Prøvekjørt: Peugeot 207 - en kjempesmåbil

Etter bortimot tretti mil i Peugeots store (bokstavlig talt) håp i småbilklassen sitter vi igjen med overveiende gode inntrykk - og et stort spørsmål.

Vis mer

Prøvekjørt: Peugeot 207 - en kjempesmåbil

  1. Store bilder!
Vis mer


MALLORCA (DinSide Motor): Det formelig koker i småbilsegmentet for tiden. Det ene gode produktet etter det andre kommer på markedet og gir gradvis begrepet "småbil" et helt nytt innhold. Således har vi på få måneder vært vitne til lanseringene av den helt nye Fiat Grande Punto, den nye Renault Clio, Suzuki Swift og nye Toyota Yaris samt en ansiktsløftning på VW Polo og Hyundai Getz og en ny Kia Rio. Ingen tvil: Det er mye å velge i, godt etablerte modeller som Citroën C3, Ford Fiesta og Opel Corsa er fortsatt aktuelle.

Nok en stor liten

Felles for de fleste av dagens småbiler er at de er adskillig større enn sine forgjengere. Så også når det gjelder 207. Nå skal det sies at Peugeot presiserer at 207 ikke erstatter 206 men etterfølger den. Uansett passerer 207 fire meter i lengden og bryter dermed - som Grande Punto - en uskrevet regel som vil at småbiler per definisjon er kortere enn 400 centimeter. I forhold til 206 er nykommeren 20 centimeter lengre og 7 centimeter bredere. Både akselavstand og sporvidde er betydelig øket, noe vi konstaterte er med å gi en god stabilitetsfølelse på veien.

Vis mer


Design: Veldig Peugeot

Det er ganske spesielt med 207 at kunden kan velge mellom to "ansikter" på bilen - den ene som beskrives som mer klassisk og den andre mer sportslig. Sett bakfra er det mulig for en ikke-kjenner å forveksle nye 207 med storebror 307. Selv om fronten(e) også har mye til felles med 307 etter faceliften har den en enda mer markant personlighet som kan få en til å tenke på både grådighet og aggressivitet (Peugeots egne ord...). Også begreper som kraft og dynamikk vil naturlig - og mer "politisk korrekt" - assosieres med denne linjeføringen. Peugeots klare merkeidentitet konsolideres nå ytterligere og det er da også merkets egne designere som står for utseendet på nykommeren. Reaksjonene blant publikum er i overvekt positive. Bilen er i hvertfall ikke kjedelig å se på.

Vis mer


Bortskjemt fører

Vi er blitt positivt overrasket flere ganger over den generelle nivåhevingen i småbilsegmentet når det gjelder komfort, plassforhold og kvalitetsopplevelse. 207 bidrar på alle disse punktene til at listen blir lagt enda litt høyere. Særlig føreren og passasjeren foran er godt behandlet. Med regulerbart ratt både i høyde og dybde samt høyderegulering av setet finner de fleste en god kjørestilling. Setene er gode å sitte i med god støtte i ryggen og har tilstrekkelig sidestøtte. Kupébredden gjør sitt til at man virkelig har følelsen av å sitte i en langt større bil, hjulpet av svært gode lysforhold med store vindusflater og mulighet for å velge et panoramatak i farget glass. I tillegg er kjøreopplevelsen på et godt nivå når det gjelder kjørekomfort og støynivå - hjulopphenget overbeviser med fin filtrering av ujevnheter, hverken bensin- eller dieselmotorene høres i nevneverdig grad og lydene som dominerer er rullestøy med de kraftigste dekkdimensjonene samt noe vindsus. Men totalt sett altså et meget bra nivå på støyisoleringen.

Kvalitetsinntrykk

Kvalitetsopplevelsen er også meget bra med polstret dashbord til langt frem mot frontruten og overbevisende materialvalg. Imidlertid ble vi sjenert av lysglimt fra instrumentpanelet som kom av lysreflekser, ved sterkt sollys, i det blanke metallet som på flere versjoner omgir instrumentene. Avhengig av utstyrsversjon har forøvrig sistnevnte lys eller mørk bakgrunn.

Vis mer
Vis mer


Begrenset plass bak

I baksetet blir man minnet på at det fortsatt er en liten bil vi har med å gjøre. Det er riktig god plass i bredden, men med velvoksne folk foran er det i praksis kun barn som vil kunne reise på langtur i noenlunde komfort der bak. Her har 207 ingen fordel i forhold til konkurrenter som Clio, Polo eller til og med den adskillig kortere Yaris. Bagasjerommet er greit og er blitt større enn det i 206, men imponerer ikke voldsomt. Alt i alt er det klart at de økede ytre dimensjonene i stor grad har blitt brukt i design-øyemed og til å øke sikkerhet og komfort - bilen er svært stillegående - og i mer begrenset utstrekning til å øke innvendig plassutnyttelse. Peugeot informerer om at bilen er blitt 20 centimeter lengre enn forgjengeren, og om at kupéen har blitt 3,5 centimeter lengre.

Tre bensin, tre diesel

Ved lansering er motorprogrammet representert ved seks tidligere kjente motoriseringer. Senere i år vil to nye alternativer bli tilgjengelige. Det dreier seg om to varianter av den nye 1,6-liters bensinmotoren som PSA og BMW har utviklet i fellesskap. Den ene, som yter 115 hestekrefter vil nok med fordel erstatte 110-hesteren. Den vil nemlig være en klart mer moderne motor. Den andre, som er forsynt med en turbo og produserer 150 hestekrefter, vil utstyre den sportsligere varianten av 207. Ved lansering er motorene de følgende:

Bensin:

-1,4 liter, 75 hestekrefter, 120 newtonmeter ved 2.800 omdreininger. Topphastighet: 170 kilometer i timen, 0 til 100: Ikke oppgitt.

-1,4 liter, 88 hestekrefter, 133 newtonmeter ved 3.250 omdreininger. Topphastighet: 180 kilometer i timen, 0 til 100: 12,7 sekunder.

-1,6 liter, 110 hestekrefter, 147 newtonmeter ved 4.000 omdreininger. Topphastighet: 194 kilometer i timen, 0 til 100: 10,6 sekunder.

- Forbruk: Fra 0,63 til 0,70 liter per mil ved blandet kjøring.

Diesel:

1,4 liter HDi, 68 hestekrefter, 160 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Topphastighet: 166 kilometer i timen, 0 til 100: 15,1 sekunder.

-1,6 liter HDi, 90 hestekrefter, 215 newtonmeter ved 1.750 omdreininger. Topphastighet: 182 kilometer i timen, 0 til 100: 11,5 sekunder.

-1,6 liter HDi, 109 hestekrefter, 240 newtonmeter ved 1.750 omdreininger (260 ved overboost). Topphastighet: 193 kilometer i timen, 0 til 100: 10,1 sekunder.

- Forbruk: Fra 0,45 til 0,48 liter per mil ved blandet kjøring.

Alle versjonene er utstyrt med femtrinns manuelle girkasser; 1,6-liters bensinmotoren vil også bli tilgjengelig med en halvautomatisk girkasse kalt 2-tronic.

Vi opplevde ingen av versjonene vi kjørte som særlig spenstige - selv ikke den gode 1,6 HDi selv om den gjør en helt OK jobb både med 90 og med 110 hester. 207 er tilstrekkelig motorisert, men heller ikke mer. Det har nok i stor grad med den svært høye vekten å gjøre - fra cirka 1.150 til over 1.250 kilo i kjørbar stand. Det er mer enn for eksempel en stor mellomklassebil som Mazda 626 veide på 90-tallet!

Vis mer


Fine kjøreegenskaper

Vi opplevde 207 som stabil og trygg på veien. Bred sporvidde og gjennomarbeidet hjuloppheng overbeviser. I tillegg syntes vi at styringen, som skal være siste generasjon elektrisk servostyring, er meget direkte og presis om enn kanskje vel livlig i høyere hastigheter. Bremsene ga også et godt inntrykk under prøvekjøringen. Et bra kompromiss mellom komfort og veigrep synes å være funnet.

Vis mer


Sikker

Som nevnt opplevde vi kjøreegenskapene som sikre og når det gjelder ESP (elektronisk stabilitetsprogram eller antispinn/antiskrens), er det standard på alle versjoner unntatt basisutgaven, XR. Ellers kan vi regne 207 blant de sikreste bilene i kategorien; den har oppnådd fem stjerner i EuroNcap-kollisjonstesten samt forholdsvis gode resultater når det gjelder beskyttelse av barn og fotgjengere.

206 fortsetter

Som nevnt hevder Peugeot at 207 ikke erstatter 206. Denne vil fortsette å selges noen tid - hvis markedet ønsker det er det snakk om to til tre år. Imidlertid vil modellprogrammet kuttes betraktelig. Så snart 207 SW - stasjonsvognen - blir tilgjengelig, utgår 206 SW. Det samme blir tilfelle når 207 kommer med sin kupé-kabrioletvariant - da forsvinner 206 CC. Imidlertid vil altså 206 kombi fortsette å være et alternativ, situert et sted mellom minibilen 107 og nye 207 med 1007 som et fjerde og nisjepreget alternativ. Til sammen gjør disse fire modellene Peugeot til den sannsynligvis mest komplette konstruktøren i småbilsegmentet.

Vis mer


Priser...?

Vi tror at Peugeot 207 i stort monn besitter det som skal til for å bli en suksess i småbilsegmentet. Om den blir det vil for en stor del avhenge av om Peugeot i Norge greier å prise den riktig. Det er det store spørsmålet. Det eneste importøren har villet si så langt er at bilen vil være "konkurransedyktig" i forhold til de utpekte hovedkonkurrentene: VW Polo og Toyota Yaris. Vi er selvfølgelig spente og ser frem til å kunne presentere prisene så snart de blir tilgjengelige. 207 skal være i salg i Norge i slutten av mai.

  • Store bilder av 207 finner du her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder