Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Peugeot 5008

Dette er en bil som vil appellere til kresne familiefedre og - mødre, på mange plan.

ANNECY, Frankrike (DinSide Motor): Da vi så de første bildene av den nye fleksibilen fra Peugeot, 5008, tenkte vi at det ganske enkelt var en av de mange tvillingene som finnes på bilmarkedet og at dette bare var en Citroën Grand C4 Picasso med Peugeot front og hekk.

Nå har vi studert bilen nærmere og vi har kjørt den. Vi kan dermed konstatere at så enkelt var det ikke. 5008 har en god del fellestrekk med C4 Picasso, men på mange måter er den også ganske forskjellig. Vi syntes Grand C4 Picasso nådde helt til topps i klassen sammen med Ford S-Max hva gjelder mye familiebil for pengene, men nå vurderer vi å utnevne 5008 til ny klassefavoritt. Først må vi imidlertid (a) teste bilen under norske forhold og (b) få vite prisen.

Designmoderasjon

Bortsett fra at vi, som alle andre, konstaterer at Peugeot har valgt en mer moderat design av frontpartiet enn det de hadde lagt opp til de siste ti årene, vil vi ikke kommentere bilens utvendige utseende. Leseren kan selv gjøre seg opp en mening ut fra bildene. Vi kan derimot med glede bekrefte Peugeots fremgang når det gjelder kvalitetsfølelse i interiøret; den massive midtkonsollen polstringen og utstrakt bruk av høyverdige materialer gir en "nær premium"-følelse som legger Peugeoten klart over de japanske konkurrentene når det kommer til kvalitetsopplevelse.

Romslig kompakt

Bilen ser ganske stor ut, men den er faktisk en god del kortere enn de ledende bilene i mellomklassen - i lengde plasserer den seg, med sine 453 centimeter, omtrent midt mellom en VW Golf og en Ford Mondeo. Bredden holder mellomklassestandard med 184 centimeter mens 5008 selvsagt er høyere; det er hele prinsippet med fleksibilene. Den rager 161 centimeter over asfalten - og det er utrolig hvor mye plass man kan hente ved å "bygge i høyden". Her er det godt med plassfølelse både foran, bak og i bagasjerommet (sistnevnte selvfølgelig bortsett fra med syv seter i bruk).

Eksteriørbilder:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


God å kjøre

Uansett: Dette er en trivelig og romslig familiebil og vi ble overrasket over hvor god den er å kjøre. Her er ingen "balje"-følelse men et relativt stramt oppsett som hindrer overdreven krenging i svinger samtidig som filtreringen av ujevnheter forekom oss mer enn godkjent. Altså et godt kompromiss mellom komfort og kjøreegenskaper som, skal vi tro våre førsteinntrykk basert på noen titalls mils kjøring på svingete veier i de franske alpene, men også i by og på motorvei, gjør denne bilen til en av de mest velkjørende i segmentet. Man sitter høyt, men følelsen av kontroll og kontakt med veien er svært nær den man opplever i en vanlig personbil. Dette er for øvrig noe Peugeot hevder de har jobbet spesielt med og hva angår styringen har man introdusert et stag med tre ledd i stedet for de to som er standard for personbiler, nettopp for å øke følelsen av direkte styring. Vårt inntrykk er at det fungerer meget bra. I tillegg til at kjørekomforten generelt er meget god er lydnivået på alle versjoner overraskende lavt; 5008 fremstår som meget stillegående for kategorien.

Volummotor ikke kjørt

Vi fikk prøvekjøre 5008 med den oppgraderte 2.0 HDI dieselmotoren samt med den moderne og kultiverte 1.6 turbobensinmotoren som BMW og Peugeot har utviklet sammen. Dessverre var ikke bilen tilgjengelig for prøvekjøring med motoren som sannsynligvis vil bli mest populær i Norge, nemlig 1.6-dieselen som allerede har en lang og vellykket historikk bak seg. Den yter 110 hester og trekker med 240 til 260 newtonmeter fra 1.750 omdreininger og vi antar at den vil være "akkurat tilstrekkelig" for norske kunder. Med full last og komplett familie vil nok forbikjøringer måtte planlegges noe mer på forhånd enn det vi hadde behov for. Vi kjørte jo som sagt toliteren. 1.6 HDi vil for øvrig få akseptabelt lave utslippstall; 140 gram CO2 per kilometer med sekstrinns manuell girkasse, 135 med halvautomat.

Diesel - også med automat

Toliters-dieselen er blitt en veldig fin motor og gjør 5008 til en sprek bil som takler oppoverbakker og forbikjøringer som en lek. Den er blitt oppgradert til 150 hestekrefter (tidligere 136) og vil bli tilgjengelig med sekstrinns automatgirkasse, da i en versjon med 163 hestekrefter. Dreiemomentet er nå 340 newtonmeter ved 2.000 omdreininger og det er mer enn nok.

Bensin - BMW-faktoren

Bensinversjonen vi kjørte er 156-hestersutgaven av 1.6-motoren med twin scroll-turbo som BMW og Peugeot-Citroën har utviklet i fellesskap. Med 240 newtonmeter fra 1.400 omdreininger er dette en av de beste bensinmotorene på markedet i dag og den duger bra i 5008 selv om denne typen bil helst vil ha diesel når det blir snakk om tunge lass og kjøring i fjellet. 5008 blir også tilgjengelig med en mer moderat versjon av denne motoren; 120 hestekrefter og 160 newtonmeter. Det anser vi for å være noe snaut i en såpass stor bil.

Harmoni og presisjon

Med denne motoren under panseret opplevde vi bilen, ikke bare som sprek, men også harmonisk. Det meget moderate støynivået og den gode gangkulturen gjorde at vi fikk noe i nærhet av luksusfølelse - takket være at transmisjonen følger opp. Den manuelle girkassen med seks trinn er nemlig mye bedre å håndtere enn det vi har opplevd hos Peugeot fra tidligere tider. Den ble introdusert med 308 SW. Girskiftene kan nå opereres raskt og presist takket være en girspak som glir direkte og kontant mellom trinnene. Dette er fremskritt i praksis.

Interiørbilder:


Ultra-familievennlig

Alt dette er vel og bra, men når det gjelder denne typen bil er det jo tross alt interiøret, de praktiske hensyn og den totale kjøreopplevelsen med fullastet bil og familie som teller. De to siste elementene fikk vi av naturlige årsaker ikke testet under lanseringen men vi sitter igjen med inntrykket av at dette må være en av de aller beste mobilitetsløsninger for familien så langt. 5008 bygger videre på det smarteste som er blitt lansert de siste årene fra Renault Scénic via Opel Zafira til VW Touran, Toyota Verso, Mazda 5 og Ford S-Max...

I motsetning til den relativt plundrete 807 (Peugeots store flerbruksbil), er nemlig denne fleksibilen svært fleksi. Vi henviser til illustrasjonene nederst i artikkelen for å se de mange mulige konfigurasjoner. Bilen er tilgjengelig i en femseters- og syvseters-utgave. Setene er individuelt juster- og flyttbare og alle, bortsett fra førersetet, kan foldes ned. Operasjonene er i tillegg enkle å utføre. Setene på annen rad kan individuelt skyves frem eller tilbake (13 centimeter), og kan legges ned eller skyves helt frem med sitteputen hevet for bedre tilgang til tredje seterad.

Det er som nevnt tidligere god plass ombord og plassfølelsen forsterkes av de store glassflatene. Velger man "Premium Pack"-utgaven får man et panoramatak som gjør at kupéen oppleves ekstremt lys og luftig. Bagasjeplassen er begrenset i syvseterskonfigurasjon (194 liter ifølge Peugeot), men er meget god i femseterskonfigurasjon. 5008 kan brukes til flyttelass (over to kubikkmeter), hvis det behøves og om alle passasjerseter legges ned. Da er lastegulvet flatt.

Godt utstyrt

Som på 3008 introduserer 5008 en del utstyr som vanligvis forbindes med mer luksuriøse biler - som for eksempel "head-up display" eller viktig kjøreinformasjon som projiseres på en gjennomsiktig skive foran frontruten i det naturlige synsfeltet. 5008 blir også tilgjengelig med avstandsvarsling (radar som måler avstanden til bilen foran), og et system som evaluerer om parkeringsplassen man har sett seg ut på siden av gaten er lang nok. Når det gjelder sikkerhetssystemer har bilen alt man forventer i dag og kollisjonsgardinene dekker alle de tre seteradene.

Peugeot 5008 lanseres på det norske markedet i januar 2010. Dessverre blir ikke prisene kjent på en stund ennå, men importøren håper å ha dem klare til bilen skal introduseres for forhandlerne i slutten av november. Vi vil anta at det er et mål å få en greit utstyrt innstegsversjon til en del under 350.000 kroner, men det er vår gjetning. Vi vil følge opp med mer informasjon så snart den blir tilgjengelig.

Ekte fleksibil:

Vis mer
Vis mer

Bilen kommer som fem- eller syvseter. Her er eksempler på mulige setekonfigurasjoner: