PRØVEKJØRT: Renault Mégane

Nye Mégane overbeviser der hvor det trengs. Resten overlater den til de fremtidige familiemedlemmene Mégane stasjonsvogn og Scénic III.

MADRID (DinSide Motor): Renault bærer i dag høyt fanen hvor det står skrevet "Bedre Kvalitet". Konsernsjefen Carlos Ghosn, som ble viden kjent for å ha snudd Renaults japanske søsterselskap Nissan fra abyssale tap til solide overskudd på rekordtid, har tydeligvis skjønt en del ting.

Lære av hverandre

Av disse er at den japanske og den franske parten i alliansen hadde en del å lære hverandre. Nissan har eksempelvis i større grad lært å lage mer markedstilpassede men samtidig mer spennende produkter. Japanerne har også lært en del om ergonomi - ikke minst under produksjonsprosessen - av sine europeiske partnere.

Når det gjelder Renault, er det det kvalitative innen produksjonsprosessene, som har hatt prioritet de seneste årene. Renault hadde nemlig, samtidig som de tilbød produkter som i utgangspunktet var innovative og innimellom svært attraktive, opparbeidet seg et (ofte fortjent) dårlig rykte når det gjelder kvalitet og driftssikkerhet. Et slikt rykte tar det mange, lange år å ta knekken på, og dette krever uansett svært energiske tiltak.

God kvalitetsutvikling

Nye Mégane i Spania... Foto: Knut Moberg Vis mer

PRØVEKJØRT: Renault Mégane

  1. Store bilder av Mégane III


At innføring av japansk-inspirerte prosessforbedringer har begynt å gi positive resultater bekrefter kvalitetsundersøkelser, deriblant av den anerkjente tyske bilorganisasjonen ADAC, gjennomført på modeller som er kommet på markedet i løpet av de siste tre-fire årene. Uten å kunne uttale oss om driftssikkerheten på et så tidlig stadium har vi imidlertid kunnet konstatere markant forbedring av kvalitetsinntrykket både på karosserier og interiører i modeller som Clio, Modus og i enda større grad nye Laguna, som vi har testet i løpet av året som nærmer seg slutten.

Mégane III

Foto: Knut Moberg Vis mer


Nå har vi kjørt tredje generasjon Mégane, Renaults Golf-rival, og den bekreftet de positive inntrykkene vi har nevnt ovenfor. Også denne generasjonen vil komme i flere karosserivarianter, deriblant en stasjonsvogn, en kabrioletversjon og naturligvis blir den også å finne som fleksibil/familiefrakter under navnet Scénic.

Men i denne omgang, i anledning lanseringen som fant sted i uvanlig vinterlige landskaper i området rundt den spanske hovedstaden, er det kombikupéen og den sporty kupé-versjonen som introduseres for markedet.

Noe større

Foto: Knut Moberg Vis mer


Nye Mégane har motstått tendensen til å vokse seg betydelig større enn forgjengeren, som har vært utbredt i alle segmenter de siste årene. Ei heller har den blitt særlig tyngre; Renault hevder til og med at den nye Mégane er i gjennomsnitt 8 kilo lettere enn forrige modell, men i praksis er selve bilen blitt såvidt tyngre (ca. 15 kilo) - forskjellen består nemlig i at reservehjul ikke lenger er inkludert i standardutrustningen. Noe lengre er for øvrig Mégane III blitt (Nå: 430 cm) og bredden er også øket noe (181 cm). Men bilen forblir solid plantet midt i kompaktklassen. I det følger den VW Golf, men der stopper sammenligningen mellom de to når det gjelder utviklingen fra en generasjon til den neste.

Normalisering

For i motsetning til nye Golf, som er så lik forgjengeren at mange ikke ser noen forskjell, er nye Mégane totalt forskjellig fra sin kantete og sære forgjenger. For vår del vil vi tro at den nye designen vil falle i smak hos flere. Samtidig har etter vår mening Renault unngått å gå i den fella man gjorde med første generasjon - nemlig å gjøre bilen så konsensuell i utseendet at den rett og slett ble kjedelig. Slektskapet til nye Laguna er tydelig, men vi liker Mégane bedre - særlig den nye kupéen som fremstår som tøff og sporty. Dessverre får vi ikke se den varianten i Norge i denne omgang.

Trivsel og kvalitetsfølelse

Det som møter en når førerdøren åpnes er et trivelig interiør, i vårt tilfelle med lyse materialer som ga et godt kvalitetsinntrykk. Førermiljøet fremstår som velorganisert, med bra ergonomi og uten spor av en viss egenhet eller særhet man her i nord ofte tidligere forbandt med franske biler. Kvalitetsinntrykket er bra, både når det gjelder materialer og tilpasninger/sammenføyninger.

Plass: Både/og

Bagasjeplass: Slett ikke verst. Og mer under gulvet... Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi fant forsetene utpreget "tyske" i stoppen - det vil si temmelig faste. For de med lengre bein enn gjennomsnittet kan støtten i forkant virke utilstrekkelig. Man sitter hakket bedre i nye Golf. Ellers er plassforholdene foran gode med romslighetsfølelse i bredde og høyde også for de over 190 centimeter - selv med soltak montert. Bakseteplassen er dessverre ikke blitt bedre; dette er under snittet i klassen når det gjelder benplass, og heller ikke i hodehøyde er det behagelig for de over 180 centimeter. Derimot er bagasjerommet blitt ganske så romslig og ligger over klassesnittet, merkbart større enn i nye Golf.

Motorer

Smart tanklokk, som hos Ford Foto: Knut Moberg Vis mer


Den nye modellen kommer med en rekke motorer, men kun få av disse blir tilgjengelige i Norge. Det dreier seg om to alternativer med bensin og to med diesel. På dieselsiden vil man kunne velge mellom to varianter av den effektive 1.5 dCi-motoren, begge utstyrt med partikkelfilter. Den ene yter 90 hestekrefter, den andre 110. De er utstyrt henholdsvis med en femtrinns- og en sekstrinns manuell girkasse. CO2-verdiene er 118 gram per kilometer for 90-hesteren og 120 gram for den sterkere versjonen.

Når det gjelder bensinmotorene består forskjellene i 10 hestekrefter og ett girtrinn; 1,6-literen yter 100 hester med femtrinns manuell girkasse og 110 hester med seks gir.

I andre markeder kommer Mégane også med dieselmotorer på 130, 150 og 160 hestekrefter samt med nye og mer effektive bensinmotorer, kalt TCe. Kupé-versjonen som var tilgjengelig under lanseringen har en 2.0 TCe på 180 hestekrefter. Utpå våren kommer en ny 1.4 TCe med 130 hestekrefter og et solid dreiemoment over et bredt register som svar på Volkswagens briljante TSI-motorer.

Feil versjoner til kjøring...

Foto: Knut Moberg Vis mer


Lanseringsopplegget var dessverre svært dårlig tilpasset de nordiske, og da særlig de norske, journalistenes ønsker og behov. I første omgang ble vi til og med kun tilbudt en kupé med 180-hesters bensinmotor for prøvekjøring første dag. Verken kupévarianten eller nevnte motor er aktuelle i Norge så vi begynte å frykte bomtur. Men etter heftige protester og støtte fra den norske Renault-importøren fikk vi heldigvis kjøre den versjonen som er aktuell - kombikupéen med fem dører, som beskrevet ovenfor. Riktignok var dieselmotoren ikke av dem vi får i Norge, men vi anser likevel prøvekjøringen som ganske representativ.

Positiv kjøreopplevelse

Foto: Knut Moberg Vis mer


Og kjøreturene i de midtspanske landskapene rundt Madrid ble jevnt over til en positiv opplevelse; i forhold til Renault-modeller fra tidligere tider synes vi nykommeren har fått til et bra kompromiss mellom seriøse og skarpe kjøreegenskaper, og forventet komfort. Vi opplevde at bilen ved aktiv kjøring gikk fint inn i sving med begrenset understyring og lett kontrollerbare reaksjoner fra hekken. Det skal sies at ESP (antiskrens), er standard og passer på - noe som gikk tydelig frem da vi for en stakket stund opplevde å kjøre gjennom noen lett snødekte områder - selvsagt med sommerdekk...

Samtidig kan vi si oss fornøyd med komfortnivået, selv om de som forbinder komfort med svært myk fjæring og tendenser til å duve av sted, vil bli skuffet. I nye Mégane finner vi en "tyskere" tilnærming til komfort, men hjulopphenget viste seg raffinert nok til å unngå stump følelse over små ujevnheter.

Totalt sett er vårt førsteinntrykk at nye Mégane matcher nye Golf når det kommer til kjøreopplevelse, noe vi vil sjekke nærmere når bilen skal testes på norske veier.

Kupéen i Need for Speed

Mégane Coupé i "Need for Speed: Undercover" Vis mer


For de som har siklet etter den mer spenstig utseende kupé-versjonen av Mégane er som nevnt den dårlige nyheten at den bilen i denne omgang ikke står på importprogrammet til Renault. For de sportslig anlagte må vi derfor henvise til spillet Need for Speed: Undercover, der kupéen er med på notene, som vi fikk prøve selv under lanseringen - rent virtuelt, naturligvis.

Nye Mégane kommer i salg her i landet 6. februar og innstegsprisen skal ligge under 210.000 kroner.

DinSide kommer tilbake med mer om prisene når disse blir tilgjengelige. Vi vil da kunne si mer om konkurransesituasjonen til nykommeren fra Renault.

Renaults produktvideo: