PRØVEKJØRT: Renault Laguna III

Nylig har Renault gjort oppsiktsvekkende fremgang i flere kvalitetsundersøkelser. Nye Laguna skal være den foreløpige kronen på verket. Det ser ikke så verst ut.

SALZKAMMERGUT (DinSide Motor): Laguna er ikke hva den engang var. Det er hovedbeskjeden fra Renault i forbindelse med lanseringen av denne viktige mellomklassemodellen. Samtidig ønsker Laguna III også å være noe av det forgjengerne har vært, særlig når det gjelder komfort, design og til en viss grad kjøreegenskaper.

Det er særlig når det gjelder kvalitet og driftssikkerhet at Renault insisterer på at vi står overfor et paradigmeskifte. Forrige Laguna hadde mange gode egenskaper men inntil for et par-tre år siden var modellen unektelig belemret med en god del kvalitetsproblemer.

Kvalitet i fokus

Renault høster imidlertid frukter av alliansen med Nissan på dette viktige området: Produksjonsprosessene er ifølge Renault blitt fundamentalt omlagt for, på japansk vis, å integrere kvalitet fra begynnelse til slutt. Både J.D. Power og ADAC har da også lagt merke til at Renault gradvis har begynt å score mye bedre på kvalitetsundersøkelsene som angår modeller fra etter 2003.

Fint interiør

Foto: Knut Moberg Vis mer

PRØVEKJØRT: Renault Laguna III

  1. Store bilder
Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi fikk prøvekjøre den nye mellomklassebilen fra Renault i østerrikske Tyrol og ble umiddelbart slått av hevingen av det opplevde kvalitetsnivået - både utvendig og innvendig. Reduserte skjøter og gliper samt et overbevisende materialvalg i interiøret bidro i så måte. Generelt opplevde vi førermiljøet som meget tilfredsstillende; instrumentenes layout og ergonomien totalt sett overbeviste, med det forbehold at det lille dreiehjulet på midtkonsollen - som betjener informasjons- og underholdningssystemene - er plassert litt snodig - der man vanligvis finner håndbrekket. Laguna III, som Laguna II, har elektronisk parkbrems som betjenes av en liten, flat hendel..

Design: Tja, jo...

Når det gjelder desigenen så vi ingen grunn til å falle i staver - det kan virke som om for mange kompromisser har vært ute og gå her - mellom soliditetsinntrykk og eleganse, dynamikk og familievennlighet. Fra enkelte vinkler ser bilen riktig spenstig ut, fra andre mer ordinær og traust. "Midt på treet" tenker jeg vi sier. Bakenden er den mest moderne, prydet av tidsriktige, høytsittende og elegant vinklede baklykter med diodeteknologi.

Mellomstor mellomklasse

I forhold til dagens klasseledere, Ford Mondeo og VW Passat, er Laguna relativt kompakt - i hvertfall som kombi, som var den eneste vi fikk kjøre. Denne er 469 cm lang og 181 cm bred. Stasjonsvognen er 480 cm lang og dermed mer på linje med klassestandarden. Når det gjelder innvendig plass opplevde vi nye Laguna som tilstrekkelig, men ikke mer. Plassen i baksetene forekom oss gjennomsnittlig - og man kunne jo håpet på bedre i den nyeste bilen i klassen. Er man over 1,80 må man bøye hodet - her har kupé-fasongen på bakre del av taket skylden. Bagasjerommet er helt greit - men også hakket under hva klasselederne har å by på. Dette gjelder også stasjonsvognen.

Slankekur

Foto: Knut Moberg Vis mer


Ikke desto mindre er nye Laguna en del større enn forgjengeren, og det er bemerkelsesverdig at Renault har greid å lage den lettere. Dette er blitt gjort uten at det går på bekostning av kvalitetsfølelsen. Vektbesparelsene er blitt gjort på materialteknologi og -valg mens bilens lyddempnings- og sikkerhetskomponenter tvert i mot veier mer nå enn tidligere. I snitt har man øket vekten på bilen med 82 kilo for sikkerhet og komfort, mens man har redusert med 97 kilo med smartere og mer moderne material- og komponentvalg. Totalt er altså nye Laguna 15 kilo lettere i gjennomsnitt enn forgjengeren var. (Bilen veier mellom snaue 1.4 og drøye 1.5 tonn avhengig av motor/utstyr).

Tidlige inntrykk

Foto: Knut Moberg Vis mer


Våre konklusjoner etter prøvekjøringen er ganske tilbakeholdne, ikke bare fordi stasjonsvognen ikke ennå er tilgjengelig, men også fordi vi kun fikk kjøre to motorvarianter (begge diesel) og fordi den nordiske organisasjonen ikke er helt på plass så vi kan foreta sammenligninger på pris- og utstyrsnivå. Renault i Europa går ut med imponerende garantidekning - men den tilsvarer ikke mer enn hva vi er vant med her hjemme.

136 gram

Når det gjelder motor, vil det antagelig i Norge bli tilbudt en 1.5 dCi på 110 hester (136 gram CO2 per kilometer!) samt en 2.0 dCi på 130 hester med manuell girkasse og 150 hester med den nye sekstrinns automatkassen.

De som vurderer bensin vil kunne velge mellom en 1.6/110 hk og en 2.0/140 hk. Om et snaut år vil også en GT-versjon komme på markedet, med en 2.0 turbomotor på 205 hestekrefter. Denne vil bli utstyrt med et oppdatert system for firehjulsstyring - hvor med/motstyring på bakhjulene ifølge produsenten vil hjelpe på kjøreegenskapene og begrense behovet for inntreden av ESP (det elektroniske antiskrensprogrammet).

Bra og bedre diesel

Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi kjørte 1.5-dieselen og den holder for de fleste (hvem ville trodd det for 10-15 år siden?!) med under 13 sek fra 0 til 100 og bra med trekkraft i mellomregisteret (240 newtonmeter rundt 2.000 o/min.) Sprekere var selvsagt 150-hesteren som vi kjørte både med automat og manuell girkasse. Den manuelle led fortsatt litt av det "franske syndromet" med litt vel mye bevegelsesfrihet for girspaken, men fungerte i praksis upåklagelig. Vi fikk også et godt inntrykk av automatkassen, men det ble ikke tilstrekkelig med tid til å komme med noen bastante konklusjoner. Uansett er den nylig utviklede toliters dieselmotoren en sterk konkurrent til det meste på markedet, muligens bare forbigått av Ford/Peugeot/Citroëns 2.2-liter. Dette er motorer som både er sterke, kultiverte og spreke - og kun de sportsligst anlagte sjåfører vil savne bensinmotor etter å ha kjørt disse.

Kvikk og kontant

Foto: Knut Moberg Vis mer


Det som skiller Laguna III mest fra Laguna II (hvis vi ser bort fra kvalitetsproblematikken som krever flere måneder/år for å verifiseres) er måten den kjører på. Ikke nok med at bilen er (relativt) kompakt og lett. Styringen er blitt mer direkte og kontant, understellet er stivet opp og vårt første inntrykk er at forgjengerens ganske gode kjøreegenskaper er blitt bedre, men også kvikkere og mer underholdende. Det er imidlertid ikke sikkert at alle Laguna-eiere vil bli begeistret over dette, for bilen føles også (naturligvis) mindre myk og komfort-orientert. Mange vil si at bilen er blitt mer "tysk" i oppsettet - og hvor blir det da av det Renault-spesifikke?

Smart kombinasjon

Foto: Knut Moberg Vis mer


Renault selv vil nok satse på at det litt subtile Renault-preget - særlig kanskje det elegante interiøret med kvalitetsfølelse, vil tjene på å ha blitt kombinert med japanske produksjonsprosesser som integrerer kvalitet - og med tyske krav til sprekere veiegenskaper.

Hva med Norge?

Nye Laguna kommer ikke til Norge før utpå vinteren og i og med at den nye Renault-organisasjonen i Norge ikke er klar ennå er naturlig nok priser et tema vi ikke kan berøre i stor grad her. Imidlertid har utvilsomt versjonene med 1.5 dieselmotor et konkurransedyktig utgangspunkt. Vi kommer tilbake med mer når forholdene blir mer avklart omkring den nye importøren.

  • Store bilder fra lanseringen finner du her.

    Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder