Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

PRØVEKJØRT: Mercedes E-klasse

"Skulle bare mangle", tenker du kanskje - men likevel: Nye E-klasse er et meget overbevisende stykke ingeniørkunst.

MADRID (DinSide Motor): Så var ventetiden omsider over og vi fikk sette oss bak rattet i nyeste generasjon av modellen som er bærebjelken i Mercedes' personbilprogram, E-klasse.

Bedre på det meste

Etter ganske mange kilometer tilbakelagt på forskjellige typer veier både på dag- og kveldstid er våre hovedinntrykk i forhold til modellen som nå pensjoneres at bilen er bedre å kjøre med noe mindre sedate kjøreegenskaper, har en høyere grad av komfort og er blitt en av de sikreste bilene man kan kjøre - særlig hvis man krysser av på ekstrautstyrslisten for en del tilvalg som tidligere kun var tilgjengelig i klassen over. Nye E-klasse har også tatt et nødvendig skritt i "miljøriktig" retning, selv om man her kunne ha ønsket at produsenten på dette feltet hadde sendt enda tydeligere signaler ut i markedet.

Men la oss begynne med fasong og design - en nytolkning av Mercedes-klassisismen som er tilgjengelig i to hovedutførelser, Elegance - med vekt på det tradisjonelle, og Avantgarde - mer tidsriktig og tekno-orientert.

Linjer og kanter

Foto: Knut Moberg Vis mer

Hva med deg?

Synes du nye Mercedes E-klasse er pen? (Avsluttet)
Ja, meget pen(57%) 2153
Ikke så verst(23%) 857
Nja... usikker(9%) 325
Ikke særlig(7%) 282
Nei. Stygg.(5%) 187
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.



Vi har kommentert designen tidligere basert på bilder. Inntrykkene når vi betrakter bilen i virkeligheten kan oppsummeres i "typisk Mercedes", "masse linjer" og "mer kantete". Dette mer markante designspråket enn det forgjengeren bød på følger en tendens som startet med nyeste generasjon C-klasse og som i et annet format finnes igjen i kompakt-SUVen GLK. I tillegg har bakskjermen fått en vingeformet utheving som er til ære for en av de tidlige forfedrene til E-klasse, nemlig "Ponton" -modellen som ble bygget fra 1953 til 1962 (180 og 190, både bensin og diesel). Pent? Ikke pent - det er et spørsmål om smak og behag. Du kan avgi din stemme i boksen til høyre.

Men først: I fotoalbumet nedenfor tilbyr vi våre bilder fra forskjellige vinkler, farger og situasjoner. Så kan leseren gjøre seg opp sin egen mening.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
E-Klasse Attention Assist (W212)
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

I alle fall er et av resultatene av bilens linjeføring en oppsiktsvekkende god aerodynamisk koeffisient med en Cd på imponerende lave 0,25. Når kupéversjonen lanseres før sommerferien vil den kutte enda 0,01 og havne på rekordartede 0,24.


Noe større

Foto: Knut Moberg Vis mer


Når det gjelder dimensjoner og plassforhold har den nye representanten for Mercedes' øvre mellomklasse vokst noe i forhold til den utgående modellen. Den er bare halvannen centimeter lengre (487 centimeter), men tre centimeter bredere og den har fått en lengre akselavstand (+2 centimeter), noe vi kunne konstatere har gitt en bakseteplass som nå fullt ut er verdig den taxi-misjonen svært mange E-klassebiler vil få seg tildelt.

Seriøst interiør

Foto: Knut Moberg Vis mer


Designen i interiøret reflekterer det ytre om enn noe mer nøkternt. Det er mye av stilen i GLK man finner igjen her med kanter og rette linjer, god ergonomi og kvalitetsfølelse. Selv i de heftig utstyrte versjonene tar det overraskende kort tid å finne frem på dashbord og konsoll og å venne seg til bruken av de diverse kommandoer og instrumenter. Etter vår mening er layouten her forbilledlig.

Utmerket komfort

Foto: Knut Moberg Vis mer


Komfort er en av Mercedes' kjepphester og naturligvis er nye E-klasse en komfortabel bil Som nevnt innledningsvis er støynivået ytterligere redusert i forhold til tidligere. Setene er blitt bedre; i Elegance-utførelse har sidestøtten noe mindre prioritet enn i Avantgarde-utførelse; sistnevnte er tiltenkt de noe mer aktive førerne. Uansett syntes vi standardsetene var meget gode å sitte i og mot et pristillegg kan man få de aktive multi-kontursetene som vi opplevde som helt fantastiske, med individuelle instillinger alle vegne, perfekt kompromiss mellom støtte og sittekomfort, massasje og aktive vanger - det vil si at setet automatisk gir deg tilleggsstøtte i siden gjennom svingene og jo krappere sving desto fastere støtte.

Aktive dempere

Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi fikk konstatere at understellet er det man kaller "kompetent". Til og med høykompetent, kan vi tilføye. De spanske veiene vi fikk kjøre på - motorveier, vanlige landeveier og svingete fjellveier, var alle av bedre overflatekvalitet enn det meste av det vi tester biler på her i Norge. Men vi var heldige og fant en isolert, lite trafikkert og oversiktlig strekning med regelmessig utplasserte fartsdumper. I gradvis økende hastighet kunne vi konstatere at bilens dempersystem og avfjæring er imponerende effektive - vi kunne høre at understellet fikk seg en real omgang juling, men støtene ble uhyre effektivt filtrert bort. Når det gjelder lydnivået var inntrykket vårt at tilværelsen ombord i nye E-klasse er enda mer dempet og avslappende enn tidligere. Selve motorens støynivå er dokumentert lavere både utenfra og innenfra.

Kjører bedre

Karosseristrukturen er blitt mer enn 30 % stivere enn på forrige generasjon. Understellet er blitt strammet opp og styringen mer direkte. Selv om Mercedes fortsetter å prioritere komfort merket vi under relativt aktiv kjøring - selv om vi må vente til vi får bilen til disposisjon for en testperiode med å sette den skikkelig på prøve - at bilen er kvikkere og mer underholdende å kjøre enn før samtidig som kjøreegenskapene virker generelt forbedret og enda mer betryggende.

Sikkerhet i høysetet

Forventninger, alltid forventninger... En ny Mercedes E-klasse må og skal være noe av det sikreste du kan kjøre. Riktignok er ikke Mercedes alltid først ute med epokegjørende sikkerhetssystemer eller -tiltak, men i det minste virker det som om det som tas i bruk er velprøvd og faktisk fungerer.

Foto: Knut Moberg Vis mer


Mens vi venter på uavhengige kollisjonstestresultater (som vi ville bli meget overrasket om den nye bilen ikke fikk en meget høy score på), kan vi konstatere at Mercedes her har gjort en ordentlig innsats. I Norge blir blant annet ni kollisjonsputer standardutstyr - i tillegg til de seks man i dag alltid forventer kommer to puter i hoftehøyde foran samt en knebeskyttelsespute. Også aktive hodestøtter er standard (de heves og skyves fremover ved påkjørsel bakfra for å unngå nakkesleng), likeledes et såkalt "aktivt panser", som spretter opp i forkant ved påkjørsel for å beskytte fotgjengeren. Intet av dette er lenger nytt eller epokegjørende, men Mercedes sørger i hvertfall for å gruppere alle de kjente løsningene på ett produkt. Dette gjelder også vimsevarsleren som gir vibrasjoner i rattet når markeringslinjer i veibanen krysses ufrivillig og blindsonevarsleren som gjør føreren oppmerksom på at noen befinner seg på høyde med bilen i nabofilen, eventuelt varsler hvis føreren gir tegn til å ville begi seg ut i opptatt fil. Vi gjorde dette flere ganger og det virket hver gang.

Standard vekketjeneste

E-Klasse Attention Assist (W212) Vis mer


Så er det alle de mer eller mindre innovative systemene som skal hjelpe den klossete, uoppmerksomme, halvblinde eller utslitte bilføreren til å unngå katastrofer bak rattet. Vi bet oss spesielt merke i at systemet som varsler den trette eller uoppmerksomme føreren, Attention Assist, er standard på alle versjoner. Bra! Det er nemlig kjent at slitne/trette bilførere utgjør en svært hyppig årsak til trafikkulykker. Systemet fungerer på den måten at sensorer overvåker et syttitalls parametere som indikerer om en person er våken eller i ferd med å miste oppmerksomheten - hovedsaklig via rattet - og varsler via et lydsignal og et kaffekopp-symbol i instrumentpanelet.

Mørke blir lys

Kjøring i mørket er en utfordring for mange og etter fylte 50 år blir nattesynet forringet hos de fleste. Mercedes tilbyr nå flere av de systemene vi tidligere har sett på S- og CL-klasse, men ytterligere forbedret. Det dreier seg om et svært sofistikert lyssystem som gir overveldende fjernlys som avblendes automatisk og lyser rundt svinger ved dreining på rattet uten at føreren behøver å gjøre annet enn å ha lys-instillingen på "automatisk". Dette kan suppleres av nattkameraet som i det sentrale displayet viser omgivelsene nesten som i dagslys samt gir spesiell advarsel når en menneskelignene form dukker opp, selv et godt stykke foran bilen.

Vi fikk anledning til å teste disse systemene og må si at, særlig for oss som begynner å bli eldre - men også for alle de som tror de ser bedre enn de gjør og er våknere enn de er, er det en ganske besnærende ekstraforsikring mot feiltrinn grunnet tretthet og begrenset nattesyn.

Vi slapp å teste...

Foto: Knut Moberg Vis mer


...det fullstendige PreSafe-systemet, som nå ikke bare forbereder bilen på kollisjon når radaren ser at denne er nær forestående, men også aktiverer bremsene automatisk. Dette skjer først med 40% trykk hvis ikke føreren reagerer etter varsel 1,6 sekunder før krasjet beregnes som uunngåelig og dernest med 100 % bremsekraft 0,6 sekunder før krasjet. Mercedes kaller dette en "elektronisk deformasjonssone", og at det her dreier seg om ingeniørkunst på høyt nivå er det ingen tvil om (altså anno 2009 - dere som leser dette i år 2019 drar antagelig på smilebåndet)...

Mer effekt, mindre forbruk

Den fornyede rekken av motorer Mercedes nå kan tilby har som fellesnevner økt effektivitet. Her har BMW ledet an i utviklingen en stund med sitt konsept Efficient Dynamics, men Mercedes tar nå innpå og har så å si generalisert sitt tilsvar, BlueEfficiency. Kjært barn har mange navn... Resultatet er uansett bra - som det behøvde å være. Jevnt over har motorene blitt sterkere og mer kultiverte samtidig som forbruket - og dermed utslippene - har gått ned. Forbedringen er på opp til 23 prosent. E 220 CDI (170 hk, 400 Nm), som er versjonen vi fikk kjørt mest og som er både kraftfull og kultivert, slipper i følge de offisielle tallene ut 139 gram CO2 per kilometer, hvilket er riktig så bra i dag.

Motorvarianter

Én firesylindret dieselmotor med dobbelturbo (2.143 ccm slagvolum), finnes i tre effektutgaver med enten 136, 170 eller 204 hester, henholdsvis E 200 CDI, E 220 CDI og E 250 CDI. Treliters V6-dieselmotoren yter 231 hestekrefter i E 350 CDI (som også kommer med firehjulsdrift til høsten)og 211 hk i den kommende E 350 BlueTec. På bensinsiden finner vi to varianter av den nye 1.8-turbomotoren: E 200 CGI (184 hk) og E 250 CGI (204 hk). Videre følger en 3,5-liters V6 (E 350 CGI - 292 hk) og videreføringen av E 500 med V8-motor og 388 hk.

Toppversjonen blir E 63 AMG med den nå velkjente 6,2-litersmaskinen som har fått en høyere makseffekt: 525 hestekrefter, slik de større 63 AMG-modellene CLS, SL og CL har i dag. Denne råtassen vil bli lansert i november.

Priser

Denne tabellen viser prisene på de versjonene som har fått prislapp per idag. E 220 CDI har manuell sekstrinnskasse som standard - med femtrinns automat koster den 531.000 kroner. En tredjedel av prisen på automatgirkassen består av ekstra avgift. De andre har automat som standard.

Mercedes E-klasse 2009: Priser (Alle priser avrundet til nærmeste tusen kroner)
Versjondrivstoffeffekt (hk)Veiledende utsalgspris
E 220 CDIdiesel170500.000
E 250 CDIdiesel204640.000
E 350 CDIdiesel231756.000
E 250 CGIbensin204636.000
E 350 CGIbensin292909.000
E 500bensin3881.345.000
Veiledende utsalgspriser pr. 01. februar 2009 ink. mva. levert importørens lager. Lokale frakt og leveringsomkostninger kommer i tillegg.


Konklusjon?

For eventuelt å konstatere at nye Mercedes E-klasse på ny er klasseledende vil vi vente til vi har fått testet den skikkelig her hjemme - i utførelse E 220 CDI, som er den vi kjørte mest under lanseringen. Vi har en sterk mistanke om at så vil være tilfelle. Så: Overgikk bilen våre forventninger? Svaret er nei. Men det er ikke til forkleinelse for Mercedes; Vi forventet nemlig svært mye. Og ble ikke skuffet.

Stasjonsvogn fra november

Nye E-klasse lanseres i Norge i disse dager. Importøren håper å få avsetning for 700 eksemplarer ut året. Ordentlig fart på salget antar vi det først vil bli fra høsten av, først med lanseringen av flere versjoner i september, deriblant de mest økonomiske, og med lansering av stasjonsvognutgaven som vil finne sted i november.

Lanseringsdato i Norge er lørdag 28. mars og det forventes et solid oppbud hos Mercedes-forhandlerne denne helgen.