PRØVEKJØRT: Oppdatert Audi A3

Audi A3 har fått en forsiktig oppdatering. Vi har prøvekjørt den med en svært gunstig motor- og girkassekombinasjon.

«En så effektiv automatisk girkasse på en så liten bensinmotor er ganske oppsiktsvekkende.»


Audi A3 ble lansert i 2003 og får nå sin andre oppdatering som skal holde A3 gående til en ny generasjon er på plass om tidligst et par år. Rent visuelt legger vi merke til nye frontlykter med den Audi-typiske LED-stripen i seg, ny frontfanger, en litt annerledes vinkel på panser og bakluke, samt nye lykter bak.

Interiør

Innvendig har man byttet ut noen materialer her og der og dessuten styrket støydempingen. I tillegg har man overført de nye instrumentene fra A3 Cabriolet med svarte skiver, hvit skrift og røde nåler.

Spennende motor og girkasse

Vis mer

PRØVEKJØRT: Oppdatert Audi A3

  1. Store bilder


Det mest interessante er likevel en ny drivverkskombinasjon. Den etter hvert godt kjente 1,4-literen yter med bare turbo og ikke kompressor 125 hestekrefter og 200 newtonmeter. Denne motoren har vært tilgjengelig en liten stund, men nytt er det at denne kan kombineres med dobbelkløtsjkassen S-tronic.

Dermed blir bilen både raskere og gjerrigere. Dessuten øker den komforten for de som ikke vil gire selv. En så effektiv automatisk girkasse på en så liten bensinmotor er ganske oppsiktsvekkende.

Rask og gjerrig

1.4 TFSI gjør 0-100 på 9,4 sekunder med manuelt gir og 9,3 sekunder med S-tronic. Forbruk og utslipp senkes samtidig fra 0,59 liter og 140 gram CO2 til 0,56 liter og 133 gram CO2. Sistnevnte tall er meget gode for klassen.

Ny girkasse

Vis mer


En av hemmelighetene som ligger bak er en relativt ny dobbelkløtsjgirkasse. Den har syv trinn og opererer med tørre kløtsjer. Det gir bedre effektivitet. Dessuten er hele girkassen ganske lett med en total vekt på under 80 kilo. Denne girkassen er en annen enn de seksstegede som vi kjenner fra en hel haug med andre biler fra Audi, Volkswagen og Skoda.

For småmotorene

Vis mer


Ulempen med denne girkassen er at den har en tålegrense på 250 newtonmeter. Det gjør den uaktuell for de litt større maskinene. Audi har imidlertid nå kommet med en langt kraftigere utgave av syvtrinnskassen, men denne får du lese mer om en annen gang.

Sterk

I praksis funker denne pakken meget godt. Motoren oppleves tross sitt lave slagvolum både sprek og seig, helt fra lave turtall. I tillegg er den stillegående og kultivert. Girkassen sjalter som vanlig kjapt, presist og komfortabelt. Du kan selv velge om du vil ha den i automatisk modus eller overstyre den manuelt.

Bensin slår diesel

Vis mer


Det beste med motoren er kanskje at den utkonkurrerer gamle 1.9 TDI på så godt som alle områder. Så lenge vi krysser av for S-tronic er den både langt mer stillegående og kultivert, betydelig raskere, billigere, snillere på CO2 og så godt som like gjerrig. Kun 0,01 liter per mil skiller dem i dieselens favør. Vi har problemer med å finne et eneste godt argument for dieselmotoren i dette tilfellet.

Til dieselmotorens forsvar kan det riktignok hevdes at forbruket og utslippet daler en del uten S-tronic.

Firehjulsdrift

Vis mer


En del andre nye drivverkskombinasjoner er også på plass. 1.8 TFSI kan nå leveres med firehjulsdrift i form av fjerde generasjon Haldex. Dette gode systemet er nå også tilgjengelig til alle de andre motorene fra 140 hester og oppover. Det samme gjelder S-tronic-kassen, i tillegg til på den omtalte dieselmotoren. Alle disse motorene leveres imidlertid med den gamle sekstrinnskassen.

Aktive dempere

En annen nyhet på A3 er det aktive dempersystemet Magnetic Ride som tillater deg å velge mellom ulike hardhetsgrader. Dette er tilgjengelig til motorer på 140 hestekrefter eller mer.

Generelt

Vis mer


For øvrig er A3 fortsatt en fin bil å kjøre. Den er ikke like sportslig som erkekonkurrenten BMW 1-serie, men er likevel ganske spenstig og dessuten rimelig komfortabel. Den forbedrede støyisoleringen er med på å underbygge dette.

285.000 kroner

Oppdatert Audi A3 er allerede på markedet her i Norge. Prisene begynner på like i underkant av 250.000 kroner. Bilen vi kjørte, med 1,4-liters turbomotor og S-tronic, koster fra 285.000 kroner og fremstår som det klart beste kjøpet på den lavere delen av A3-prisstigen.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder