PRØVEKJØRT: Mercedes E 63 AMG - et monster i dress

Det ble så altfor kort, men det ble svært intenst. Prøvekjøringen av Mercedes-verstingen med 6,2 liters V8-motor fant sted på 60 stakkars kilometer - heldigvis med en god del Autobahn. Det ble en åpenbaring av super-ytelser i nesten for siviliserte former.

Vis mer

PRØVEKJØRT: Mercedes E 63 AMG - et monster i dress

  1. Store bilder!
Vis mer


MÜNCHEN (DinSide Motor): Jeg hadde aldri vært ute for så mange somlepaver i ytterste venstre felt på sørtyske Autobahn. I hvertfall virket det sånn. Det er ikke ofte man har privilegiet å ratte en 514 hesters familiebil under slike forhold, hvor begrepet fart får en helt annen mening.

Voldsomt med krefter

Trafikken på motorveien gjorde det ikke mulig å komme opp i mer enn 240 kilometer i timen og dermed fikk vi ikke testet om fartssperren på 250 fungerer. Men draget, fartsøkningen da vi måtte slippe opp gassen i den hastigheten var i hvertfall fortsatt meget kraftfullt. Man har slett ikke følelsen av å sitte i en racerbil. For det første er interiøret ganske nær opp til det vi kjenner fra en alminnelig Mercedes-taxi, bare litt mer karbon-look, aluminiumspedaler, ventilerte sportsseter og et diskret AMG-logo. Ellers sitter man i en familie-sedan (E 63 AMG kommer også som stasjonsvogn) med god plass og fint utsyn til alle sider. Bilen oppfører seg imidlertid mindre Mercedes-aktig; understellet er stivt, styringen hyper-direkte og progressiv, følelsen av veigrep og kontroll utrolig. Og så motoren da. Først vellyd; en gutturalt knurrende V8-motor av den super-sterke men siviliserte, ultra-kompetente typen. En AMG-motor. Ingen Amcar.

Vis mer


Sterkeste selvpustende

Vi omtalte denne motoren da den ble presentert tidligere i år som verdens sterkeste atmosfæriske (altså uten turbo eller kompressor) motor. Selv den nevnte lyden er et kompetent ingeniørprodukt; akustikklaboratoriet til AMG har deltatt aktivt i utviklingsprosessen.

For en åttesylindret motor i serieproduksjon setter denne altså verdensrekord i ytelser og plasserer bilen i teten i sitt segment foran BMW M5 og Audi S6 - og det med to færre sylindre enn de nevnte bilene. I E-klasse varter 6,2-literen opp med ikke mindre enn 514 hestekrefter. Slagvolumet er 6.208 kubikkcentimeter så man kan sette spørsmålstegn ved Meredes' avrundingsferdigheter når de insisterer på å kalle motoren en 6,3 liter, men det spiller liten rolle: Motoren er et mesterverk.

Vis mer


Enorm akselerasjon

Dreiemomentet er på maksimalt 630 newtonmeter ved 5.200 omdreininger. Akselerasjonen er enorm, følelsen av å bli trykket bakover i seteryggen understreker denne maskinens ressurser vel og merke uten en turbo-motors brutalitet - her trekker det jevnt men lynraskt. 100 kilometer i timen er nådd på 4,5 sekunder og fartsøkningen fortsetter, godt hjulpet av den automatiske girkassen med syv trinn som her stiller seg til disposisjon for det fremadstormende kavaleriet på en eksemplarisk måte. Tre girprogrammer gir valget mellom en komfortabel og en sportslig girinnstilling samt manuell modus for den som foretrekker å gire selv. Man kan gire manuelt med hendler bak rattet og hvert gir kan dras ut til vel 7.000 omdreininger per minutt. Fort går det i hvertfall. Bilen kan også stoppe igjen temmelig kjapt; det spesielt utviklede AMG bremsesystemet med blant annet komposittbremseskiver foran sørger for det.

Vis mer


Alt det nyeste fra Mercedes E-klasse

Vi skrev nylig om lanseringen av den ansiktsløftede Mercedes E-klasse. E 63 AMG blir selvfølgelig utstyrt med alle nyhetene, også det intelligente lyssystemet. AMGens særegenheter har med dens posisjon som sportslig toppmodell å gjøre slik som AMG sportsunderstellet basert på luftfjæring og den såkalte racetimeren som registrerer rundetider ved kjøring på bane.

Vis mer


Diskret AMG-styling

Det er litt urettferdig å kalle bilen en taxi; det er tross alt blitt gjort en del på styling-fronten, men det er gjort på en meget diskret måte. Man skal ha litt peiling på biler for å se at dette er en av verdens råeste. Hva angår eksteriøret har bilen AMG-styling med et spesialutviklet frontskjørt for E 63 AMG med luftuttak på sidene og runde tåkelys med krominnfatning, et hekkskjørt med svart innfelling og sideskjørt. Sedanen er i tillegg utstyrt med en AMG spoilerkant på bagasjeromslokket. En annen eksklusiv detalj på denne bilen er AMG sportseksosanlegget med to frokrommede dobbeltenderør og 18-tommers AMG lettmetallfelger i 5-eikers design, lakkert i titangrått og høyglanspolert, på dekk 245/40-18 (foran) og 265/35-18 (bak). I den kupéen i E63 AMG finner man et utsøkt nappaskinninteriør, AMG sportsseter med skulderinnfellinger i Alcantara og et AMG ergonomisportsratt. Girspaken er elegant trukket med skinn og Alcantara. Det finnes altså mer enn et snev av bilsportatmosfære – også takket være kombiinstrumentet.

For de mer velbeslåtte blant entusiastene er E 63 AMG å få kjøpt her i landet som sedan til 1.782.000 kroner og som stasjonsvogn til den nette sum av 1.834.000 kroner. For oss vanlige dødelige blir det nok med de seksti kilometerne i denne omgang, men for en uforglemmelig opplevelse!

  • Store bilder av Mercedes E 63 AMG finner du her.
  • Les om den fornyede E-klasse her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder