PRØVEKJØRT: Outlander II - den nye Norgesbilen

Nye Outlander bryter ikke bare designmessig med forgjengeren. Den innvier også Mitsubishis nye (og første) globale plattform som blant annet skal deles med kommende Lancer Sport Sedan. Outlander II lanseres først med en sterk og velprøvd dieselmotor, og den har også en del andre attributter som gjør at vi tror den vil kjempe helt i toppen i sin kategori.

Vis mer

PRØVEKJØRT: Outlander II - den nye Norgesbilen

  1. Store interiørbilder
  2. Store eksteriørbilder


BARCELONA (DinSide Motor): I folke-SUV-klassen hvor lederne de siste par årene har vært biler som Toyota RAV4, Honda CR-V og Suzuki Grand Vitara, avløser den ene spennende nyheten den andre i et stadig økende tempo. For et års tid siden kom siste generasjon RAV4 og i de kommende ukene vil splitter nye CR-V dukke opp på våre veier. I forhold til disse to har Mitsubishi med sin Outlander av første generasjon gjort en relativt diskret karrière, i stor grad fordi den har manglet dieselmotorisering. Med nye og større Outlander blir situasjonen en ganske annen. Nykommeren kan utvilsomt tillate seg å ha høyere ambisjoner med sine sjenerøse dimensjoner, sprekere og markante design, syv seter og dieselmotor.

Passende dieselmotor

Vis mer


I god tid før den nye modellen kommer i salg her i landet var det med dieselmotor under panseret vi fikk stifte bekjentskap med nye Outlander. Motoren har et slagvolum på to liter og yter 140 hestekrefter. Den har et dreiemoment på 310 newtonmeter ved 1.750 omdreininger i minuttet. Denne motoren kjenner vi i store trekk fra før; den gjør tjeneste i flere modeller i VW-familien samt i Mitsubishis egne flerbruksbil, Grandis. Med denne motoren oppgis toppfarten på Outlander til 187 kilometer i timen mens 0 til 100 skal gå unna på like respektable 10,8 sekunder. Samtidig oppgis kombinert forbruk til 0,68 liter per mil hvilket gir en anstendig rekkevidde med tanken på seksti liter. CO2-utslipp oppgis til 180 gram per kilometer.

Flere motorer kommer

Vis mer


Den beskrevne utgaven var den eneste som var tilgjengelig for prøvekjøring, men andre alternativer vil være med å utforme paletten av versjoner. Forhandlinger er i ferd med å avsluttes med partnere Peugeot/Citroën om introduksjon av deres nyeste, mer moderne og kultiverte 2,2 HDi-motor. På bensinsiden venter man på en 2,4-liters firesylindret motor; en såkalt World Engine utviklet i samarbeid med DaimlerChrysler og Hyundai og som yter 170 hestekrefter. En 3-liters V6 MIVEC-motor på 220 hester står også på programmet.

Diesel foreløpig uten automat

Vis mer


Vi vil imidlertid anta at motoren som satt i testbilene passer utmerket for norske forhold, og da er det jo gledelig å kunne rapportere at den greier brasene bra i nye Outlander. Den 1.690 kilo tunge bilen opplevdes som sprek i massevis med kun fører ombord, og familie og last vil den nok også greie å håndtere på tilfredsstillende vis. Samtidig har Mitsubishi gjort en prisverdig jobb når det gjelder å holde støy og vibrasjoner i sjakk. Den manuelle girkassen med seks trinn fungerer meget bra og med det gode tilgjengelige dreiemomentet trenger man ikke å gire så mye under landeveiskjøring. Når det gjelder den "typisk norske" forespørselen om kombinasjonen dieselmotor og automatgir, er den ikke tilgjengelig i denne omgang; når (sannsynligvis) den kommende 2,2 HDi-motoren dukker opp burde det imidlertid bli gode muligheter for det.

Allværs personbil

Vis mer


Vi fikk kjøre nye Outlander i byen, på motorvei og på landeveien, samt på til dels svært dårlige fjellveier i ulendt terreng - sammenlignbare med dårlige norske hytteveier. Det er som å kjøre en personbil - en høy stasjonsvogn. Den rendyrkede off-roaderen i Mitsubishifamilien er Pajero, det sier Mitsubishi klart fra om. Outlander utgir seg ikke for noe annet enn det den er, en familiebil som trives best på veien men som kan greie tøffe tak om det trengs.

Valgfri firehjulsdrift

Vis mer


Med en dreiebryter på midtkonsollen velger man ganske enkelt mellom forhjulsdrift, firehjulsdrift og "4WD lock" (låst senterdifferensial). Sistnevnte kan fungere fra stillestående til 50 kilometer i timen og er beregnet på situasjoner med svært vanskelig fremkommelighet. Ved kjøring på vanlig vei under normale forhold holder man seg til drift på to hjul for bedre energiutnyttelse og støynivå. Allerede når veiene blir kronglete med mye krappe svinger kan det imidlertid vise seg hensiktsmessig å koble inn firehjulsdriften for mer adekvat fordeling av det anselige dreiemomentet. Systemet fungerer elektronisk og er koblet til stabilitetskontroll/antiskrens og antispinn for å optimisere fremkommeligheten. Det integrerte systemet kaller Mitsubishi "All Wheel Control".

Stilren personlighet

Vis mer


Vi beundret linjene på Outlander Concept i Paris i september, og vi syntes de var like vellykket ute i dagslys på førseriebilene som sto klare for prøvekjøring. Mitsubishi er i ferd med å skaffe seg et gjenkjennbart designspråk og vi synes dette i så måte er det mest vellykkede så langt. Klare og rene linjer og samtidig et tøft oppsyn som passer til bilens funksjon understreker bilens avbalanserte proporsjoner. Fra enkelte vinkler finner man igjen det beste fra BMW X3 mens man i renheten i hovedtrekkene kan spore en viss analogi til Grand Vitara.

Vis mer


De renskårne linjene finner man igjen i interiøret, og spesielt dashbordet er et eksempel på elegant og ergonomisk løsning. Sammen med instrumentpanelet er det oversiktlig og lettbetjent. Når det gjelder materialvalget og kvalitetsinntrykk er vi mer reserverte, men vi venter med å bedømme dette til vi får et serieeksemplar til test. Rent estetisk overlater vi forøvrig til leseren å bedømme ut fra fotoalbumene.

Når det gjelder dimensjonene gjør de Outlander II til en av de desidert største i klassen kun slått av nye Hyundai Santa Fe. Lengden er 464 centimeter, hvilket blant annet gjør den 10 centimeter lengre enn nye Honda CR-V. Videre er bilen 180 centimeter bred og 168 centimeter høy (172 inklusive takrelingene).

God plass

Vis mer


Innvendig opplevde vi Outlander som rommelig på førerplass og i baksetene. Godt voksne kan fint sitte bak hverandre på de to første radene på lengre turer. Når det gjelder tredje seterad dreier det seg om utpregede nødseter som kun kan brukes av barn i lav alder på lengre turer eller som eksempelvis krisetransport hjem fra fest. Nevnte seterad felles elegant ned i gulvet når det ikke er i bruk. Hvis man har valgt en femsetersversjon får man istedet et ekstra oppbevaringsrom til bagasje.

Vis mer


Når det gjelder bagasjerommet er det rommelig bak annen seterad om enn noe smalt mellom hjulbuene. Baksetene er delt asymetrisk, og her har Outlander en smart løsning for å vippe frem disse. Det holder å trykke på en knapp og dermed legges bakseteryggene automatisk ned, setene skyves frem og vippes deretter opp mot seteryggene foran. En annen praktisk løsning er den delte bakluken der nederste del letter innlastingen betraktelig samtidig som den beskytter lakken på karosseriet. Man kan også sitte på den for eksempelvis å skifte fottøy. Outlander II kan trekke en hengervekt på 2.000 kilo.

Fire utstyrsnivåer

Vis mer


Vi vil gjerne igjen understreke at Mitsubishi på en forbilledlig måte tilbyr fem år garanti som standard, uansett utstyrsnivå. Utstyrsnivåene heter Invite, Intense, Intense+ og Instyle. Bilene som ble prøvekjørt hadde høyeste utstyrsnivå som inkluderer Xenonlys, skinnseter med el-justering på førersiden og nøkkelløs inngangsfunksjon. Med Intense + deler den videre tre seterader som standard, doble krom-enderør, Rockford Fosgate stereo på 650 watt med 9 høyttalere, bluetooth håndfri-system samt sotede vinduer bak. De tre øverste nivåene har 18-toms alufelger, konstantfartsholder, skinntrukket multifunksjonsratt og tåkelys foran.

Vis mer


Allerede grunnversjonen, Invite, har utstyr som MP3-kompatibel radio/CD med seks høyttalere, automatisk klimaanlegg, antiskrens/stabilitetskontroll (ESP), seks kollisjonsputer, LED-baklykter, ISOFIX, takrelinger og kjørecomputer.

Fra cirka 370.000 kroner - som personbil

Det foreligger ennå ingen prisliste fra importørens side, men Administrerende Direktør Bernt G. Jessen lot falle tilstrekkelig med informasjon under lanseringen til at det kan anses som svært sannsynlig at Outlander II ved lansering i Norge, og med de avgifter som vil gjelde fra nyåret, vil koste fra i underkant av 370.000 kroner. Mitsubishi opplyser forøvrig at bilen "sannsynligvis" vil bli godkjent også som varebil.

I mars 2007 vil Outlander II bli å finne ute hos Mitsubishi-forhandlerne. Vi vil være ute i god tid med nøyaktigere priser og spesifikasjoner.

  • Store eksteriørbilder
  • Store interiørbilder
  • Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder