PRØVEKJØRT: Oppgraderte Mercedes E 500 & E 420 CDI

Dagens E-klasse har vært i produksjon i fire år og er blitt solgt i cirka en million eksemplarer. Modellen har dermed passert middagshøyden hva livssyklus angår, og har nå fått en såkalt facelift og generell oppgradering med fokus på sikkerhet og dynamikk. Vi har vært i Tyskland og prøvekjørt de kraftigste utgavene.

Vis mer

PRØVEKJØRT: Oppgraderte Mercedes E 500 & E 420 CDI

  1. Store bilder!
Vis mer


MÜNCHEN (DinSide Motor): Vi har tidligere omtalt hovedelementene i Mercedes' oppgraderingsprogram for E-klassen, merkets kjernemodell. Vi har nå tatt modellen i nærmere i øyesyn og konstatert at bilen er optisk svært lite forandret. Når det gjelder motorer og kjøredynamikk er det imidlertid blitt en god del endringer og sikkerhetsprogrammet er betydelig forsterket. Alt i alt hevder Mercedes at omkring 2.000 deler er nye eller videreutviklet. E-klasse er fortsatt dyr, men byr på mer bil for pengene enn tidligere.

Begrensede estetiske endringer

Bare de som kjenner E-klassen ut og inn utseendemessig vil kunne se at det dreier seg om en oppdatert versjon. Sideskjørtene og bakre støtfanger fra Avantgarde-utførelsen er nå generalisert. Baklyktene er retusjerte og kromlisten på sedanens bagasjelokk er forlenget. Men det er særlig fronten som er blitt sminket. Inne i frontlyktene vil man legge merke til de horisontale gjennomsiktige ribbene i overkant. Disse har med det innovative lyssystemet å gjøre. Radiatorgrillen er blitt tre centimeter høyere, trukket lenger ned og snuten har generelt blitt ørlite grann spissere, noe som gir bilen en anelse mer dynamisk fremtoning. Mercedes har nemlig ønsket å antyde den jobben som er blitt gjort for ikke å bli plassert ugjenkallelig i en bås som komfortabel men litt dvask luksusbil for de eldre og litt "satte". Den jobben har gått på både motorkrefter og kjøredynamikk, noe vi selv fikk teste ut på sør-tyske veier av forskjellige typer.

Vis mer


Imponerende krefter

Før vi ble sluppet løs i toppmodellen E 63 AMG, som vi kommer tilbake til i en senere omtale, fikk vi prøvekjøre toppversjonene med bensinmotor og dieselmotor: Henholdsvis E 500 og E 420 CDI. Uansett versjon var vi for en stakket stund noe bortimot konge på Autobahn, for gudbedre som det går unna med disse maskinene! Respekten for Stuttgart-stjernen var utvilsomt blitt jekket opp igjen et par hakk etter disse kjøreturene, og snodig nok kanskje enda mer etter prøvekjøringen av dieselversjonen.

Vis mer


Hestekrefter eller dreiemoment

Angående bilene vi kjørte er spørsmålet egentlig lite relevant: Her er det "ja takk, begge deler" for alle pengene. Begge motorene har både effekt og trekkraft så de holder i lange baner, men av karakter er de likevel forskjellige. E 500 er noe mer av en sprinter mens E 420 CDI er en Grizzlybjørn av en bil, en enormt sterk milsluker som uanstrengt gjør kort prosess med enhver forbikjøring og tordner stille og flegmatisk videre langs Autobahn. Stille fordi i kupéen er det i 200 kilometer i timen - og omtrent 3.000 omdreininger - ingen nevneverdig støy fra motoren. Og bilen drar fortsatt friskt! Motoren i E 500 kan høres ved fullt pådrag, men det er en hyggelig og gjennomarbeidet V8-lyd, ikke en buldrende bass men mer sofistikert kraftfull baryton. Bilen akselererer sterkere enn dieselen fra stillestående og drar selvfølgelig lenger opp i turtall. Den har også kraftige mellomakselerasjoner men ikke så forbløffende kjempemessige som de E 420 CDI presterer. Felles for begge bilene er at innenfor rammene av norsk lovgivning vil kun en brøkdel av disse motorenes ressurser bli nyttiggjort i de aller fleste situasjoner, selv om store kraftreserver i bakhånd alltid vil ha en beroligende potensiell sikkerhetsfunksjon.

Vis mer


Harde fakta bak de sterke opplevelsene er følgende: E 500 har nå fått den nye 5,5-liters V8-motoren fra S-klasse som yter 388 hestekrefter og har et dreiemoment på 530 newtonmeter som er tilgjengelige fra 2.800 til 4.800 omdreininger, hvilket gjør akselerasjonen svært jevn og lineær. Man har ikke inntrykk av å sitte i en heftig sportsbil - til det er bilen for stor, tung og komfortabel. Sannheten er allikevel at akselerasjonen er som i en heftig sportsbil, men de knappe 5,3 sekundene bilen gjør unna 0 til 100 på er på en måte pakket inn i bomull. Toppfarten er, som for E 420 CDIs vedkommende, elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen og nås uten merkbar anstrengelse.

Vis mer


E 420 CDI har en respektabel effekttopp på 314 hestekrefter allerede ved 3.600 omdreininger, og dreiemomentet på formidable 730 newtonmeter nås ved 2.200 omdreininger. 0 til 100 tar for diesel-kjempens vedkommende 6,1 sekunder, men det er særlig det voldsomme skyvet mellom 2.000 og 3.000 omdreininger som gjør denne bilen til en spesiell opplevelse. Utstyrt, som sin kollega E 500, med den videreutviklede og nå meget tilfredsstillende girkassen 7G-tronic, stormer bilen fremad i en voldsom fartsøkning fra lave hastigheter bare man trykker gasspedalen ganske moderat inn. Noe bortimot den ultimate Autobahn-racer, forekommer det oss...

Vis mer


Tilspisset komfortabel

Nå kjørte vi ikke disse Mercedesene utelukkende på motorvei. Vi beveget oss også ganske mye på tildels svingete landeveier syd for München med en sving innom Østerrike. På slikt underlag er fortsatt disse bilene utmerkede reisemaskiner, og når det gjelder kjøreegenskaper er nye E-klasse generelt blitt strammet opp i forhold til forgjengeren uten at vi har inntrykk av at den når en BMW 5-series grad av sportslighet. På denne typen veier merket vi i større grad bilens størrelse og masse, og selv i sportsmodus med stiveste demperoppsett provoserte vi frem krenging og lastvekselreaksjoner i aktivt driv og krappe svinger. Men styringen er blitt mer direkte enn tidligere og bilen ble aldri skummel i oppførselen på noen måte; komfort er imidlertid fortsatt prioritet - og det er da også en viktig bestanddel av Mercedes' varemerke. Produsenten har bare ønsket at kjøredynamikk skal få en noe mer fremtredende posisjon i forhold til den. Oppgraderingen når det gjelder kjøreegenskaper har for sin del fått navnet Direct Control og innebærer hovedsaklig mer direkte (10 prosent) styringsutveksling og forbedret hjuloppheng ved forstillingen.

Vis mer


Vi henviser til vår tidligere artikkel (lenke nedenfor), når det gjelder forbedringene som er kommet på nye E-klasse når det gjelder sikkerhetssystemene. Her inngår Pre-Safe-systemet, Neck-Pro-systemet, adaptivt bremsesystem som på S-klasse, muligheten for å velge ny generasjon hastighets/avstandsholder, Distronic +, og kanskje spesielt det nye, "intelligente" lyssystemet.

Mer bil for pengene

Alt i alt resulterer E-klasse-oppgraderingen hovedsaklig i mer verdi for pengene - fortsatt mange penger - men altså et mer aktuelt produkt og dermed per idag mer konkurransedyktig enn tidligere. I hvilken grad kan bare mer utførlige tester avgjøre - noen timers kjøring, riktignok med imponerende biler, er ikke tilstrekkelig i så måte. Prislisten på nye E-klasse, gyldig fra og med juni, finner du nedenfor - og den er ihvertfall konkret nok.

  • Store bilder finner du her.
  • Mer om oppgradert E-klasse finner du her.
  • Priser - Mercedes E-klasse
    VersjonMotoreffektListepris
    SEDAN  
    E 200 Kompressor184 hk523.300 kr
    E 280231 hk717.600 kr
    E 280 4Matic231 hk756.100 kr
    E 350272 hk848.000 kr
    E 350 4Matic272 hk883.900 kr
    E 500388 hk1.292.400 kr
    E 500 4Matic388 hk1.328.400 kr
    E 63 AMG514 hk1.782.400 kr
       
    E 200 CDI136 hk499.900 kr
    E 220 CDI170 hk551.000 kr
    E 280 CDI190 hk678.600 kr
    E 280 CDI 4Matic190 hk723.200 kr
    E 320 CDI224 hk745.700 kr
    E 320 CDI 4Matic224 hk787.200 kr
    E 420 CDI314 hk1.098.800 kr
       
    STASJONSVOGN  
    E 200 Kompressor T184 hk569.400 kr
    E 280 T231 hk763.100 kr
    E 280 T 4Matic231 hk801.600 kr
    E 350 T272 hk892.600 kr
    E 350 T 4Matic272 hk929.600 kr
    E 500 T388 hk1.330.200 kr
    E 500 T 4Matic388 hk1.366.300 kr
    E 63 AMG T514 hk1.834.400 kr
       
    E 220 CDI T170 hk603.800 kr
    E 280 CDI T190 hk724.900 kr
    E 280 CDI T 4Matic190 hk768.600 kr
    E 320 CDI T224 hk792.800 kr
    E 320 CDI T 4Matic224 hk834.300 kr
    Kundepriser pr. 1. juni 2006


    Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder