Prøvekjørt: Opel Astra TwinTop, to biler i én

I august i fjor viste vi de første bildene av Opel Astra Twin Top, en snerten ny konkurrent til de franske kabriokupéene Renault Mégane CC og Peugeot 307 CC. I september fikk vi se den på bilutstillingen i Frankfurt, og nå har vi omsider kjørt den.

Vis mer

Prøvekjørt: Opel Astra TwinTop, to biler i én

  1. Store bilder!
Vis mer


SARDINIA (DinSide Motor): Kabrioletmarkedet i Norge har en god stund vært dominert av den relativt nye bilkategorien med mekanisk nedfellbart ståltak. I kompaktkategorien har hittil Peugeot og Renault vært alene om beinet, og nylig kom Volvo med sin C70 i segmentet over.

Ny trio i år

I sommerlige omgivelser på middelhavsøya Sardinia fikk vi anledning til å stifte bekjentskap med nye Astra Twin Top, førstemann ut i trioen som i år skal utfordre Renault og Peugeot i det kompakte kabrioletkupémarkedet. De neste ut vil bli Volkswagen Eos og Ford Focus Coupé-cabriolet. Dette markedet vil ifølge studier som nylig er gjennomført, vokse betraktelig i løpet av de kommende årene for å nå 430.000 eksemplarer i Europa i 2010. Markedet for klassiske kabrioleter er jo litt trangt med begrensningene det innebærer at disse bilene er relativt lite attraktive når godværet uteblir. Kabrioletkupéene derimot, kan - som navnet antyder - spille rollen som kabriolet når været tillater det, og som snerten og elegant kupé og morobil når det passer bedre.

Vis mer


Fin takløsning

Det er i samarbeid med CTS (Car Top System) at Opel har utviklet takløsningen. Forvandlingen fra kabriolet til kupé eller omvendt foregår på Astra Twin Top automatisk med et knappetrykk. Hele prosessen med heving eller senking av taket tar cirka et halvt minutt. Av sikkerhetshensyn må knappen imidlertid holdes inne under hele prosessen; slipper man den avbrytes bevegelsene. Løsningen fremstår som praktisk og plassbesparende. Taket består av tre separate deler som foldes over hverandre. Det er, som Opel selv uttrykker det, en veritabel koregrafi som foregår mens taket heves eller senkes: De tre takseksjonene og begge C-stolpene flyttes og foldes eller "brettes ut" ved hjelp av fem elektromotorer, åtte hydrauliske sylindre, 13 sensorer og 14 bevegelsesledd. Heving/senking av taket kan foretas også mens bilen er i bevegelse - opp til 30 kilometer i timen.

Vis mer


Bensin for Norge

Vi kunne prøvekjøre Astra TwinTop både med diesel- og bensinmotorisering. Imidlertid konsentrerte vi oss om bensinvariantene da det er disse som står på programmet for Norge. 1,8 ECOTEC heter den ene vi kjørte. Den yter 140 hestekrefter og passer bilen bra med diskret motorlyd og jevn trekkraft. Vi kunne ha ønsket en mindre "autobahn"-tilpasset utveksling på den manuelle femtrinnskassen; på svingete og bakkete veier av den typen vi hadde å forholde oss til på Sardinia, trengs nemlig hyppig nedgiring for at det skal bli flyt i fremdriften. Den velkjente 1,9-liters dieselmotoren i sin versjon med 150 hestekrefter - og sekstrinns girkasse - fremsto som adskillig bedre til den type kjøring men er altså ikke aktuell her i landet - og ville blitt adskillig dyrere. Rimeligste variant i Norge vil bli en 1,6 Twin Port versjon med 105 hester. Vi hadde ikke anledning til å kjøre denne men mistenker at den er i snaueste laget for en bil som tross alt veier halvannet tonn.

Sportskupé med taket oppe og 2,0 turbo Vis mer


Turbo-varianten (For Norge: 2,0 turbo med 170 hestekrefter) ga selvsagt en mye morsommere kjøreopplevelse og tillater faktisk en mer avslappet kjørestil enn 1,8-literen - dette fordi man kan hvile seg på bevisstheten om at man har de kreftene man trenger til rådighet nesten uansett type vei og turtall. Dessuten er understellet tilpasset den kraftigere motoriseringen, og IDS+ systemet er tilgjengelig. Det griper inn på avdempning og styringsutveksling i funksjon av kjøreforholdene og er særlig nyttig når bilen kjøres åpen. Bilen oppleves nemlig forskjellig når det gjelder oppførsel på veien ettersom taket er hevet eller senket.

Vis mer


Noe slingrete

Opel hevder at karosseriets stivhet er økt med 30 % i forhold til den tidligere Astra kabriolet. Allikevel opplevde vi merkbar strukturvridning ved kjøring over ujevnheter og i krappe svinger. Dette er selvfølgelig noe man må regne med i en åpen bil men vi hadde forventet å oppleve fenomenet i noe mindre grad. Med taket oppe forekom det oss at bilen oppførte seg merkbart mindre slingrete. Dette har selvfølgelig også å gjøre med at vektfordelingen blir bedre når ikke metalltaket ligger stablet helt bakerst. Det må også sies at den lille "kabriolet-slingringen" ikke oppleves som skummel på noen måte men, som sagt, vi kunne ha ønsket mindre av den. Under kjøring med 2,0 turboversjonen med IDS plus aktivert (avstivet understell og mer presis styring) er allikevel til og med sportslig kjøring en fornøyelse også med taket nede.

Vis mer


Funksjonalitet følger form

Dette er Opels eget utsagn. Det er ingen tvil om at estetikken er vellykket når det gjelder å fremstå som snerten kabriolet og elegant kupé. Særlig ble vi imponert over den vellykkede kupélinjen med taket oppe. Ulempene ved dette kommer vi tilbake til når det gjelder plass. Førermiljøet er det samme som i øvrige Astra-utgaver, det vil si funksjonelt, moderne og stilsikkert. Kunne tross alt kanskje vært differensiert noe. Når det gjellder det utvendige, og for at stilen skulle bli som designerne etterstrebet ble hoveddesignen, og spesielt fronten hentet direkte fra GTC - tredørs-Astraen. Forøvrig er 70% av karosserikomponentene spesialutviklet for kabrioletkupéen TwinTop. Sikkerhetsmessig forventer ikke Opel mer enn fire EuroNCAP-stjerner til tross for at TwinTop har fått et ekstra element i Opels SAFETEC-sikkerhetssystem (som omfatter alle standardelementer for aktiv og passiv sikkerhet). Hvis det oppstår fare for at bilen skal slå rundt aktiveres kollisjonsputene samtidig som to veltebøyler springer frem på et femtedels sekund. Systemet aktiveres også i tilfelle kollisjon, og fungerer enten taket er oppe eller nede.

Vis mer


Begrenset plass bak

Opel hevder at to voksne kan reiser komfortabelt i baksetet, men det er i høyeste grad en sannhet med modifikasjoner. Det vil i så fall fordre at forsetepassasjerene er under gjennomsnittshøyde og at de sitter så langt frem som mulig. I praksis må man anse at baksetene er forbeholdt barn over lengre avstander. Når det gjelder bagasjerommet er det rommelig, og med taket oppe er lastevolumet, som Opel oppgir til 440 liter, i klasse med det beste i kompaktsegmentet. Med taket nede er det selvfølgelig dårligere med plass (205 liter ifølge Opel), men to liggende kabinkofferter pluss et par myke reisevesker kan få plass under beskyttelsesgardinet. Dette må spennes over bagasjen før taket kan foldes ned, for å kontrollere at taket ikke risikerer å ødelegge bagasjen når det foldes ned.

Vis mer


Easy Load

Når bilen er åpen og taket stuet ned i bagasjerommet kan man allikevel laste og losse, takket være en løsning som kalles Easy Load. Man åpner bagasjelokket og trykker på en knapp som gjør at de tre takseksjonene hever seg 25 centimeter, hvilket gir en åpning som er tilstrekkelg til å legge ned eller hente ut bagasje fra koffertrommet. Totalt sett gir systemet for takmanøvrering og bagasjehåndtering et meget gjennomtenkt og bra inntrykk og generelt anser vi TwinTop som en positiv tilvekst til et hittil for begrenset markedssegment - den mer anvendbare sporty bilen som kan kjøres åpent og som ikke er forbeholdt de mest formuende i befolkningen.

De første bilene kommer til Norge i juni og TwinTop kan allerede nå bestilles hos forhandlerne. Prisene er som følger:

  • 1,6 Twinport 105 hestekrefter: 309.700 kroner
  • 1,8 140 hestekrefter: 333.400 kroner
  • 2,0 turbo 170 hestekrefter: 390.400 kroner
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder