PRØVEKJØRT: Rolls Royce Phantom

Det er ikke mange bilmerker som har den samme klangen som Rolls Royce. Endelig har vi kjørt nyeste modell, Phantom, og maken til høytidsstund bak et bilratt har vi aldri vært i nærheten av.

Vis mer

PRØVEKJØRT: Rolls Royce Phantom

  1. Store bilder av Phantom
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Mercedes S-klasse, BMW 7-serie og Audi A8 er fine biler som de færreste har råd til, men sammenlignet med denne vogna blir det for mye "Lada-preg" på de tyske luksusbilene. Å sette seg inn i en 7-serie etter en tur i Rollsen er nesten deprimerende trist. Rolls Royce Phantom består av så mye luksus at selv de mest kresne bør klare å finne seg til rette i baksetet, eller eventuelt forsetet for de som velger å kjøre selv.

Høy bak rattet

Vi startet turen i Rollsen bak rattet. En plass kanskje mange eiere av bilen ikke bruker så ofte, men vi ble fristet til å kjøre selv når vi først hadde tilgang til bilen. Det første man legger merke til er at man ikke setter seg ned i denne bilen, man setter seg rett inn, omtrent som i en SUV. Sitteputen er høyt over bakken og på plass bak rattet har man panoramautsikt over et ultrablankt dashbord, et tynt ratt og et stort panser med the Spirit of Ecstasy langt der fremme på grillen. Bilen er egentlig ikke overlesset med utstyr, det er materialkvalitet og utførelse som er mest imponerende. Alt er så ekstremt blankt i Rolls. Treverk, lakk, krom og glass skinner mot deg, og det er nesten umulig ta bilder uten at fotografen selv blir med på bildet.

Alt er stort på Phantom, med unntak av rattet som er en tynn ring som egentlig ikke står helt stil med resten av det massive inntrykket. Men en Rolls skal ha tynt ratt. Etter at kroppen er vel installert i førersetet kommer vi til kjøringen. Motoren startes med en knapp, etter at fjernkontrollen til bilen er dyttet inn i tenningslåsen, og som seg hør og bør er det knapt mulig å registrere at motoren er i gang.

Kjøring av Rolls

Dette er kongen av biler vi har kjørt. Verken penest, raskest eller mest praktisk, men bortimot dyrest og mest luksuriøs. Phantom har sekstrinns automatkasse, og spaken sitter på rattstammen. Det er bare velge "D" og gi gass. Det finnes ikke turteller, du vet heller ikke hvilket gir man befinner seg i og motoren høres knapt på noe turtall. Ute på veien stopper vi opp og smeller pedalen i gulvet. Den enorme motoren virker til til tross for sitt lavmælte vesen. Det akselererer voldsomt, og 0 til 100 går unna på 5,9 sekunder. Draget i mellomregisteret er også imponerende og de gode ytelsene skyldes ikke bare stor motor, men også en forholdsvis lav vekt takket være at Phantom er bygget på en spesiell aluminiumskonstruksjon som kalles spaceframe. Styringen på Phantom er veldig lett, og like lett i alle hastigheter. Den er helt død og ingen dumper eller ujevnheter merkes i rattet eller kjennes i bilen. Fjæringskomforten er som fløyel, og du må se ut av vinduene for skjønne at bilen er i fart. På landeveien noterer vi også at den er retningsstabil og har en presis styring. Svinger håndterer den bra, men det skal nevnes at denne bilen ikke ble presset noe større under kjøringen. Rollsen ble behandlet med respekt.

Stor

Vi kjørte kun på landevei, og det er nok derfor vi ikke er fullt så kritiske til størrelsen på bilen som vi kanskje burde ha vært. Den er 5,83 meter lang, en drøy meter lengre enn en Volvo XC90, og 1,99 meter bred. Den ruver i terrenget, men oppleves som oversiktlig så lenge det ikke er snakk om parkering og trange områder. Bortsett fra det er størrelsen tilnærmet perfekt for fire på tur. Mange vil nok betrakte baksetet som stedet å være, og mer plass og komfort er det nok ingen bil som leverer. Innstigning skjer gjennom dører som åpner bakover (suicide doors) og innstigning er rimelig enkel selv om man må ta et langt skritt opp og inn før man er på plass i baksetet. I Phantom sitter man diskret og gjemt bak C-stolpen som beskytter ved en eventuell ulykke. Benplassen er enorm, men takhøyden har vi opplevd bedre i store stasjonsvogner. Uansett hvor du blir plassert i en Rolls sitter du svært behagelig og turen blir avslappende og sivilisert uansett. Bagasjerommet er er på 460 liter, og det må sies å være beskjedent for bil på nesten seks meter.

Motor

Selv om motor kanskje ikke er det viktigste her, er den et stykke arbeid som fortjener litt omtale. De tekniske dataene på Rolls er heller ikke hemmelige slik de var tidligere. Phantom er utstyrt med en 6,75-liters V12-motor (riktig slagvolum for en Rolls) som yter 460 hestekrefter ved 5.350 omdreininger. Dreiemomentet er 720 newtonmeter ved 3.500 omdreininger. Dette gir gode ytelser på en bil som veier 2.445 kilo. Toppfarten er 240 kilometer i timen. Effekten er tilstrekkelig og det går fort nok. Hadde bilen vært sprekere ville det blitt for mye av det gode. Dette er tross alt en bil som skal kjøres med en hvis verdighet. Felgene er 21-tommer og dekkene er store punkteringsfrie ballonghjul.

Rolls Royce Phantom har vært på markedet en stund og vil i Norge koste 4,8 til 5 millioner kroner. Foreløpig er det ikke solgt noen i Norge, men i Sverige ruller det en til i tillegg til testbilen. Totalt sett produseres det 800 Phantom i året, og neste år kommer det en Rolls Royce kabriolet.

Mer om utstyr, dingser og video av Rollsen finner du her.

Store bilder av Phantom finner du her.