Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Peugeot 3008

Romslig og velutstyrt familiebil med kvalitetsfølelse og god motorisering til under 300.000 kroner.

DUBROVNIK, Kroatia (DinSide Motor): Vi hadde egentlig begrensede forventninger da vi bega oss til Dalmatia-kysten for å kjøre Peugeots nye produkt, en bil som presenteres som merkets første crossover. Vi så bilen utstilt i Genève og førsteinntrykket var ikke det beste grunnet en litt udefinerbar - på grensen til klossete - formgivning. Men man må tydeligvis heretter vokte seg for de klassiske designreferanser: Dette er som sagt en crossover. I denne omgang kommer den for øvrig kun med forhjulsdrift - firehjulsdrift kommer senere, i forbindelse med en mer miljøvennlig hybridløsning.

NB: Prisliste nederst i artikkelen.

Crossover - ikke SUV

Crossovere er det for så vidt blitt presentert flust av de siste årene, og begrepet indikerer at det dreier seg om en krysning av forskjellige biltyper - vanligvis stasjonsvogn og SUV, noe som innebærer en mer høyreist formgivning enn en klassisk stasjonsvogn men som ikke nødvendigvis betyr at bilen har offroad/terreng-egenskaper. Uansett blir det vanskeligere og vanskeligere å forholde seg til bastante definisjoner av biltyper da disse mer og mer flyter over i hverandre.

Konkurrent: Nissan Qashqai

Foto: Knut Moberg Vis mer


For å gjøre det enklere for leseren er det Nissan Qashqai som er den typiske representanten for segmentet vi her har med å gjøre, nemlig de kompakte Crossovere. Til en viss grad kan man anse at VW Golf Plus (særlig i Cross-utførelse), og Mercedes B-klasse også hører med. Mens førstnevnte er nærmere SUV-klassen er de to sistnevnte mer i slekt med fleksibil-klassen, hvor man finner rene fleksibiler som VW Touran, Toyota Verso, Mazda 5, Citroën C4 Picasso o.l.

Eksempelvis Ford Kuga og VW Tiguan er alternativer på den mer rendyrkede SUV-siden.

Smart konsept, gunstig pris

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Imponerende kvalitetsfølelse i interiøret Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Peugeot selv mener bilen er noe for seg selv og kombinerer de mest vellykkede elementer fra den kompakte kombikupéen, stasjonsvognen, SUVen og fleksibilen ("Mini-MPV"). Vi var noe skeptiske etter å ha hørt dette men ble langt på vei overbevist om at denne tolkningen av crossover-konseptet er en ganske smart løsning - særlig når prisen viser seg å være såpass gunstig. 3008 koster fra 273.000 kroner og den versjonen vi ville anbefale kommer også på under 300.000. Det dreier seg om den meget velutstyrte Premium Pack-versjonen med en tilstrekkelig kraftfull og kultivert dieselmotor (velkjente men forbedrede 1.6 HDi på 109 hk og 240 newtonmeter). En veiledende utsalgspris på 296.000 kroner for en slik pakke anser vi som svært konkurransedyktig. Og vi skal utrede nærmere for hvorfor.


Eksteriør: Tja...?

Når det gjelder design skal det sies at dette ikke er en bil som har den nesten karikaturalske Peugeot-designen som kjennetegner 407 (særlig kupéen), 207 og 308. Vi synes vel egentlig ikke at designerne her har vært helt heldige med utfallet - når det gjelder eksteriøret, som vi for øvrig ikke skal bedømme nærmere men overlate til leserne å vurdere ut fra bildene - det er bare å ta en titt på albumet ovenfor.

Interiør: Bravo

En ting som er åpenbart er at Peugeot har gjort en kjempeinnsats når det gjelder interiørkvalitet. Dashbord, konsoll, dørpaneler - alt virker solid, godt sammenskrudd og høyverdig. Førermiljøet bringer rett og slett tankene hen på Audi - slett ingen dårlig referanse.

Imponerende kvalitetsfølelse i interiøret Foto: Knut Moberg Vis mer

Denne gangen har Peugeot i tillegg greid å unngå en svakhet en del av deres modeller har vært belemret med tidligere: Et vell av knapper og brytere. I 3008 er ergonomi og brukervennlighet hevet et par nivåer. Også med tilvalget Head-Up Display og avstandsvarsler er løsningen elegant med en egen rad overliggende vippebrytere som ikke kan forveksles med de øvrige knappene.

Romslig

3008 er bygget på plattformen til 308, men når det gjelder plassforhold er det opplagt at dette er bilen i kompaktsegmentet som kan vurderes som alternativ til en mellomklassebil. Lengden gjør at den plasseres i kompaktsegmentet (437 centimeter), men bredden (184 centimeter), og særlig høyden (164 centimeter) gir økte muligheter for plassutnyttelse. Høyden under taket er generøs - også med utstyret panoramaglasstak, som for øvrig ikke bare gjør kupéen mer lys og trivelig men øker romslighetsfølelsen. (Det er standard på Premium Pack-versjonen vi kjørte og koster snaut 6.000 kroner ellers). Fem voksne får plass i bilen, og fire kan reise riktig så komfortabelt. Barneseter bak går greit inn.

Fleksibel

Bagasjerommet er stort som forventet uten å slå de største i kategorien mellomklassestasjonsvogner - til det er det for kort. Man har imidlertid muligheten til å stable høyere enn i en Mondeo, en Avensis eller en Insignia stasjonsvogn. Dessuten tilbys fleksible løsninger for plassutnyttelse; bakseteryggen felles ned i to deler ved å dra i en spak enten bak i bagasjerommet eller ved seteryggen. Seteryggen på passasjersetet foran kan felles ned slik at riktig lange gjenstander kan transporteres på høyre side. Gulvet i bagasjerommet kan senkes og legges dypt nede for høye gjenstander, heves til et mellomnivå for å oppnå flatt lasteromsgulv når setet er nedfelt, eller heves ytterligere for å oppnå en hylleløsning i bagasjerommet.

Videre er bagasjeluken todelt slik som i større SUVer som storebror 4007 (og søsknene Mitsubishi Outlander og Citroën C-Crosser) eller Volvo XC90. Nedre lem kan man sitte på, støtte tunge kolli på eller klatre opp på - den tåler 200 kilo.

Godt med utstyr

Generelt er 3008 bra utstyrt; den norske importøren har valgt ikke å ta inn de mest ribbede variantene samtidig som luksusversjonen heller ikke tilbys - man kan imidlertid bestille alt den inneholder som ekstrautstyr. Hvis vi tar for oss den ovennevnte versjonen, som vi anser som mest interessant og Peugeot forventer skal bli bestselgeren, er den utstyrt (i tillegg til det nå selvfølgelige sikkerhetsutstyret seks kollisjonsputer og ESP - elektronisk antiskrens), blant annet med 17-tommers alufelger, regnsensor og automatisk tenning av instrumentlys, solgardin på bakseteplassene, Head-Up Display og avstandsvarsler, to-soners automatisk klimaanlegg, panoramaglasstak som dekker hele kupéen.

I tillegg kommer selvsagt en mengde tilleggsutstyr. Regn 22.000 kroner for skinninteriør, 10.000 kroner for Bi-Xenon frontlys og svingbare hovedlykter og 7.000 kroner for videoskjerm bak - eksempelvis.

1,6 liter er nok

Ja, rekkefirere på 1,6 liter er helt greie motorer i denne kompakte crossoveren som veier cirka halvannet tonn. Vi kjørte 3008 med bensinmotoren 1.6 turbo (150 hk, 240 Nm), utviklet i samarbeid med BMW og den "leverte varene" på en elegant måte - kraftfullt, mykt og fleksibelt - slik bilen som helhet fremstår. Dessverre blir denne versjonen dyrere enn vi synes er forsvarlig å anbefale når det finnes bedre kompromisser (Prisliste nederst i artikkelen).

Den helt klart mest interessante motoren er dieselmaskinen på 1,6 liter som har vært omtalt på DinSide utallige ganger de siste årene, og altid med positivt fortegn (Eksempelvis Ford Focus, Citroën C4 Picasso, Volvo V50 og C30...). Med denne motoren er akselerasjonene tilstrekkelige, forbikjøringsegenskapene gode og støynivået mer enn akseptabelt. Denne motoren kan kombineres med en kløtsjfri "robotisert" girkasse (halvautomat), med seks trinn, såkalt EMG.

Alternative motoriseringer er, på bensinsiden, en 120-hesters variant av 1,6-literen og en tolitersversjon som går på diesel. Den yter 150 hestekrefter med sekstrinns manuell girkasse og 163 hestekrefter med sekstrinns automat. Sistnevnte blir dessverre temmelig dyr med alle ekstra-avgiftene den utløser.

Kjøreopplevelse: For familien

Vi forstår ikke enkelte kollegaer som kritiserer denne typen bil for ikke å være "kvikke" eller "sportslige" nok på veien. Vi opplevde bilen som utpreget komfortabel uten at krengningstendenser eller vugging var overdrevent påtagelige. Det betyr imidlertid ikke at den er håpløs når det gjelder kjøreegenskaper; disse fant vi godmodig betryggende også i de krappe svingene vi forserte i noe mer enn moderat tempo. Vi satte pris på det vi rakk å oppleve av bremseegenskaper; forutsigbart progressive og kraftfulle. Generelt fant vi at lydnivået var lavt, både i dieselversjonen og i bensinversjonen. Vi satt godt i setene i de to forskjellige utstyrsvariantene vi prøvde; støtten de ga kan anses som bra nok i forhold til kategorien bil. Vi vil komme tilbake mer en mer utførlig test, spesielt angående kjøreegenskaper og komfort, når bilene blir tilgjengelige i Norge.

De første bilene på norske skilter vil bli å se hos forhandlerne i juni; i praksis vil de første kunder kunne forvente å få sine biler levert i løpet av sommeren ("juli-produksjon").

Priser - Peugeot 3008 (Gjelder fra 01.05.2009)
VersjonDrivstoff Pris i kroner - avrundet til nærmeste 1.000.
Premium  
1.6 VTi 120 hk 5 gir manuellBensin273.000
1.6 HDi 109 hk 6 gir manuellDiesel276.000
1.6 HDi 109 hk 6 gir EMG (halvautomat)Diesel282.000
   
Premium Pack  
1.6 VTi 120 hk 5 gir manuellBensin293.000
1.6 THP 150 hk 6 gir manuellBensin355.000
1.6 HDi 109 hk 6 gir manuellDiesel296.000
1.6 HDi 109 hk 6 gir EMG (halvautomat)Diesel302.000
2.0 HDi 150 hk 6 gir manuellDiesel365.000
2.0 HDi 163 hk 6 gir automatDiesel402.000
Veiledende utsalgspriser. Leverings- og registreringsomkostninger tilkommer.