4 Picasso, da prisforskjellen ikke forekommer oss stor nok til å velge bort den ekstra plassen og fleksibiliteten man får med den største av de to "Visiospacene".

  • Store bilder finner du her.
  • Les vår test av Citroën C4 Picasso 1,6 HDI her...
  • ... og beskrivelsen vår av modellserien etter lanseringen her.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder