PRØVEKJØRT: Nye BMW 335i Coupé - en åpenbaring

Kupéversjonen av den nye 3-serien distanserer seg fra sedanen, og med sin nye rekkesekser på tre liter med to turboer imponerer den stort.

Vis mer

PRØVEKJØRT: Nye BMW 335i Coupé - en åpenbaring

  1. Store bilder fra lanseringen!
Vis mer


INNSBRUCK (DinSide Motor): BMW 3-serie rir på en suksessbølge. Siden lanseringen i fjor har 400.000 eksemplarer blitt levert til kunder og modellen har fått mye skryt både av mediene og av kjøperne. Den har lykkes i å plassere seg hakket over forgjengeren både hva angår popularitet, premium-image og dynamiske egenskaper. De to siste punktene krever imidlertid at merkevaren pleies, og kupéversjonen har nå dukket opp for å hjelpe til med det.

Kupétradisjon og image

I forbindelse med lanseringen av denne nye 3-serien i kupéversjon organiserte BMW en mini-parade av klassiske kupéer fra den bayerske produsenten - fra ur-klassikeren 327/28 Sport Coupé via den lille tassen BMW 700 fra 1959 og til de to foregående generasjoner 3-serie kupé. Vi ble også minnet om den sterke kupé-tradisjonen merket har med en historisk gjennomgang av modeller som 502, 3200 CS, syttitallets 633 CSi, 90-tallets 850i med V12-motor og den helt nye Z4-kupéen - den mer rendyrkede sportsbilen.

Vis mer


Mer personlighet

Kupéen er altså viktig for BMW, men fremfor alt for image og merkets prestisje; om 3-serien er BMWs viktigste modellrekke - den utgjør 40% av BMW-salget - så representerer globalt kupéene bare en andel på 7% av 3-seriesalget - riktignok med betydelige geografiske variasjoner. Ved i større grad å fremheve kupéens selvstendige posisjon i forhold til sedanen understreker BMW dens viktighet. Det er designen som har fått den oppgaven - den nye kupéen har sin egen og mer sportslig-eksklusive personlighet gjennom en lavere, mer elegant og dynamisk linjeføring. Denne er også mer klassisk BMW enn merkets mer kontoversielle krasjoner fra de siste årene, vil mange si.

Fantastisk motor

Vis mer


Pressen ble forestilt kun en variant av den nye kupéen - 335i Coupé. Dette var nemlig samtidig lanseringen av en ny motor fra BMW - og hvilken motor! Alle BMW-entusiaster kan være glade for at produsenten har svelget en aldri så liten kamel og gått med på igjen å utstyre en bensinmotor med turbo. Og hvorfor da ikke likegjerne to siden vi er i farten? Resultatet overgår de forventningene vi hadde. Dette er rett og slett et genialt stykke motor - vi snakker her om 306 hestekrefter og, følg nøye med: 400 newtonmeter fra 1.300 til 5.000 omdreininger. Den klassiske arkitekturen og motorkarakteristikken vi kjenner fra BMW - her en treliters rekkesekser - er her blitt hjulpet til nye høyder av to turboladere av beskjedne dimensjoner.

Vis mer


Rask men kultivert

Ytelsene er derimot ikke beskjedne; vi hopper lett over den elektronisk begrensede maksimumshastigheten på 250 kilometer i timen for å merke oss den temmelig kjappe 0-100-tiden på 5,5 sekunder. På autobahn nøyde vi oss med å konstatere at man fyker ubesværet forbi 200-merket med uminsket drag i 5. eller 6.-gir (manuell kasse) og at akselerasjonen er imponerende men temmelig lineær. Turboforsinkelse er det nemlig så og si ingenting av - altså ikke noe plutselig dytt i ryggen. Motoren trekker jevnt og sterkt opp til 7.000 omdreininger. Veigrepet er fabelaktig og G-kreftene i svingene kan bli påtagelige før det kommer et pip fra dekkene.

Vis mer


Gøy med gir

Vis mer

Vi prøvekjørte nye 335i både med automatisk og manuell girkasse. Begge har seks trinn og førstnevnte er oppgradert i forhold til automatkassen vi kjenner fra tidligere med ny elektronisk styring. Bilen er deilig å kjøre med denne; du bruker gassen og rattet og glemmer resten. Responsen er bortimot umiddelbar og det trekker heftig hele veien. Allikevel kom egentlig åpenbaringen med den manuelle girkassen.

Denne er forbilledlig direkte og kjapp - med den motstand som hører med slike krefter - men giring er stort sett overflødig, og det er det som gjør at motoren i enda større grad enn med automatkasse får vist hva den duger til. Det holder å se an veikonfigurasjon og så velge gir. Eksempelvis svingete stigning i fjellet: Annet gir. Man nyter den flotte motorlyden som gjaller mellom fjellveggene mens draget imponerer mellom 20 og 110 kilometer i timen - annet gir gir seg ved 118 blank. På kontinental landevei greier man seg med tredje gir for aktiv kjøring - fint driv og flotte mellomakselerasjoner fra 30 til 175 kilometer i timen. Uansett kan man godt ligge i fjerde for uanstrengt kjøring ut av byen - det trakk greit fra 700 omdreininger og dro heftig avsted fra såvidt over 1.000. Og så videre...

BMW på sitt beste

Vis mer


Når en slik motoropplevelse kombineres med BMWs velkjente kompetanse når det gjelder underholdende kjøreegenskaper uten at komfortnivået lider utilbørlig er det bare å ta av seg hatten og se frem til en grundig test - for det må da finnes svake punkter ved denne bilen som ved alle andre - eller? Man kan jo kritisere det faktum at bilen ikke er en rendyrket sportsbil tross de fabelaktige ytelsene og den perfekte vektfordelingen. Men den utgir seg da heller ikke for å være det - har ikke BMW nettopp lansert Z4 M-Coupé? Altså ingen steinhard fjæring eller differensialbrems på bakakselen. Komfort og lydnivå er helt godkjent. Dermed kan man ubesværet reise langt i en slik bil - til og med i baksetene, hvor to voksne faktisk får plass. (Undertegnede med sine 188 centimeter kunne i hvertfall sitte "bak seg selv" hvilket langt fra var tilfelle i en Mercedes CLK). Atpå til er bagasjerommet helt greit, og det hele innenfor 458 centimeter totallengde.

Vis mer


Fra 535.000 kroner

De første versjonene av nye 3-serie kupé er klare for Norge i september. Bilen vi kjørte kommer fra 771.000 kroner mens den foreløpige grunnversjonen 325i Coupé med 218 hestekrefter starter på 535.000 kroner. Nye 330i med 272 hester har en pris på 696.000 kroner. Når det gjelder diesel kan vi etterhvert vente oss en voldsom 335d med 286 hester og 580 newtonmeter. Pris: 781.000 kroner. 330d vil koste 662.000 kroner med sine
fortsatt heftige 231 hestekrefter.

Firehjulsdrift - BMWs X-drive - fører til et pristillegg på i underkant av 40.000 kroner. På 335i blir denne først tilgjengelig på et senere tidspunkt.

Store bilder fra lanseringen.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder