Prøvekjørt: Mercedes CL600

Nye Mercedes-Benz CL600 koster 2,25 millioner kroner. Bilen er en diger og likevel snerten fireseters komfort-kupé. Men det som virkelig skiller CL600 fra røkla, er biturbomotoren på 517 hester. Ikke så mye hestene, egentlig, som den dobbeltfresende motorkarakteren.

Vis mer

Prøvekjørt: Mercedes CL600

  1. Store bilder CL600
Utvendig er det kun ett siffer som skiller. Men vi tipper at de fleste hvite er 600er. Vis mer
Vis mer


MALLORCA (DinSide): Engelskmennene har et begrep for anledninger når man har tatt seg vann over hodet, og dette vannet i tillegg har et ilsk temperament; ”to open a can of worms”. Da vi fikk 600en i hendene, hadde vår kollega akkurat demonstrert hvordan denne 2,2 tonn tunge bilen fortsatt akselererer rått når den passerer 240-merket. Så vi var godt i siget. Men - derfra, da vi overtok, skiftet veien brått karakter. Til smale ormeynglende tjærestreker oppetter en stupbratt fjellside. Alle fartsinntrykk ble ti ganger forsterket. I likhet med den doble snerrelyden. Bakoversveis er ordet.

V8 kontra V12

Lanseringen av CL500 og CL600 foregikk samtidig, og linken til 500-kjøringen finner du i bunn av artikkelen. 500 og 600 er selvsagt samme bil, bare med forskjellig motor (og en prisforskjell på litt over en halv million). Men likevel, sitter du bak rattet med bestemmelsesrett over gasspedalen - da oppleves dette som to biler.
Det skyldes ene og alene en diametralt forskjellig motorkarakter mellom V8eren og V12eren. CL500 kan i likhet med CL600 også skilte med 5,5 liter slagvolum, men ”bare” 388 hester på sine åtte sylindre. Og som vi alt har beskrevet gir dette toppen av sivilisert luksus - en motor som passer perfekt til bilen. At CL500 akser fra 0 til 100 på 5,5 sekunder tror du ikke før du faktisk kan se det på speedometeret. Det skjer så udramatisk at ikke en dråpe te går til spille.

Svidd gummi

CL600 med 517 hester... Vis mer
Vis mer


Dobbeltturbomotoren, derimot, gir gryende angstanfall fra første gassberøring. Ikke det at lyden er spesielt høy, for alt er veldig dempet i CLene. Men de to turboene har en lett toneforskjøvet sang som ulmer i bakgrunnen som tidlig i en Hitchcock-film. Tilgjengeligheten til ESP-knappen er ergonomisk forskiftsmessig, og med en lett brems/gasskombinasjon oppstår de rette røykeffektene mens bilen beveger seg sidelengs som en manesjehest. Men alt er bare spillfekteri, for i det øyeblikket man slipper gassen fyker bilen mellom steingjerdene som skutt ut av en kanon.

4,6 sekunder

Hva annet akselerer fra 0 til 100 på 4,6 sekunder? Joa, det er jo en del biler. Men om vi ser vekk fra sportsbiler? Kupeén BMW M6 for eksempel. Men BMWen er en forkledd sportsbil med girskift som hestespark i forhold til CLens slikemyke femtrinnsautomat, og har ikke i nærheten av samme limousinfølelse i baksetene. Den er heller ikke like dyr, for dem hvis det spiller en rolle. Audi S8 er ikke i nærheten, og er dessuten en vanlig kjedelig sedan. Og fra den fjerde tyskeren, Porsche, må vi enda vente tre år til før vi får Panamera.
Nei, med den motoren er det ikke lett å finner direkte konkurrenter til CL600. Løfter vi blikket oppover i statussegmentene dukker Bentley Continental GT opp. Men Bentley har dessverre ikke norsk importør for tiden, og har en anslått pris på tre millioner. Nærmeste realkonkurrent om man ser pris og ytelser er nok Aston Martin DB9 5.9 Coupe, også den med tolvermotor. Men med manuelt gir og bare 4,9 sekunder til hundre.

Nok motor, ja

Førermiljøet er selvsagt førsteklasses. Vis mer
Ingen tvil - V12 med store bokstaver. Vis mer
Det er ikke en safe du ser der inne, men en luke for transport av ski og andre lange ting. Vis mer


Da vi nærmet oss toppen av fjellpasset var vi ganske enkelt svett, selv med kjøleanlegg i setet, og grep begjærlig påskuddet for å roe tempoet da vi nådde igjen en bil i en hårnål. Det er sjelden vi opplever at en bil faktisk har nok krefter. Det kan liksom aldri bli nok. Men opp akkurat det fjellpasset…
Denne V12eren med to turboer og med tre ventiler per sylinder er brukt i flere modeller tidligere, men er fintunet ytterligere til nye CL600. Den yter nå altså 517 hester og 830 newtonmeter, opp henholdsvis 17 og 30 fra tidligere.
En annen detaljforskjell mellom CL500 og CL600, er dessuten større bremser og kraftigere kalippere i sistnevnte. 600en har 360 millimeter ventilerte skiver foran og 330 millimeter bak. Det er riktignok bare 10 millimeter opp fra lillebror, men så operere den også med seksstemplede kalippere foran og firestemplede bak, hvor 500en bruker respektive firestemplede og enstemplet.

Tenkende bil

Nattsikte! Er ustyr du må betale ekstra for, men for oss gamliser med dårlig mørkesyn er dette en drøm. Om de bare kunne gjøre noe bifokalt også... Vis mer

Å skulle sammenlikne effekten av disse bremsene er meningsløst om man ikke har et testanlegg å gjøre det på. Det vi kan fastslå, er imidlertid at bak alle de fantastiske ytelsene vi kjenner skåstrek blir skånet fra å kjenne ute på landeveien, ligger det avansert teknologi på flere fronter.
Ett eksempel: Bilen observerer om du fjerner høyrefoten ekstra raskt fra gasspedalen. Det tolker den som tilløp til nødbrems og reagere samtidig med å øke trykke i bremsesystemet og legge klossene klar mot skivene slik at du får maks bremseeffekt fra første bremstråkk.

Blant mange andre systemer har nye CLen dessuten et videreutviklet versjon av Active Body Control - eller antikrengesystem - som ble introdusert på forrige generasjon CL da den kom i 1999. Systemet har redusert krengingen ved det Mercedes kaller ”dynamiske manøvre” med hele 45 prosent fra det forrige systemet. Nå krenger bilen maks 1,2 grader. Og ved høyere hastigheter, som for eksempel ved avkjøring fra motorvei, krenger bilen maks 0,7 grader.
Barn eller barnebarn? Denne bilen registrerer selv om du har et bakovervendt barnesete i bruk i passasjersetet foran og slår av airbagen.

Luksus

Seksstemplede bremsekalippere foran er standard på CL600. Men 20-tommerne må du betale ekstra for. Vis mer


Men en bil som CL600 handler minst like mye om luksus. Hva som er standard og hva som er ekstrautstyr er alltid litt vanskelig å avgjøre på lanseringer som dette. Den innebygde telefonen, for eksempel, skjult under armlenet, men med et delikat nøttetretastatur der man normalt finner en girspak?
Det som er rimelig sikkert er at det som er originalutstyr på CL600 etter alminnelig lønningsposestandard garantert er av superb kvalitet. Og samtidig er det vel ikke en CL som ikke leveres uten en rekke spesialtilpasninger til kjøperens smak og behov.
Noe vi satt umåtelig pris på var de nyutviklede ”integralsetene”. Dette er rene multifunksjonsvidundere som masserer deg akkurat der du vil, holder stumpen avkjølt og strammer seg trinnløst som en skrustikke rundt lår og rygg om nødvendig. Dette er standardutstyr på CL600. Akkurat som utallige meter med diskrete LED-lyslister i nedre del av interiøret. Vi fikk ikke observert dette selv, men det skal visstnok skape en svært harmonisk og trygg stemning ved kjøring i mørket.

Firehjulsdrift?

Kommer kun med bakhjulsdrift. CL600-kunder har sikkert annet å kjøre til hytta med. Vis mer


Sorry. Mercedes sier spesifikt at de ikke har planer om 4MATIC på CL-modellene. Ikke at det er noe problem, sier de, for teknologien er jo som på S-klassen. Men så lenge det ikke er etterspørsel fra CL-kundene, ser det heller ikke noe poeng å bygge det. Artikkel om det nye 4Matic-systemet prøvekjørt på S 320 CDI - og andre linker - finner du under tekniske data.

  • Store bilder CL600.
  • Les fra lanseringen av CL500.
  • Les fra lanseringen av 4Matic.
  • Utstyr og ytelser
     Bil
    Pris2.254.600 kr
      
    MOTOR/GIRKASSE 
    MotortypeV12
    Slagvolum5.513 ccm
    Effekt517 hk/5.000 o/min
    Dreiemoment830 Nm/1.900 o/min
    Girkasse/TrinnAut/7
    DrivhjulBak
    Aks. 0-100 km/t4,6 sek
    Toppfartbegrenset til 250 km/t
    Drivstoff/tankvolumbensin/90 l.
    Forbruk (oppgitt)1,43 l/mil
      
    MÅL/VEKT/DEKK 
    Egenvekt2.185 kg
    Lengde5.065 mm
    Bredde1.871 mm
    Høyde1.419 mm
    Tillatt tilhengervekt- kg
    Dekk, standard255/45-18
    Dekk, testbil275/45-18
    Alu. felgerJa
      
    SIKKERHET/UTSTYR 
    Antispinn/Elek. stab. kontroll (ESP)ja/ja
    Kollisjonsputer-
    Hodestøtter4 stk
    Trepunktsbelter4 stk
    Startsperre/AlarmJa/Ja
    LyktespylereJa
    Sentrallås/FjernbetjentJa/Ja
    Klimaanlegg/ElektroniskJa/Ja
    El. vindu foran/bakJa/Ja
    Justerbart ratt høyde/lengdeJa/Ja
    Radio/CD-spillerJa/Ja
    FartsholderJa
      
    GARANTI/SERVICE 
    Nybilgaranti3 år
    Garanti rust30 år
    ServiceintervallBestemmes av motorens datamaskin
      


    Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder