PRØVEKJØRT: Nissan Qashqai - rimelig SUV-alternativ

Det kan virke ganske overraskende ved første øyekast, men Nissan anser at hovedkonkurrenten til deres nye Crossover Qashqai, er... VW Golf. Men Nissan ønsker med denne modellen å være en pådriver til forandring, å utfordre tradisjonell "bås-tenkning" i bilindustrien. Mange produsenter uttrykker i disse dager lignende ambisjoner. Her er Nissans seneste bidrag.

BARCELONA (DinSide Motor): Vi skal spare leseren for historien om navnet - som så og si ingen vil kunne uttale riktig ifølge vitnemål vi har innhentet fra farsi-talende folk av iransk opprinnelse. Kort fortalt dreier det seg om en delvis nomadisk persisk folkegruppe. Vi synes et slikt navnevalg med fordel kunne vært unngått - det tar oppmerksomheten bort fra selve produktet, som er interessant nok i seg selv.

Qashqai (uttales forenklet Kash-kai) ser på mange måter ut som en kompakt SUV, men helheten er en krysning mellom en høyreist kombi-kupé og en SUV, og bilen kommer både som to- og firehjulstrekker. Størrelsen og også typen kjøretøy befinner seg på mange måter et sted mellom VW Golf og Toyota RAV4. Etter prøvekjøringen kan vi si en ting ganske sikkert: Uten å tilføre bilverden noe nytt teknologisk eller utstyrsmessig er dette konseptmessig et friskt pust i kompaktklassen og det er som brobygger mellom kompaktklassen og folke-SUVene bilen vil ha sin sjanse i markedet. Det ser da også ut som om prisene vil falle inn i dette bildet.

Harde tider

Vis mer

PRØVEKJØRT: Nissan Qashqai - rimelig SUV-alternativ

  1. Store bilder - interiør
  2. Store bilder - eksteriør


At Nissan har sett bedre dager her i landet enn de seneste årene hersker det ingen tvil om. Modellpaletten har bleknet hen og salget likeså. Lokalt har skifte av importør og dertil påfølgende gjenoppbygging av en organisasjon hatt en opplagt negativ effekt. Nissan har mistet grepet på både kompakt- og mellomklassen, og i 2006 var det folke-SUVen X-Trail som dominerte på registreringsstatistikken med 1.719 eksemplarer. Den store SUVen Pathfinder ble registrert 58 ganger som personbil (551 som varebil). Tallene for Nissans personbiler ellers var svært svake i fjor: 247 registreringer for mellomklassebilen Primera, 132 for kompakte Almera og 233 for småbilen Micra. Det betyr at hver av dem utgjorde mindre enn en tiendedel av markedsandelen til segmentlederne.

Ny giv for Nissan

Vis mer


Nissans nye strategi på personbilsiden er å få til volumsalg med modeller som faller utenom de tradisjonelle segmentinndelingene ved å henvende seg til kundenes nye behov. Nykommeren Note viser vei i så måte og har gjort en tilfredsstillende karrière siden den ble introdusert i Norge i fjor sommer - 647 eksemplarer registrert i 2006 og mestselgende hos Nissan så langt i år. Nykommeren Qashqai har det til felles med Note at den vil "viske ut" - eller krysse - grensene mellom segmenter; salg ønsker Nissan å hente fra både kompakt- og mellomklassen samt fra potensielle SUV-kjøpere. Vi snakker altså om en såkalt Crossover. Når det gjelder Crossovere er ikke Nissan noen nybegynner: Med sin større og luksuriøse Crossover Murano har merket vært på markedet et par år allerede og har gjort det ganske bra, særlig i Nord-Amerika.

Kraftfullt og kompakt

Vis mer


Men for å komme tilbake til Qashqai: Her har designerne lånt noen trekk fra storebror Murano, noe som skal inngi et elegant, men samtidig kraftfullt inntrykk. Ytre mål er 432 centimeter i lengden, 178 i bredden og 161 i høyden. Linjeføringen er ellers original for kompaktklassen med et tydelig moderne SUV-look - i hvertfall klart mer enn hos en bil det er naturlig å sammenligne med: Dodge Caliber, som også nylig utpekte seg selv til original utfordrer i Golf-klassen. I forhold til sistnevnte har Qashqai noen fordeler i tillegg til designen; Nissans troverdighet og tradisjoner i SUV-markedet samt et godt rykte for kvalitet og driftssikkerhet på personbilsiden. Her har målet vært å tiltrekke seg kunder som synes biler som VW Golf og Ford Focus blir for kjedelige.

Seriøst og luftig

Vis mer


Førermiljøet oppleves som oversiktlig med praktisk og brukervennlig instrument-layout og meget tilfredsstillende materialvalg; det polstrede dashbordet gir et godt kvalitetsinntrykk og helheten virker godt sammenskrudd. Plassforholdene kan sammenlignes med de man finner i en moderne kompaktklassebil. Det er plass nok til fire voksne hvis de ikke alle er for storvokste, og en familie med to voksne og tre barn kan legge ut på reise i bilen. Bagasjerommet er grunt men tilstrekkelig rommelig og lett å laste. Bakluken kunne hatt en større åpningsvinkel da høyvokste personer risikerer å dunke hodet i den. Ryggen på baksetet kan felles ned i to partier men sitteputen er fast og man får dermed ikke noe flatt lastegulv. Qashqai er med andre ord ingen konkurrent til fleksibilene hverken når det kommer til plass eller praktiske løsninger.

Fire motorer, automat, CVT og manuell

Vis mer


Qashqai kommer med to diesel- og to bensinmotoriseringer. Under den internasjonale lanseringen var to motorer tilgjengelig for prøvekjøring: 2,0 bensin og 2,0 diesel. Førstnevnte kjørte vi i "normal" Qashqai-utførelse - som forhjulstrekker, mens dieselversjonen var utstyrt med firehjulsdrift. Vi kjørte begge med sekstrinns manuelle girkasser, men både trinnløs og automatisk transmisjon blir tilgjengelige. De forskjellige valgmuligheter når det gjelder drivlinjer er de følgende:

Diesel

- Innstegsversjonen, 1,5 dCi, yter 106 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 240 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Erfaringen vår fra tidligere med denne motoren tilsier at den burde være tilstrekkelig til å gi tilfredsstillende fremdrift for en bil med en egenvekt som begrenser seg til 1,4 tonn. De oppgitte verdiene på 12,2 sekunder på øvelsen 0 til 100 og en toppfart på 174 kilometer i timen er godkjente tall. Denne fås kun med forhjulsdrift og med sekstrinns manuell girkasse.

Vis mer


- Den nye 2,0-litersmotoren som dukket opp i fjor er en moderne maskin som vi prøvekjørte i Renault Grand Scénic i fjor høst. Den har godt med krefter - 150 hester - og et dreiemoment på 320 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Det gir en toppfart på 190 kilometer i timen og en 0-til-100-tid på 10,9 sekunder - med firehjulsdrift og sekstrinns manuell girkasse. Denne motoren blir også tilgjengelig med følgende tre kombinasjoner: firehjulsdrift/sekstrinns automat, firehjulsdrift/sekstrinns manuell, forhjulsdrift/sekstrinns manuell. Vi kjørte den i varianten firehjulsdrift/manuell girkasse og opplevde den som kraftfull og kultivert selv om motorlyden i relativt lave hastigheter ikke lot oss glemme at det var en oljebrenner som lå under panseret.

Bensin

Vis mer


- Motoren som vil finnes i den sannsynligvis rimeligste Qashqai-versjonen i Norge (vi tipper et sted mellom 230.000 og 235.000 kroner) er en 1,6-liter som yter 115 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er 156 newtonmeter. Akselerasjonstiden fra 0 til 100 er 12 sekunder og toppfarten er oppgitt til 175 kilometer i timen. Disse tallene er det heller ikke noe å si på; vi gleder oss til å få testet innstegsmodellen for å verifisere om dynamikken i realiteten tilsvarer den som uttrykkes på papiret.

- Også på bensinsiden finnes en motor med et slagvolum på to liter, og denne fikk vi kjørt - koblet til den manuelle sekstrinnskassen. Effekten på 140 hestekrefter og dreiemomentet på 196 newtonmeter tillater 10,1 sekunder fra 0 til 100 og 192 kilometer i timen koblet til sekstrinns manuell girkasse og med forhjulsdrift. Vi satte pris på kvikk respons og den gode elastisiteten i denne motoren, godt hjulpet av en fyldig dreiemomentkurve - og det er ikke umiddelbart åpenbart at dieselmotoren er et bedre valg bortsett fra når det gjelder mellomakselerasjoner for raske forbikjøringer - og selvfølgelig når det kommer til forbruk og CO2-utslipp. (Bensin: 0,82 liter per mil/199 g/km, Diesel: 0,66 liter per mil/178 g/km).

Velkjørende

Vis mer


Testrundene i Nord-Spania tillot ikke å sette bilen på de store prøvene, men førsteinntrykket var meget bra, både for 2WD- og 4WD-versjonene. Kompromisset mellom kjørekomfort og kjøreegenskaper virker balansert og bilen oppfører seg som en kompetent personbil og ikke som en tung og duvende SUV, noe de fleste vil sette pris på. Bilen krenget imponerende lite og forekom oss forbilledlig retningsstabil. Vi kunne ha ønsket oss en mer presis styring med bedre tilbakemeldinger, og girskiftene med den manuelle girkassen hadde en "gummi-aktig" og litt trå følelse ved seg. Erfaringen viser at giring og styring av denne typen er noe man venner seg til etter noen dagers bruk, men skarpere og mer kontant styring og girskift er allikevel å foretrekke. Imidlertid var kjøreopplevelsen jevnt over positiv og komfortnivået mer enn godkjent - gode seter med fin støtte, et fullt ut akseptabelt støynivå og kjørekomfort hjulpet av kompetent avdemping og det faktum at man heldigvis hadde latt vær å montere lavprofildekk på testbilene (Noe for mange gjør for et "tøft" utseende). 215/65-16 er et utstyr som harmonerer bra med bilens vellykkede dynamikk/komfort-kompromiss

Mange mulige varianter

Vis mer


Qashqai leveres i tre utførelser: Visia, Acenta og Tekna. Seks kollisjonsputer er standard for alle, likeledes det meget viktige ESP (Antiskrens-program) samt to Isofix-fester for barneseter. Standard er også klimaanlegg, Bluetooth, radio/CD-spiller med fjernstyring fra rattet og kjørecomputer. Avhengig av utstyrsversjon kan man bestille blant annet avansert ekstrautstyr som panorama glasstak, navigasjon med ryggekamera og 7" fargeskjerm, parkeringsassistanse, Xenon frontlys, automatisk nedblendbare speil og fartsholder.

Firehjulsdrift er ikke standard og er kun tilgjengelig med toliters-motorene (diesel og bensin). Firehjulsdriftssystemet ("All Mode"), er kjent fra X-Trail og gir valget - via en dreiebryter på midkonsollen - mellom forhjulsdrift, automatisk elektronisk overføring mellom akslene og låst drift med 50% på forakselen og 50% på bakakselen.

Fra under 240.000 kroner

Vis mer


Den nordiske importøren oppga under lanseringen et begrenset antall priser for Norge - kalkylene var visst ikke helt i boks ennå. De oppgitte prisene gjaldt for Acenta-versjoner - altså det mellomste utstyrsnivået. 1,5 dCi - altså dieselversjonen med 106 hester og forhjulsdrift får således en prislapp på 245.000 kroner mens den spreke 2-liters-dieselen vil koste 280.000 med forhjulsdrift og 310.000 med firehjulsdrift.

Vi regnet oss frem til at rimeligste Qashqai-versjon dermed burde koste fra et sted mellom 230.000 og 235.000 kroner i rimeligste bensinversjon; noe mer med dieselmotor, mens rimeligste tolitersversjon med firehjulsdrift burde bli tilgjengelig fra cirka 290.000 kroner.

Vi vill etterhvert komme tilbake med en komplett prisliste.

De første eksemplarene av Qashqai vil bli levert til kunder i mars. Nissan i Norge forventer et salg på 1.350 biler i løpet av 2007.

  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder