PRØVEKJØRT: Peugeot 407 2,2 HDI biturbo

Verdens første firesylindrede dieselmotor med to turboer og 170 hestekrefter gir en behagelig kjøreopplevelse i Peugeot 407.

Vis mer

PRØVEKJØRT: Peugeot 407 2,2 HDI biturbo

  1. Store bilder!


PICARDIE (DinSide Motor): Mellomklassen, som i dag ledes an av VW Passat, taper generelt terreng i Europa hvor den utgjorde 24 % av totalmarkedet i 1997 og kun 17 % i 2005. Det er allikevel fortsatt et viktig markedssegment for produsentene, og særlig når det gjelder dieselmotoriseringer. I første kvartal 2006 var nemlig andelen solgte biler med dieselmotor 68 % i denne klassen mens den var 50 % i totalmarkedet.

Et hull i tilbudet

Vis mer


Merker som VW, Toyota og Renault har kommet med firesylindrede dieselmotorer på 170/180 hestekrefter i mellomklassen. Det var dermed et tydelig gap mellom 2,0-literen på 136 hester og den flotte V6 biturbo-motoren på over 200. Nå blir dette hullet altså tettet, og Peugeot har helt klart ønsket å vise seg frem som en mester når det gjelder dieselteknologi. Det betyr intet mindre enn å kombinere lavt forbruk og dermed ditto utslipp med stille og myk gange samt nok av krefter til godt driv og raske forbikjøringer. Og det hele med stakkars fire sylindre. Våre første kjøreturer med den mye motoren tyder på at Peugeot har lykkes bra.

Ford+Peugeot+Citroën

Vis mer


Det er altså i Peugeot 407 at denne motoren introduseres for første gang, men det må presiseres at vi nok ikke behøver å vente særlig lenge før vi også får stifte bekjentskap med den i eksempelvis Citroën C5. Dette er et resultat av fjerde fase av motorsamarbeidet mellom Ford og PSA Peugeot-Citroën som tidligere har gitt oss 1,6, 2,0 og 2,7-liters dieselmotorer. Det som presenteres som mest oppsiktsvekkende er at denne motoren er den første firesylindrede biturbo-dieselmotoren i serieproduksjon; tidligere var dobbelturbo forbeholdt motorer med seks eller flere sylindre. I denne omgang er motoren utelukkende koblet til en sekstrinns manuell girkasse - økonomisk sett ville ikke introduksjonen av en automat betale seg ifølge forhåndskalkylene.

Myk og stille

Vis mer


I grønne Picardie nord-øst for Paris fikk vi anledning til å tilbakelegge vel 25 mil i 407 med jevn fordeling mellom sedan og stasjonsvogn. Hovedinntrykkene var positive; her er alltid tilstrekkelig med krefter til disposisjon, og motorkarakteristikken gjør at man uvilkårlig antar en avstresset kjørestil i enda større grad enn med andre tilsvarende motorer. Delvis fordi farts- og akselerasjonsinntrykkene blir dempet av et meget lavt støy- og vibrasjonsnivå og dels fordi ingen merkbar "turbo-trøkk" gjør seg gjeldende. God fremdrift med det nødvendige fartsøkningspotensiale gjør at 1.500 omdreininger er nok til å trives bak rattet og girspaken oftest kan få være i fred.

Vis mer


Godt fordelte krefter

Vi opplevde merkbar fartsøkning fra såvidt over 1.000 omdreininger og et godt drag fra 1.500. Deretter trakk motoren friskt til 4.500 omdreininger og fortsatte mer moderat til 5.000 hvor ingenting hendte mer - heller intet kutt, bare jevn - men naturlig nok masete - fremdrift. Norsk motorveihastighet holdes med 1.750 omdreininger i 6. gir uten motorstøy. Maksimal effekt er 170 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og et dreiemoment på 370 newtonmeter oppnås ved lave 1.500 omdreininger og deretter er kurven bare svakt dalende. Det er også slik motoren oppleves i praksis - vi kommer i korthet tilbake til teknologien.

Vis mer


Så til rene ytelser: For sedanens vedkommende (1.624 kilo tung) tilbakelegges 0 til 100 på 8,7 sekunder mens toppfarten er 225 km/t. 80 til 120 går unna på 8,1 sekunder i 5.gir og bare 10,6 selv i 6. - svært gode forbikjøringsegenskaper, altså. Når det gjelder forbruk gjorde svært varierende tall fra kjørecomputeren at vi avventer en grundigere test for å uttale oss, men ifølge Peugeot skal den ligge på gode 0,61 liter per mil ved blandet kjøring. Hva har så ingeniørene bedrevet i kulissene for å oppnå disse gode resultater?

Listen stadig høyere

Vis mer


Jo, det dreier seg ikke bare om de media-vennlige to turboene, selvfølgelig. Peugeot presenterte denne som en nyvinning sammen med den nye typen forbrenningskammer og innføringen av tredje generasjons common rail-teknologi. Den sekvensielle parallelle bi-turboen (altså et system med to turboer), består av to identiske turboladere av redusert størrelse - dette for å sikre kort responstid. En av dem sørger for rask respons ved lavt turtall mens den andre trer støttende til når belastningen - eller atmosfæriske forhold - tilsier det. Normalt fra 2.600 omdreininger, om ikke krevet før kan det være helt opp mot 3.200 omdreininger.

Vis mer


Forbrenningskamrene er også av en ny type. Ny stempeldesign og geometri har muliggjort en økning av forbrenningskammerets dimensjon (+25%) og et kompresjonsforhold redusert fra 18 til 16,6 - dette i forhold til forrige generasjon 2,2 HDi common rail. Systemet av tredje generasjon har et innsprøytningssystem hvor trykket er økt til hele 1.800 bar (1.350 på første generasjon) Hver dyse har nå syv istedet for fem åpninger.

Renere

Kombinert med det økte trykket gjør dette at antall innsprøytninger kan multipliseres - opp til seks per syklus - hvilket skal gi en grundigere fordeling av diesel-innsprøytningen. Systemet skal sørge for mer komplett forbrenning og dermed en reduksjon av motorens utslipp med opp til 30% i forhold til forrige generasjon. Når det gjelder partikkelfilteret har det nå et service-intervall på 180.000 kilometer og fabrikkens representant irriterer seg over impertinente journalist-spørsmål angående dette og nødvendigheten av tilsetningsstoffet (Eolys). "Vi venter utålmodig på en uavhengig test av konkurrentenes systemer mot slutten av bilens levetid", sier han; "vi er så langt de eneste tyske TÜV har testet (På 607 - første generasjon partikkelfilter med tilsetningsstoff) og funnet like rene etter tilsvarende flere års kjøring".

Miljø og sikkerhet skal, i tillegg til rene ytelser, være begunstiget takket være disse innovasjonene; det første fordi forbruk og utslipp holdes i sjakk, det siste - i hvertfall for fotgjengerne - fordi den mer kompakte motoren gjør at det blir en tilleggssone på 3 centimeter mellom panseret og de harde motordelene.

Priser på Peugeot 407med 2,2 HDi 170 hk motoren er ikke klare ennå. Men Peugeot Norge antyder at prisen vil ligge rundt 450.000 kroner.

  • Store bilder fra lanseringen finner du her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder