PRØVEKJØRT: Mitsubishis nye Land Cruiser-utfordrer

Mitsubishi fornyer sin 4WD-linje i rivende fart. Etter den splitter nye L200 som ble lansert nylig, og mens vi venter på den spennende nye Outlander som kommer i februar, er nå nye Pajero på plass. Vi har prøvekjørt den i Spania.

Vis mer

PRØVEKJØRT: Mitsubishis nye Land Cruiser-utfordrer

  1. Store bilder!
Vis mer


BARCELONA (DinSide Motor): Mitsubishi Pajero må riktignok se seg slått av Toyota Land Cruiser når det gjelder ikon-status blant de tradisjonelle store terrengbilene, de vi kalte firehjulstrekkere for over tjue år siden. Men den har en høy stjerne blant kjennerne, og det er gode sjanser for at denne nå vil bli enda høyere.

Utfordrer

Vi snakker ikke nå om den lange rekken av seiere i Dakar-rallyet, men om introduksjonen av fjerde generasjon Pajero. Den gjør det mulig for Mitsubishi å utfordre med mer selvtillit store SUVer som Toyota Land Cruiser VX, Nissan Pathfinder og SsangYong Rexton, for å nevne de øverste på salgsstatistikken. Det begynner bra allerede når det gjelder dimensjoner: Pajero er stor - og størst blant hovedkonkurrentene med sine 490 centimeter i lengden, 188 centimeter i bredden og 190 centimeter i høyden. Tung er den selvsagt også - uten at vi har det nøyaktige tallet ligger nok vekten på rundt to tonn. Strukturen med et selvbærende karosseri med såkalt integrert ramme (for, ifølge Mitsubishi, å sikre terrengegenskapene) er beholdt fra tidligere.

God i terreng, komfortabel på vei

Vis mer
Vis mer


På en forbilledlig måte lot Mitsubishi oss tilbringe mye tid bak rattet på nykommeren, både i en krevende terrengløype mellom Barcelona og Pyrenéene og på gode lande- og motorveier før vi manøvrerte oss gjennom tett bytrafikk for å levere bilen tilbake etter prøveturen. Alle typer kjøretur gikk helt greit i nye Pajero. Den har nemlig ikke inngått kompromiss når det gjelder terrengegenskaper samtidig som det er blitt jobbet med bilens egenskaper på vei og i gater. I terrenget fant ikke vi noen nevneverdige begrensninger, og firehjulsdriftssystemet er avansert og noe av det beste blant de tradisjonelle løsningene. En god gammel ekstraspak til høyre for girspaken muliggjør de forskjellige valg som går fra bakhjulsdrift høygir til blokkert firehjulsdrift i lavgir. I tillegg kan nå bakdifferensialen låses. Samtidig er nye Pajero kompetent også i aktiv bruk på vei. Til tross for en noe indirekte styringsfølelse som er vanlig på denne typen køretøy med lange fjæringsveier opplevdes bilen som stabil på landevei og motorvei i kupert terreng. Vi opplevde merkbart mindre tendenser til krenging og dykk enn hos forgjengeren. Det kunne trengs, for bilen er stor og... tung. Vi ble dermed litt skeptiske da vi så at dieselmotoren på bilen vi fikk tildelt fortsatt er en 3,2-liter på 160 hestekrefter.

Passe diesel

Vis mer


Nå har imidlertid ikke Pajero ambisjoner om å konkurrere mot toppversjonene av mer jålete SUVer eller luksus-SUVer som BMW X5, Mercedes ML eller Audi Q7. I og med at Mitsubishi også nå introduserer en ny og mye bedre Outlander trenger Pajero heller ikke skule mot mellomklassens by-SUV-kunder. Med det i bakhodet syntes vi kjøreopplevelsen med dieselmotoren på 3,2 liter slagvolum var meget bra, selv om man selvsagt kunne ønsket seg et par sylindre mer for en mykere og mer kultivert gange. Når det er sagt er forbedringen påtagelig i forhold til forgjengeren når det gjelder vibrasjoner og støynivå. Bilen vi fikk prøvekjøre var dessuten utstyrt med en femtrinns automatkasse som passet godt til motoren og var behagelig å betjene. Forøvrig er motorens effekt øket til 170 hestekrefter i forbindelse med automatkasse, dette ved bruk av en turbo med variabel geometri. Riktignok er det maksimale dreiemomentet redusert fra 381 til 373 newtonmeter ved samme 2.000 omdreininger, men det er av anekdotisk interesse. Fremdriften er uansett helt akseptabel tross et relativt smalt utnyttbart turtallsregister.

Evolusjon

Vis mer


Så lenge vi bare hadde fotografier å holde oss til lurte vi en stund på om det ikke bare dreide seg om en ansiktsløftning av den eksisterende modellen. Forklaringen kom under lanseringen: Dette er en helt ny modell, men den eksisterende og lojale kundemassen må gjenkjenne produktet samtidig som de nye kundene også vil ønske å finne det Mitsubishi anser som de "ærlige og ekte" verdiene ved en autentisk offroader. Produsenten forklarer videre at modellen, selv om den består av 78 % nye deler, bygger på kjerneverdiene som kjennetegnet de 2,5 millioner Pajeroer som ble bygget før fjerde generasjon ble lansert. Designmessig oppdager man allikevel at forskjellene er mange i forhold til forgjengeren selv om den røffe terrengbil-silhuetten er bevart. Bilen fremstår som mer moderne og med mer personlighet takket være markante linjer, nytt panser, ny frontgrill, hovedlykter, støtfangere, skliplater, baklys, karosseripaneler og diverse detaljer.

Mer premium

Vis mer


Pajero IV fremstår også som mer egnet til å bryne seg mot konkurrentene Land Cruiser, Pathfinder og Rexton gjennom et hevet nivå på opplevd kvalitet og premium-inntrykk. Blant annet er interiøret helt nytt. Materialvalgene er generelt oppgradert og designen er mer funksjonell. Øvre del av dashbord og dører er i myk utførelse og generelt har både førerplassen og interiøret i øvrig et mer premium-orientert preg. Dette inntrykket var forsterket i testbilen ved tilstedeværelsen av ekstrautstyr som premium lydanlegg fra Rockford (860 watt/12 høyttalere), harddiskbasert navigasjonssystem med musikkserver samt xenon-lys og ryggekamera.

Vil øke med 50%

Med den nye Pajero satser Mitsubishi-organisasjonen i Norge på å øke salget med 50% i forhold til forrige generasjon Pajero. Delvis skal dette henge sammen med en generell forsterkning av image på 4x4-fronten i og med at tre nye modeller introduseres i løpet av ni måneder (L200, Pajero og Outlander). Videre har det rett og slett (og hovedsaklig) å gjøre med oppgradering til ny og mer moderne modell, og til slutt en konkurransedyktig prissetting.

Fra 375.000 kroner

Vis mer


Mitsubishi opplyser at de oppgitte prisene også vil være gyldige etter nyttår.

Pajero kommer i første omgang med 3,2-liters diesel på 160 hester og manuell femtrinns girkasse; på nyåret kommer den mer interessante automatversjonen, som nevnt med 170 hesters motor. I forhold til prisene som oppgis under tilkommer et tillegg på 18.000 kroner for automatutgaven.

Det grunnleggende utstyrsnivået heter Invite og starter på 375.000 kroner som varebil, 702.000 som personbil. Utstyr som antiskrens, lettmetallfelger, automatisk klimaanlegg, lydanlegg og låsbart bakre differensial hører med fra start. Neste nivå er Intense, som har det meste av det de fleste vil greie seg med - blant annet xenonlys, 7 seter, tåkelys, 18-toms felger, fartsholder, klimaanlegg bak. Prisen er 405.000 kroner for varebil og 732.000 for personbil. Legger man på enda 25.000 (Intense +) får man også sorte skinnseter og Rockford premium audio-system mens toppnivået Instyle, som det forlanges ytterligere 15.000 kroner for, også inkluderer ryggekamera og harddiskbasert navigasjonssystem og musikkserver.

Nye Pajero ble offisielt lansert i Norge 23. november.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder