PRØVEKJØRT: Ny og spennende VW Passat

Nye Passat CC er en stor, elegant, velutstyrt og spennende bil. Ikke minst fordi prisen er overkommelig.

MÜNCHEN (DinSide Motor): Dagens Volkwagen Passat er en svært god bil. Så god at den var vår mellomklasse-favoritt helt fra introduksjonen i 2005 til nye Ford Mondeo ble lansert for noen måneder siden.

Passat har imidlertid et problem - i likhet med alle andre biler som selger godt; den har blitt "kjedelig". Bare i 2007 ble det solgt mer enn 7.000 eksemplarer av bilen, som dermed har rukket å bli et svært vanlig syn ute på norske veier. Den som er opptatt av å skille seg ut fra mengden, styrer derfor med god grunn unna Passat.

Kommer i sommer

Vis mer
«Men allerede i sommer blir det mulig også for Passat-eiere å få oppmerksomhet. I juli kommer nemlig den tredje Passat-varianten; Passat CC.»
Vis mer


Men allerede i sommer blir det mulig også for Passat-eiere å få oppmerksomhet. I juli kommer nemlig den tredje Passat-varianten; Passat CC. "CC", som hos alle andre bilprodusenter er en forkortelse for Coupé-Cabriolet, står i denne sammenheng for Comfort-Coupé. Noe som altså betyr at Volkswagen hevder at det er en kupé vi her snakker om.

Firedørs kupé

Nå vil helt sikkert enkelte bilentusiaster nekte for at Passat CC er en kupé - fordi den har fire dører. I likhet med Mercedes-Benz (CLS) og en rekke andre bilprodusenter, hevder imidlertid Volkswagen at også en bil med fire dører kan betegnes som kupé, så lenge linjene er "kupe-aktige".

Og det er de. Passat CC har en helt annen fremtoning enn sedan-utgaven med samme navn. Vinduskarmene er høyere, bilen er lavere (5 cm) og taklinjen faller jevnt så snart den passerer B-stolpene. Dermed blir de bakre sidevinduene nærmest som speilbilder av de fremre sidevinduene, noe som gir bilen et kupé-aktig uttrykk. I tillegg glimrer vindusrammer med sitt fravær, noe som også er et typisk kupé-kjennetegn.

Stor

Passat CC er forøvrig ikke bare lavere enn sedanen - den er i tillegg rundt tre centimeter lengre (480 cm) og fire centimeter bredere (186 cm). Dette kan høres ut som beskjedne tall, men de får faktisk stor betydning bilens uttrykk. Passat CC fremstår ikke bare som lavere og bredere, men også som en generelt større bil enn sin navnebror.

Penere i virkeligheten

Vi er blant dem som hadde litt problemer med CC-designet da vi studerte de første bildene av bilen. Etter å ha sett bilen "live", viser det seg at Passat CC er blant de bilmodellene som først kommer til sin rett når det iakttas ute i virkeligheten. Vi har fortsatt visse problemer med selve baklyktene, men likevel fremsto bilen som elegant, velproporsjonert og tildels eksklusiv uansett innfallsvinkel.

Egen identitet

Vis mer


Så har da også Volkswagen valgt å bruke mye ressurser på denne bilen - så godt som samtlige karosseri-elementer er nyutviklede. Blant annet er både lykter, grill, luftinntak, støtfangere, sidespeil, dører og de ulike listene unike. Apropos lister, så har Volkswagen bestemt seg for å gi svært mange av disse noen strøk med kromlignende lakk. Virkemiddelbruken holder seg imidlertid godt innenfor harry- og jålegrensene og bidrar i stedet i våre øyne til å gi bilen et eksklusivt preg. Faktisk har designerne lyktes så godt at våre tanker ble trukket mot eksklusive biler som Phaeton (fronten) og Mercedes-Benz CLS (linjen fra forskjerm til baklykt).

Felgbolter og stilig ryggekamera

Vis mer


I tillegg kan Passat CC skilte med et par artige, eksklusive og nyttige detaljer. For eksempel er bilen utrustet med felgbolter med forsenkede torx-spor. Dermed slipper man å ødelegge felgene ved dekkskift.

Når føreren av CCer med ryggekamera (ekstrautstyr) legger inn revers, vipper Volkswagen-emblemet i bakluken opp og åpenbarer et kamera. Dette er ikke bare stilig, men også svært nyttig. Vi har gjentatte ganger i andre biler opplevd at ryggekameraer raskt blir ubrukelige fordi ubeskyttede linser etter kort tid blir møkkete, ikke minst i vinterhalvåret.

25 meter målestokk

Vis mer


Når vi først er inne på særegenheter, kan vi nevne at Passat CC har fått skjermbetjent navigasjon og at føreren kan velge målestokk helt ned i 25 meter. Dette er uvanlig, i likhet med det faktum at fartsholderen fungerer helt ned i 20 kilometer i timen. Imidlertid er ikke fartsholderen utrustet med bremsefunksjon, noe som innebærer at den i praksis er ubrukelig i nedoverbakker. Den som har råd kan imidlertid bestille radarbasert avstandsholder, en teknologi som elegant løser dette problemet.

Parkerer selv

Passat CC er også tilgjengelig med en selvparkeringsfunksjon, noe som innebærer at føreren kan slippe rattet ved lukeparkering. Vi rakk ikke å teste teknologien denne gangen, men har gode erfaringer fra tilsvarende teknologi i Volkswagen Touran. Passat CC kan også leveres med tilkobling og integrert betjening av alle slags digitale musikkspillere. Bagasjelokket kan åpnes via fjernkontrollen og den som ønsker det kan bestille 230-volt-uttak for baksetepassasjerene.

Lane Assist

Vis mer


Teknologien som gjorde størst inntrykk var imidlertid Volkswagens Lane Assist, som på norsk kan oversettes til veimerkingsassistent eller vimsevarsler. Når Lane Assist-kameraet oppe ved bakspeilet oppdager at føreren ufrivillig nærmer seg veimerking, styrer bilen selv forsiktig vekk fra den aktuelle linjen. Dette oppleves både som rart og avansert. Vår erfaring tyder imidlertid på at veimerkingen må være ganske klar og tydelig for at kameraet og programvaren skal oppfatte den.

En av årsakene til at vi antar at en god del nordmenn vil vurdere Passat CC, er at den er tilgjengelig med to fine og avgiftsgunstige motorer. Les mer om motorer, kjøreegenskaper, komfort og priser her.

(Publisert første gang 21.04.08)