Prøvekjørt: Mercedes S 320 CDI 4Matic - luksus, 4x4 og kraftdiesel

Mercedes har nå hele 48 modeller med firehjulsdrift. Sist ute er S 320 CDI 4Matic, som aller første S-klasse med både diesel og 4x4. Bilen er dessuten leveringsklar til snøen kommer i desember. På tide å tenke hjulepresang? Sett av ca. 1,1 millioner kroner.

Helt ny generasjon 4x4 fra Mercedes debuterer på S-klassen. Vis mer

Prøvekjørt: Mercedes S 320 CDI 4Matic - luksus, 4x4 og kraftdiesel

  1. Store bilder
S-klassen er Mercedes største og mest påkostede sedaner. Vis mer
Vis mer


MALLORCA (DinSide Motor): Snø er det imidlertid fint lite av på de baleariske ø`er nå i september. Ellers er livet herlig. Veiene over Tramuntana-fjellene på vestsiden av Mallorca har for eksempel nok spisse hårnåler til å få orden selv på såten til Eli Hagen. Og da - her vi sitter bak roret på en to tonns luksussedan og imiterer racerbil - kommer den helt nye firehjulsdriften 4Matic så inderlig til sin rett.

Lettkjørt S

Førsteinntrykket av en bil er ofte sterkt preget av hvordan den står seg i forhold til forrige bil man kjørte. Ettersom vi denne gangen hoppet ut av den tolvsylindrede kupéen CL 600 og inn i S 320 CDI 4Matic, med halvparten så mange sylindre og hester, regnet vi med å måtte ta oss selv i nakken for ikke å være blaserte. Men det trengte vi nesten ikke, for selv i dette perspektivet imponerer 320-dieselen. Største umiddelbare forskjell, når vi ser vekk fra rene akselerasjonsressurser, er at S-en har en overdrevet bløt hodestøtte. Dernest noterer vi oss hvordan diesel-S-en med firehjulsdrift faktisk kjennes mer lettkjørt og presis ut enn den store, ville CL-kupéen.

Helt ny 4Matic

Vis mer


Mercedes er ingen novise med firehjulsdrift. 4Matic ble første gang presentert på E-klassen i 1985 (men med leveranser først i 1987). I dag leverer de totalt 48 modeller med firehjulsdrift. Det er vel omtrent bare A- og B-klassene som ikke har systemet. Og i følge Mercedes er denne utgaven av 4Matic helt ny. Det bør de jo vite, ettersom de har utviklet systemet helt og holdent innen sine egne fire vegger. Systemet har sentraldifferensial av planetgirtype. Kraftfordeling mellom for- og bakaksel er permanent 45:55. En betydelig fordel er systemets lave vekt på 70 kilo, uten sammenlikning bedre enn det konkurrentene kan vise til, sier Mercedes. Hyggelige bieffekter av dette er derfor 4x4-systemets beskjedne innvirkning på både bilens akselerasjon og drivstofforbruk.

Aks og forbruk

Vis mer


S 320 CDI 4Matic bruker 7,8 sekunder fra 0 til 100. Det er bare 0,3 sekunder svakere enn samme modell uten firehjulstrekk. I S 500 4Matic påvirkes ikke akselerasjonstallet i det hele tatt, den gjør unna sprinten på 5,4 sekunder uansett. Og for samtlige modeller øker drivstofforbruket kun med 0,04 liter per mil med firehjulstrekk. De store V-åtterne i S 500 og S 450 er selvsagt ganske bensintørste i utgangspunkte. S 320 CDI 4Matic greier seg imidlertid med sparsomme 0,88 liter diesel per mil ved blandet kjøring. Merk for øvrig at S 320 CDI med sine 235 hester har rundt ti hester mer å rutte med enn andre Mercedes-utgaver med samme motor.

I praksis

Vis mer
Vis mer


I likhet med alle S-klasseutgavene har 320en den fine syvtrinns automatkassen 7G-TRONIC. Girvelgeren sitter på rattstammen og det er sjalteknapper på rattet. Plasseringen av girvelgeren er uvant de første milene, men er en langt mer logisk plassering, og rydder plass mellom setene. Ved å bruke manuell nedgiring foran de krappe svingene, er det dessuten mulig å lokke fram både motorbrems og klargjøre førstegiret litt raskere til utgangen av svingene. For skulle vi klage på noe ved denne bilen, så måtte det være ørlite grann treg respons når man går på gassen igjen etter å ha maksbremset ned mot knivskarpe 180-graderssvinger. Men det er egentlig like tullete som å klage på at vi ikke kan trekke i håndbrekket for å snu bilen heller. Det er ikke sånn denne bilen skal kjøres - og når man først gjør det, så beveger de to tonnene atskillig mer lettbent på seg enn man skulle tro var mulig. Alle fire hjul gjør sitt beste for å svare sjåføren, enten den liberale ESPen er inn- eller utkoblet.

Motor og sånt

Vis mer


Foran gasspedalen sitter en V6 turbodieselmotor med common-rail høytrykksinnsprøyting. 235 hester er selvsagt ikke all verden i en luksusbil, men 0 til 100 km/t på 7,8 sekunder holder til godkjent i våre øyne. Og det er i mellomakselerasjonene at det fete dreiemomentet på 540 newtonmeter virkelig får komme til sin rett; når veiene svinger en del, men ikke for mye og ikke for lite. Det er nesten så den holder følge med sine atskillig dyrere V8-motoriserte storebrødre. Og med sitt atskillig mer nøysomme drivstofforbruk kan den kjøre mer enn 100 mil på en tank, mens de overnevnte må stoppe for å fylle…

Tre S-modeller med 4x4

Det er ikke bare i Norge at firehjulsdriften sprer om seg. Salget av firehjulsdrevne personbiler i Europa steg fra en andel på seks prosent i 2002 til ni prosent i 2005. Vis mer


S 320 CDI er som du skjønner ikke alene om ny 4Matic i S-klassen. Også S 500 og S 450 kommer med systemet. Disse to V8-motoriserte bensinslukerne med henholdsvis 388 og 340 hester koster imidlertid en grei familiebil mer enn dieselutgaven. Du må ut med drøyt 1,43 og 1,65 millioner kroner for V-åtterne.
Prisen på S 320 CDI 4Matic er foreløpig ikke fastsatt. Men tar vi utgangspunkt i at prisforskjellen for de øvrige S-klasseutgavene, tar vi neppe mye feil når vi sier at 320en kommer på ca. 1,1 millioner. Fordelen med de dyrere bilene er imidlertid at de er leveringsklare nå. 320en kommer først i desember.

4Matic til 43.000

Vis mer


Og nettopp leveringstidspunktene kan kanskje forklare at det allerede er solgt 11 stykker av S 500 4Matic i Norge, mot bare 10 stykker av den mer Norges-tilpassede S 320en. Av solgte S-klassebiler i Norge hittil i år, har for øvrig 22 prosent av dem firehjulsdrift. Med tanke på det lave pristillegget, bør imidlertid denne prosenten øke kraftig heretter. For Norge er et vinterland, og få ting er vel så trist/moro - avhengig av hvor du ser det fra - som å se en luksusbil sitte fast i snøbrøyta.

Alternativer?

Kikker du på noe annet med omtrent samme spesifikasjoner som Mercedes S 320 CDI 4Matic, er Audi A8 3.0 TDI Tiptronic Quattro det mest nærliggende alternativet. Den har på papiret så godt som identiske mål og ytelser - og koster likevel nær 150.000 kroner mindre. I disse prisklassene er det imidlertid en utfordring å vurdere de forskjellige utstyrsnivåene opp mot hverandre. For eksempel hva man synes Mercedes imponerende PreSafe-system er verdt.

  • Store bilder finner du her.
  • Les fra lanseringen av S-klassen.
  • Les test av S 350 her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder