PRØVEKJØRT: Oppgradert Octavia

Mye bil for pengene gjelder i enda større grad enn før.

PILSEN, Tsjekkia (DinSide Motor): Vi fikk se den ansiktsløftede Octavia for første gang på bilutstillingen i Paris som lukket sine dører søndag 19. oktober. Nå har vi fått kjøre den, og førsteinntrykket er meget solid. Vi anser at denne midtlivsoppgraderingen er et vellykket grep, særlig tatt i betraktning at prisendringene er minimale.

Kjører bra

Bilen byr ikke på de store overraskelsene, og kjøremessig er den like bra, hverken mer eller mindre. Det vil si at man kan sette pris på presise og trygge kjøreegenskaper med brukbart dynamisk tilsnitt. Imidlertid finnes det alternativer som er mer stillegående (gjelder hovedsaklig dieselversjonene), og som er mer orientert mot kjørekomfort. Her ligger det altså fortsatt et forbedringspotensiale, selv om det ville være å gå for langt å kalle Octavia dårlig på disse punktene. Vi satte for øvrig pris på gode seter i den fornyede bilen; både støtte og kompromiss mellom fasthet og komfort hjelper på den helhetlige komfortopplevelsen.

Finere interiør

Foto: Knut Moberg Vis mer

PRØVEKJØRT: Oppgradert Octavia

  1. Octavia facelift: Store bilder


Ellers er interiøret oppgradert, med hakket mer eksklusiv følelse. Når det regner på presten osv... Her har Octavia fått nyte godt av utviklingen av nye Superb og rattet er nå av samme typen som hos storebror. Også instrumentene er nye og mer lettleste, betjeningen av klimaanlegget er ny, bilen kan fås med nye radio- og navigasjonssystemer. Mulighetene for oppbevaring i kupéen er forbedret med et nett på passasjersiden foran og oppbevaringsrom og koppholder i midtarmlenet bak. På sikkerhetssiden har Octavia fått en ny type hodestøtter med forbedret beskyttelse mot nakkeslengskader.

Mer enn bare lyktene

Foto: Knut Moberg Vis mer


Eksteriørmessig er det selvsagt de nye frontlyktene man legger merke til. Men hele fronten er faktisk ny og både panser og skjermer har fått ny utforming. Også tåkelysene er nye og de har nå også hjørnelys-funksjon. Av øvrige endringer kan nevnes de nye sidespeilene, endringer på baklyktene samt nye reflekser i bakre støtfanger for bedre synlighet ved parkering i mørket.

Fra 80 til 200 hester

Motorutvalget er ikke endret i stor grad, og spenner fortsatt fra den bensindrevne 1.4-literen på 80 hester i innstegsversjonen til tolitersmotorene i RS-versjonene (170 hk diesel og 200 hk bensin). De mest populære variantene, 1.9 TDI/105 hk og 2.0 TDI/140 hk består inntil videre. Det er bare 170-hesteren blant dieselmotoren som er tilgjengelig med den mer stillegående common rail-teknologien.

Glimrende bensinmotor

Foto: Knut Moberg Vis mer


De nevnte motorene er gamle kjenninger, og vi viser til tidligere tester for mer informasjon. Vi valgte å bruke mest tid denne gangen på den nye motoren, 1.4 TSI på 122 hestekrefter. Det ser ikke ut som all verden på papiret, men du verden for en fin opplevelse bilen blir med denne motoren! Vi kjørte den i kombinasjon med en meget god sekstrinns manuell girkasse, men den nye syv-trinns DSG-girkassen (dobbeltkløtsj-automat), vil også bli tilgjengelig med denne motoren til våren.

Foto: Knut Moberg Vis mer


Uansett: I disse tider hvor det virker som om alle sverger til diesel, er det verdt å gjøre oppmerksom på denne motoren, som tidligere har imponert oss under panseret på VW Golf. Den kjennes mye sprekere ut enn de annonserte 122 hestekreftene, og det har med dens uvanlig gode driftskultur, disponibilitet og fleksibilitet å gjøre. Den forener bensinmotorens og dieselmotorens fordeler, og gjør blant annet Octavia til en adskillig mer stillegående bil enn med dieselaggregat. Det er særlig det solide dreiemomentet på 200 newtonmeter fra 1.500 til 4.000 omdreininger som bidrar til å gi denne motoren dens karakter. 0 til 100 går unna på under 10 sekunder (9,7), men det er særlig det gode bunndraget og muligheten for å benytte en stor del av turtallsregisteret til aktiv kjøring, som imponerer. Allerede fra 1.000 omdreininger er akselerasjonen helt grei og den trekker fint til opp mot 6.000. Noen utpreget turtallsmotor er den ikke, men det behøves da heller ikke. Bør absolutt vurderes som et alternativ til diesel, ikke bare for kjørekomfortens skyld men også fordi den har ganske lavt forbruks- og utslippsnivå. (Oppgitte tall er 0,66 liter per mil ved blandet kjøring og 154 gram CO2 per kilometer.

Bra priser

Dette er en Octavia fra tidligere tider (den kom i 1959), og vi fikk kjøre den. En helt annen verden! Foto: Knut Moberg Vis mer


Oppgraderte Skoda Octavia starter på 200.000 kroner for kombiversjonen med 1.4-litersmotor på 80 hester. Stasjonsvognen kommer på vel 210.000 kroner. Med den flotte 1.4 TSI-motoren på 122 hestekrefter starter prisen på 227.000 kroner for kombien og 237.000 for stasjonsvognen. Med ytterligere 10.000 kroner skaffer man seg den første dieselvarianten, 1.9 TDI på 105 hester, som kan fås med sekstrinns dobbeltkløtsj-automat (DSG) mot et påslag på 28.000 kroner. Med tolitersdieselen på 140 hester (fortsatt ikke common rail), starter den på 296.000 kroner mens dyreste versjon, RS bensin med 200 hester og syvtrinns DSG, koster 425.000 kroner.

Nye utstyrsmuligheter

Av nye muligheter for å utstyre Octavia med ny teknologi og utstyr bør nevnes Bi-xenon-lykter med såkalt AFS - adaptive lys som tilpasser seg forholdene (kjøring på motorvei, i tettbygd strøk, i svinger og i regnvær), elektrisk innfoldbare speil, nye radioer og navigasjonssystemer, nye ryggesensorer med bedre grafisk fremstilling i radio-displayet og ny type tilkobling for iPod, AUX eller USB. Dessuten er nå de firehjulsdrevne versjonene oppgradert til Haldex generasjon fire.

Kommer snart

Den norske Skoda-importøren annonserer at bestilling er i gang, og de første bilene for det norske markedet produseres i den første uken i november. Leveringer skal starte i desember, og bilen skal markedsføres aktivt fra januar 2009.

Målet for 2009 er å levere minst 2.500 Octavia, og det antas at så mye som 90 % vil være stasjonsvogner.

  • Se store bilder her!
  • Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder