PRØVEKJØRT: Oppfrisket og sprekere Toyota Avensis

Vi har allerede nevnt det et par ganger her på DinSide: Etter tre og et halvt år kommer Avensis nå i fornyet ham - og litt til. Mest spenning knyttet det seg imidlertid til den helt nye 2,0 D-4D dieselmotoren - som vi fikk anledning til å prøve.

Vis mer

PRØVEKJØRT: Oppfrisket og sprekere Toyota Avensis

  1. Store bilder!
Vis mer


BRUSSEL (DinSide Motor): I år forventer Toyota å selge over en million biler i Europa for første gang. Suksessen er produkt-drevet; merket har på relativt kort tid introdusert tre attraktive nykommere: Nye Yaris, nye RAV4 og nå den ansiktsløftede Avensis. Det er sistnevnte vi har prøvekjørt i Europas hovedstad - Bruxelles - som også huser Toyota Europas hovedkvarter. Den prøvekjørte, fornyede modellen blir kalt Avensis 2007.

Flaggskipet i Europa


Avensis er engelsk... eller i det minste europeisk. Siden Camry ble en modell forbeholdt noen få markeder og spesielt Nord-Amerika har Avensis vært flaggskipet for og fra Europa. Fra starten har bilen blitt bygget ved Toyota-anleggene i Burnaston nær Derby i England. Bensinmotorene for 1,6- og 1,8 versjonene kommer fra walisiske Teesside, mens dieselmotorene idag konstrueres i Polen. Designen er blitt utviklet ved det europeiske designsenteret i Frankrike og, som nevnt, administreres Toyotas europeiske aktiviteter fra hovedkvarteret i Brussel. Produsenten legger da heller ikke skjul på at de ønsker å fremstå som europeiske - uten å gi slipp på det positive man forbinder med japanske biler, og i særdeleshet driftsikkerhet.

Oppgradere hva?

Vis mer


Toyota foretar selvsagt regelmessig markedsundersøkelser og forsøkte, for å forberede Avensis 2007, å finne ut hva hovedgrunnene var til at folk som vurderte å kjøpe modellen, men også vurderte dyrere premium-modeller, til syvende og sist bestemte seg for ikke å anskaffe en Toyota Avensis. Disse grunnene viste seg å være følgende: 1) Stil og utseende; 2) Kjøredynamiske egenskaper og 3) Utstyrsnivå.

Oppgraderingen har dermed basert seg hovedsaklig på disse punktene, for det er ingen hemmelighet at Toyota har som ambisjon i stadig større grad å fremstå som et økonomisk fordelaktig alternativ til premium-merkene. Grunnlaget å jobbe ut fra er et godt rykte for kvalitet og driftssikkerhet. Det er dermed blitt arbeidet med både motoriseringer og chassis samt interiørets kvalitetsfølelse. Mest synlig har produsenten imidlertid jobbet med å dynamisere bilens ytre; etter vår mening kunne de ha vist seg noe mer vågale.

Vis mer


Beskjedne endringer utvendig

Man skal nemlig ha god peiling for å identifisere nykommeren i forhold til utgående Avensis etter noen få øyekast. Der finnes allikevel en god del forskjeller - som vi har beskrevet i detalj i en tidligere artikkel. Hovedsaklig dreier det seg om frontlyktene, grillen og den nye støtfangeren. Videre er sidespeilene blitt større og har fått integrerte blinklys, baklyktene er noe moderniserte og det er mulig å få bilen lakkert i fem nye fargetoner. Se ellers våre bilder som viser gammel og ny modell. Hovedpoenget med endringene har vært å gjøre bilen lettere å gjenkjenne samt å gi den et mer sporty/dynamisk aspekt.

