Prøvekjørt: Oppdatert familiefrakter med spenstig diesel

Renault Scénic/Grand Scénic har fått en ansiktsløftning, og vi har prøvekjørt den fornyede modellen. Grand Scénic med fem plasser er en smart nykommer. Styringen er blitt kraftig forbedret og Renaults nye toliters dieselmotor overbeviser i denne bilen.

Vis mer

Prøvekjørt: Oppdatert familiefrakter med spenstig diesel

  1. Store bilder
Vis mer


PARIS (DinSide Motor): Siden Scénic dukket opp for første gang for ti år siden er konkurransesituasjonen blitt dramatisk endret, og selv annen generasjon, som kom på markedet i 2003, fremstår ikke lenger som revolusjonær på noen måte. Den begynte til og med å virke utdatert på noen områder i forhold til konkurrentene. Blant de sterkeste av disse kan vi nevne VW Touran, som også skal oppgraderes i år, Toyota Verso, Opel Zafira - og til en viss grad større biler som Mazda 5 og Ford S-Max.

Ny plass-konge

Med oppgraderingen introduserer Renault en helt ny Scénic-versjon: Fem-seters Grand Scénic. Den er et resultat av den kontinuerlige dialog Renault har ført med sine kunder, og som viste et behov for mer bagasjeplass men også mer bekvem bakseteplass i forhold til femseters Scénic. Akkurat denne modellen er et smart trekk fra Renault; her får man det beste fra to verdener så lenge man kan greie seg med fem sitteplasser, noe studiene viser at de aller fleste kundene - selv av Grand Scénic - gjør. Man har ikke bare fjernet bakerste seterad, men også plassert annen rad på en mer optimal måte slik at baksetepassasjerer - også voksne - får en sittekomfort som i en limousine. Samtidig blir bagasjerommet, som vi selv kunne konstatere, digert, og som familiebil for ferieturer fremstår denne modellen som ideell på mange måter - i prisklassen rundt 300.000 kroner med dieselmotor.

Ny dieselmotor

Vis mer


Vi fikk kjøre den oppgraderte fleksibilen med toppmotoriseringen når det gjelder diesel: Den helt nye tolitersmotoren som tidligere er blitt presentert i Laguna og i Espace. Her yter den 150 hestekrefter og 340 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Toppfarten flørter dermed med 200 kilometer i timen mens 0 til 100 tar 9,4 sekunder. Vi kjørte den sammen med en ny sekstrinns automatgirkasse. Kjøreopplevelsen var finfin, ikke minst takket være forbedringene vi kommer tilbake til nedenfor, men støynivået fra motoren var i overkant av det vi kunne ønske. Heldigvis er gangen myk slik at ikke lyden blir aggressiv slik den blir fra enkelte knatrende pumpedyse-motorer. Toliters motoren står ikke i den norske prislisten i øyeblikket - vi får se hvordan det blir etter avgiftsomleggingen.

Vis mer


Bedre å kjøre

Hele Mégane-familien inklusive Scénic fase II har lidd mye under kritikk for ubehagelig styring. Den elektriske servostyringen som ble valgt har aldri overbevist med sin tendens til å la rattet vri på seg i førerens grep ved stillestående og i lave hastigheter. Dette har gjort at man har konstentrert seg i mindre grad om å kjenne på bilens andre egenskaper og det er mulig at dette er noe Renault har tapt en god del salg på i tillegg til kvalitetsomdømmet - som vi kommer tilbake til nedenfor. Det var gledelig å konstatere under prøvekjøringen at styringen er blitt vesentlig bedre, både når det gjelder presisjon og tilbakemeldinger. Dermed fremstår hele bilen som bedre å kjøre fordi man har bedre forutsetninger for å utnytte dens dynamiske potensiale som ikke lenger fremstår som innhyllet i en vattdott. Scénic blir rett og slett mer velkjørende samtidig som det gode komfortnivået er opprettholdt.

Generelle forbedringer

Vis mer


Vi kjørte tre versjoner av nye Scénic; syvseteren med 1,5 dCi-motor (105 hester), 1,6-liters bensinmotor i femseters Scénic, og den nye femseters Grand Scénic med ovennevnte dieselmotor på 150 hestekrefter. Vi fant at uansett motorisering er forbedringene gjennomgående, med unntak av støyisolering som kunne vært oppgradert den også. Den oppgraderte modellen har imidlertid eliminert en del irritasjonskilder som for eksempel spakene for høyde- og lengdejustering av setene som var plassert foran og som nå har en logisk plassering. Bakluken kan nå åpnes til to høydenivåer. Den stopper ved 180 centimeter, for å forhindre at en kortvokst person ikke skal nå den, men den kan manuelt heves ytterligere et hakk for å lette tilgangen for høye mennesker.

Kvalitetsproblematikken

Vis mer


De franske Renault-representantene ble konfrontert med det som er et av merkets problemer i det norske markedet - et svakt kvalitetsomdømme. Det ble ikke lagt skjul på at særlig noen år gamle Lagunaer har bidratt til dette ryktet, men det blir hevdet at dagens biler har et høyt nivå innbygget kvalitet ettersom produksjonsmetoder fra Renault og partneren Nissan i stadig større grad er blitt samkjørte - under regelen at begge bruker den beste metoden av de to som fantes tidligere. Det vil dermed ta en viss tid før kvalitetsomdømmet forbedres etterhvert som historikken blir mer positiv, ifølge Renault.

Bra utstyrt Grand Scénic diesel rett over 300.000

Vis mer


Priser for den nye Scénic-paletten er nettopp blitt gjort tilgjengelige. Tatt i betraktning de forbedringer som er innført og utstyrsnivå er bilen blitt noe mer konkurransedyktig. Det starter på 240.000 kroner for Scénic med 100 hesters bensinmotor - som personbil. Fra start er ESP (antiskrenssystem) standard. En 105 hesters 1,5 dCi Grand Scénic varebil koster fra 211.000 kroner. Etter vår mening er den mest interessante varianten personbilutgaven med samme motor som koster fra 266.000 kroner med grunnnivå Authentique (Scénic), fra 288.000 kroner (Grand Scénic - fem plasser), og fra 295.000 for syvseteren. Velger man den rommelige femseters Grand Scénic 1,5 dCi 105 hk med oppgradering til utstyrsnivå Dynamique havner prislappen på 305.000 kroner. Det er samme pris som for en VW Touran Trendline med mindre utstyr (317.000 for Highline). Mazda 5 med 110-hesters dieselmotor koster fra 320.000 til 340.000 kroner mens Opel Zafira med 100-hesters dieselmotor koster rett under 300.000 kroner i versjonen Enjoy.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder