Prøvekjørt Peugeot 4007

Peugeot 4007 er den tredje bilen vi kjører av trillingflokken som også består av Mitsubishi Outlander og Citroen C-Crosser.

PARIS (DinSide Motor): Grunnen til det er at Mitsubisihi og PSA (Peugeot og Citroen) har samarbeidet om få på plass en ny folke-SUV. Resultatet har blitt at mer eller mindre samme bil lanseres gjennom tre forskjellige produsenter. Denne føyer seg inn i rekken av de litt større modellene som kan sammenlignes med Opel Antara, Land Rover Freelander og Honda CR-V. Ford og VW jobber også på spreng med sine biler og VW Tiguan er på plass til høsten.

4007-navnet er valgt med bakgrunn i at bilen plasserer seg i mellomklassen, som hos Peugeot er 4-serien. 00 indikerer at det ikke er en bil i den "normale" produktrekka. Den første 00-bilen var 1007. 7 indikerer at det er den syvende generasjon 4-serie.

Vis mer

Prøvekjørt Peugeot 4007

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Av de tre bilene er det Citroen C-Crosser og Peugeot 4007 som er mest like, og det kommer i hovedsak av at motoren er den samme i disse to bilene. De bruker sin egen PSA-motor, mens Mitsubishi Outlander er ustyrt med en motor fra Volkswagen, 2,0 Tdi. Denne motoren yter 140 hestekrefter og 310 newtonmeter. PSA-motoren er en modifisering av 2,2-literen med to turboladere som sitter i 407. I 4007 er denne motoren utstyrt med én turbo og effekten er 156 hestekrefter og den har 380 newtonmeter i dreiemoment.

I Norge har dette betydning for prisen. Outlander har 140 hestekrefter og slipper 183 gram CO2 per kilometer og 4007 har 156 hestekrefter og slipper ut 191 eller 194 gram avhengig av om bilen har 16 eller 18 tommers felger. Vi kommer tilbake til dette på slutten av saken.

Motor

Peugeot kommer altså med en 2,2-liters dieselmotor med partikkelfilter, og selv om denne gjør bilen dyrere enn Mitsubishi, får man også noe for pengene. Dette er en mer moderne, sterkere og mye mer stillegående motor enn den Volkswagen leverer. Motoren i 4007 er en vellykket motor som fra før sitter i en rekke Peugeot- og Citroen-modeller.

Det effektive turtallsregisteret strekker seg fra omlag 1.500 til drøyt 4.000 omdreininger, og kreftene er tilgjengelig i stigende grad etter hvert som turtallet øker. Vi kjørte i hovedsak på motor- og landeveier utenfor Paris og dette er en bil man tåler å tilbakelegge store avstander med. Det er krefter til forbikjøringer og komforten er bra. 0 til 100 klarer den på 9,9 sekunder og toppfarten er 200 kilometer i timen.

Variabel 4x4

Firehjulsdriften styres med et hjul mellom setene og en flerplatekløtsj på bakakselen sørger for at bakhjulene også trekker, men i utgangspunktet er bilen forhjulsdrevet. Første innstilling av firehjulsdriften er en automatfunksjon som fordeler krefter forover og bakover etter behov. Siste trinn på hjulet er en låsefunksjon som for eksempel ved lav fart gjør at trekkraft er låst i forholdet 50:50 mellom forhjul og bakhjul.

7seter

4007 er 4,64 meter lang, 1,80 meter bred og 1,67 meter høy. Bagasjeromsvolumet er på det største 510 liter i femsetersversjon med baksetet i fremre posisjon. Med baksetet i bakre posisjon er volumet 463 liter. 4007 blir også levert som syvseter. Dekkene er i dimensjonen 225/55-18 og skal klare forsiktige terrengoppgaver. Hjul i størrelsen 215/70-16 kan leveres for de som vil ha mer terrengegenskaper. 4007 har selvsagt elektronisk stabilitetsprogram (ESP), som alle biler skal ha.

To varianter

Det er utstyrsnivået som skiller de to versjonene: Første nivå, 4007 "Premium", inkluderer allerede de 7 sitteplassene, 16-tommers aluminiumsfelger, antiskrens/antispinn, seks kollisjonsputer, konstantfartsholder, el-vinduer foran og bak, automatisk nedfellbare bakseter på annen seterad, multifunksjonsratt trukket i skinn, automatisk klimaanlegg, tåkelykter foran, radio/CD/MP3 samt takrelinger.

Annet nivå, "Premium Pack", får i tillegg 18-toms felger, Xenon-lys, ryggesensor, CD-skifter, skinnseter, el-justerbart førersete, mørk-tonede vinduer bak og en del krom-dekor som ikke finnes på "Premium".

Prisen på Premium er 480.000 kroner, for Premium Pack 512.000 kroner.

Til sammenligning koster Citroen C-Crosser 470.000 kroner for versjonen Pack og 510.000 kroner for versjonen Exclusive.

Outlander

Mitsubishi Outlander koster fra 359.900 som billigste versjon i dag. Fullspekket Outlander med alt utstyr vil koste 434.000 kroner fra 2008. Den heter Instyle + og har mer ustyr en Peugeot og Citroen. I den prisen får du også Rockford Fosgate Stereo, navigasjon og ryggekamera. Hvis du skal ha dette på Peugeot og Citroen er det et påslag på cirka 30.000 kroner. Det vil si at omtrent likt utstyrt Outlander koster cirka 100.000 kroner mindre enn franskmennene. Du må leve med en litt mindre kraftig motor, men det er snaut 3.000 kontrakter hos Mitsubishi som bekrefter at det er greit.

Store bilder av Peugeot 4007 finner du her.

Prøvekjøring av Citroen C-Crosser finner du her.

Test av Mitsubishi Outlander finner du her.