Vis mer


Oppgraderte interiører

Målet med fornyelsen av interiøret har vært å gi mer kvalitetspreg. Hva angår de nivåene vi fikk se synes det vellykket. De som syntes det ble for mye trist og grått vil bli skuffet: Tydeligvis er det dette flertallet av Avensis-kundene liker. Men - det er mulig å få det livligere også; to toner av grått for eksempel - endog med treverksdekor. Detaljer på konsoll, ratt og instrumentpanel er også endret. Tekstiltrekkene har fått endret mønster.

Komplett dieselrekke

Diesel er satsningsområdet når det gjelder motorer, og det spesielt i denne klassen. Mellomklassen i Europa domineres av diesel (68 % av totalsalget). Da hjelper det lite for Toyota at Avensis er markedsleder når det gjelder bensinmotoriseringer i Europa - "mix"-en må forbedres i favør av mer diesel. Imagemessig er de kraftige 2,2 D-4D motorene på respektive 150 og 177 hestekrefter viktige for Toyota. Men en mer moderat og moderne motor trengtes for å nå målet å øke dieselandelen fra lave 44% i 2005 til 54% i 2007.

Det kan bli vanskelig å klatre enda høyere så lenge Toyota ikke greier å ta frem en dieselmotor i kombinasjon med en automatgirkasse - noe merkets japanske representant på pressekonferansen bare kunne meddele "ikke lå i de forestående planene".

Vis mer


Gladnyhet på diesel

Etter å ha kjørt bilen med den nye 126-hesters 2,0-dieselmotoren forekommer det oss at dette burde være innen rekkevidde. Den nye motoren passer nemlig svært godt i Avensis samtidig som den er mye mer tidsriktig enn den utgående motoren på 116 hester. Toyota i Norge regner selv med at dette skal bli storselgeren med 40% av Avensis-salget i løpet av et år. Vi har kommentert motoren tidligere og beviset på at den er mer moderne skal ligge i det at man får en hurtigere akselerasjon fra 0 til 100 med et lavere forbruks/utslippsnivå. Følgende viser de rå fakta i sammenligningen mellom den nye og den "gamle" 2,0 D-4D.

Ny 2,0 D-4D 126 hk - spesifikasjoner
 Ny D-4D 126 hkUtgående 2,0 116 hk
Type4 syl. i rekke4 syl. i rekke
Innsprøytningstrykk1.700 bar1.600 bar
Slagvolum1.998 cc1.995 cc
Kompresjon16,817,8
Maks. effekt126 / 3.600 o/m116 / 3.600 o/m
Maks. dreiemoment300 Nm / 2.000-2.800 o/m280 Nm / 2.000-2.200
GirkasseManuell 6 trinnManuell 5 trinn
Toppfart200 km/t195 km/t
0-100 km/t10,6 sek.11,2 sek.
Forbruk (blandet)0,550,58
CO2-utslipp146155


Vi kjørte Avensis med denne motoren i sammenligning med 1,8-liters bensinmotoren på 129 hester og syntes at det meste klaffet. Støynivået er lavt og motoren "puster" bra. Draget i mellomregisteret er upåklagelig uten støy og vibrasjoner å snakke om. I forhold til konkurrenter fra PSA/Ford virker den imidlertid litt "hul" under 2.000 omdreininger. Når det gjelder bensinmotoren krever den hyppigere giring, bråker mer og gjør forbikjøringene mer risikable. Sammenligningen er imidlertid noe urettferdig da det ikke er toppefekt man bør prioritere i denne klassen. Det er den nye dieselmotorens solide dreiemoment på 300 newtonmeter mellom 2.000 og 2.800 omdreininger som gjør hele forskjellen her. Men som nevnt ovenfor: Ingen automatgirkasse med denne eller andre dieselmotorer. Imidlertid trivdes vi godt med den manuelle giringen; sekstrinnsgirkassen hadde en grei og presis betjening i motsetning til femtrinnskassen på 1,8-literen som virket slarkete og hard å betjene.

Vis mer


Bensin på det jevne

Ingen epokegjørende nyheter på bensin-fronten. Her gjelder introduksjonsmotoriseringen på 1,6 liter og 110 hestekrefter fortsatt samtidig med 1,8-literen på 129 som fortsatt ikke når opp sammenlignet med den nye dieselmotoren. Dette er imidlertid volum-motorer for Toyota i Norge: De regner med at 1,6-literen vil stå for 25% av Avensis-salget og 1,8-literen for 30%. Det finnes ytterligere to bensinmotoriseringer: En to-liter som yter 143 hestekrefter og en 2,4-liter på 163 hester. Det dreier seg om et marginalt tilbud på motorsiden.

Vis mer


Forbedret understell

Dynamisere kjøreegenskaper og samtidig forbedre komfortnivået har vært noe av det Toyota har gitt prioritet for denne facelift. Det ble beskrevet inngrep som øket diametere på krengningshemmere foran og redusert diameter på stabilisatorstaget bak. En detalj som at hjuldimensjonen er endret til en profil på 50 i stedet for 45 er signifikant: støynivået ble tidligere bedømt som for høyt. Kombinasjonen syntes for oss å ha båret frukter; i hvertfall var støynivået og kjørekomforten bra og sannsynligvis forbedret i den grad man kan bedømme på en annen type vei enn her hjemme. Kjøreegenskapene er helt sikkert blitt skarpere og vi opplevde i hvertfall bilen som stabil ved kjøring og nedbremsing og med god styrerespons også i svært høye hastigheter på motorvei. Generelt fremstår "nye" Avensis som mer velkjørende enn den "gamle".

Bedre spesifisert

Vis mer


Når det gjelder sikkerhet er Avensis fortsatt aktuell med sine fem EuroNCAP-stjerner og 34 poeng. Bilen har forøvrig full pott når det gjelder antall kollisjonsputer (syv). Utstyrsnivået er jevnt over forbedret i forhold til utgående Avensis. Vi merket oss spesielt og med glede at ESP eller antiskrens, som Toyota kaller VSC, nå er standard på alle versjoner. Også kjørecomputer er nå standard på alle versjoner. Den er nå integrert i instrumentpanelet. Ellers kan man etter utstyrsnivå eksempelvis spesifisere sin Avensis både med regn/lyssensor, FullMap navigation, xenon-lys og CD-veksler.

Vis mer


Hyggelig prisliste

Vi vil i separat artikkel bringe en komplett prisliste og spesifikasjoner på nye Avensis. Med forbedret utstyrsnivå og generell produktoppgradering er det bare å applaudere Toyota for at de modererer prisnivået såpass. Jevnt over er det nemlig kun marginale prisøkninger å se her og der, mens enkelte varianter faktisk får lavere pris. Eksempler:

Billigste Avensis, en 1,6 sedan, koster 246.900 kroner etter oppgradering. Det er bare 1.300 kroner dyrere enn forgjengeren.

1,8 Sol med 129-hesters bensinmotor koster nå 299.900 kroner som stasjonsvogn; 317.400 med automat. (Uendret henholdsvis 3.900 billigere i forhold til utgående).

Vis mer


Avensis med den nye og utmerkede dieselmotoren 2,0 D-4D på 126 hester med sekstrinns manuell girkasse kan fås til 301.700 kroner som sedan og i standardutførelse. Versjonen som er mer sannsynlig som volumselger, stasjonsvognen i Sol-utførelse, koster 328.000 kroner. Det er omtrent det samme som forgjengeren med svakere og mindre miljøvennlig motor.

Vi konstaterer at Toyota her har gjort en innsats for å tilby bedre bil for pengene og ser frem til å konfrontere denne forbedrede utgaven med de skarpeste konkurrentene.

Vi kommer som nevnt tilbake med komplett prisliste.

Den fornyede Avensis, og spesielt med den nye dieselmotoren, fås kjøpt i Norge fra og med august i år.

  • Store bilder fra lanseringen finner du her.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder