PRØVEKJØRT: Mercedes C-klasse med bredere appell

Mercedes lanserer nye C-klasse i klart differensierte versjoner - og kan dermed seriøst utfordre BMW på temaet underholdende kjøreegenskaper men også tilby tradisjonelle Mercedes-kunder det de forventer.

COSTA BLANCA (DinSide Motor): Etter først en førpremière (i Stuttgart) og så en verdenspremière (i Genève), har vi omsider fått prøvekjørt Mercedes’ nye C-klasse, en svært viktig modell for premium-produsenten i Stuttgart. Det dreier seg om modell W204 (Mercedes internkode – forgjengeren het W203.) Vi var på forhånd spente på hvordan Mercedes hadde løst utfordringen med å sørge for at tradisjonelle kunder igjen vil velge Mercedes og samtidig skaffe nye kunder med ønske om noe mer dynamisk og mindre traust. Vi bega oss dermed til Valencia i Spania hvor vi fikk anledning til å ratte noen eksemplarer – av de kraftigste og mest påkostede utgavene - på forskjellige typer veier ned mot Benidorm. I denne omgang er kun sedanversjonen tilgjengelig – stasjonsvognen kommer på markedet tidlig neste år.

For gammel og ung

Vis mer

PRØVEKJØRT: Mercedes C-klasse med bredere appell

  1. Store bilder fra lanseringen
  2. Nye C-klasse - motoriseringer
Vis mer


En ting var klart fra første øyekast: Dette er utvilsomt en Mercedes – man behøver ikke være spesielt bilinteressert for å kjenne igjen designelementer som er karakteristiske for merket. En annen ting var like klart: Dette er ikke noe så enkelt som én ny modell; etterfølgeren etter forrige C-klasse er tilgjengelig i flere, optisk klart differensierte, utgaver. Under lanseringen hadde vi tilgang til ”Elegance”-versjonen – med stjerne på panseret og klassisk grill med fine lameller og vertikale spiler, og til ”Avantgarde”-versjonen – med fremtredende stjerne plassert i en mer kraftfull grill . Sistnevnte fikk vi også kjøre med AMG-sportspakke – en versjon som går rett i strupen på BMWs 3-serie når det gjelder sportslighet.

Strammet opp


Som det ble forklart på pressekonferansen har det for Mercedes dreid seg om å gi C-klasse en bredere appell ved å bruke mer aktivt et verktøy de allerede hadde: ”Classic”, ”Elegance” og ”Avantgarde”-konseptene. Resultatet er kraftigere differensiering, særlig med posisjoneringen av Avantgarde-modellen som en langt sportsligere og mer ungdommelig bil. Imidlertid har Mercedes satset på å stramme opp kjøreegenskapene for alle versjonene i forhold til forgjengeren og insisterer på nødvendigheten av å løse konflikten mellom komfort – Mercedes’ tradisjonelt sterkeste side – og kvikk håndterbarhet. Det ble i den sammenheng presisert at vektfordelingen foran/bak er 52%/48% på nye C-klasse, hvilket kan anses som nær det ideelle. Designmessig må det dessuten sies at den nye bilen har en mer atletisk profil. I utførelsen Elegance og særlig sett skrått forfra er det tydelig at man har tilstrebet en viss familielikhet med S-klasse.

Større

Vis mer


Som vanlig har nykommeren vokst i forhold til forgjengeren, selv om C-klasse fortsatt fremstår som relativt kompakt – det gjelder å unngå å ”kannibalisere” storebror E-klasse. Men kundene vokser, det samme gjør kravene til økt sikkerhet for passasjerer og fotgjengere, og dermed er det uunngåelig at dimensjonene økes. Bilen er nå 458 centimeter lang og har en akselavstand på 276 centimeter. Dette er økninger på henholdsvis 5,5 og 4,5 centimeter. Bredden har også økt – med 4,2 centimeter til 177 totalt. Bilen er blitt romsligere, og særlig foran har man godt med albuerom. Bakseteplassen er godkjent og vil tilfredsstille de fleste, men det er fortsatt ikke imponerende – med personer på over 185 centimeter foran blir det trangt for like storvokste folk bak. Bagasjerommet er tilfredsstillende både når det gjelder volum og tilgang. Positivt er det at de større dimensjonene ikke har ført til nevneverdig vektøkning i forhold til forrige generasjon C-klasse.

Fra 1,8 til 3,5

Vis mer


Gjennomgående høyere effekt, men lavere forbruk og utslipp - vi snakker om motoriseringene av nye C-klasse ved lansering. Innstegsmodellen, C 180, har en kompressormatet rekkefirer som drikker bensin og yter 154 hestekrefter (opp fra 143) mens den foreløpige toppversjonen er en 3,5-liters bensin-V6 med en toppeffekt på 272 hester. Den norske importøren bekrefter vår mistanke om at det er ”midt-på-treet”-dieselversjonen C 220 CDI som foreløpig er bestilt usett i størst antall. Denne, som kan skilte med 170 hestekrefter og et dreiemoment på hele 400 newtonmeter, har en utsalgspris på 457.000 kroner. (Flere priser lenger ned i artikkelen). En fullstendig oversikt over de tilgjengelige motorene finner du lenke til nedenfor.

Kjøreopplevelsen

Vis mer


Vi presiserer at denne prøvekjøringen langt fra utgjør noen grundig test av nye C-klasse. En helt ny modell krever mye mer tid og en god del flere kjørte mil for å kunne vurderes seriøst nok når vi har med et så avansert produkt som dette å gjøre. Det er desto viktigere å gjøre oppmerksom på dette som vårt førsteinntrykk er at nye C-klasse, i sin sportslige variant, konkurrerer mye mer direkte med BMW 3-serie enn den gjorde før.

Dessuten kunne vi kun kjøre de to foreløpige toppversjonene med diesel respektive bensinmotor – C 320 CDI og C 350. Vi valgte å konsentrere oss om førstnevnte – i ”tradisjonell” utgave først, så i ”ung og sportslig” versjon.

Vi kjørte altså først en C 320 CDI Elegance. For mange er Mercedes noe bortimot synonymt med komfort - og de vil ikke bli skuffet i denne bilen. Nye C-klasse bekrefter Mercedes' ekspertise på området. Små og store ujevnheter blir taklet på en elegant måte. Setene gir utmerket støtte og ergonomien generelt er upåklagelig. Lydnivået er selvsagt lavt - vi bet oss imidlertid merke i et påtagelig vindsus ved relativt høye hastigheter, og antok at utformingen av sidespeilene har skylden for dette. Vi opplevde det samme i Avantgarde-modellen.

Agility Control

Vis mer


Når det gjelder kjøreegenskapene merket vi en klar forskjell ettersom vi valgte "Comfort" eller "Sport"-modus på knappen ved girspaken. I førstnevnte posisjon ga bilen klare signaler om at den ikke var i humør til aktiv kjøring på de svingete landeveiene; her er prioritet riktig nok gitt komforten, og en klassisk "Mercedes-aktig" ettergivenhet i svingene gir seg til kjenne. Onde tunger ville kalle den sidrumpet. Men altså: For en komfort når man tar det med ro! Og så har man altså muligheten til å koble over i en mer sportslig innstilling, og da strammes kjøreegenskapene opp en god del uten at komforten lider stort - man merker bare en del korte ujevnheter som tidligere var filtrert fullstendig bort.
"Agility Control" kaller Mercedes den aktive demperstyringen – eller ”situasjonsbestemt støtdemperregulering” - og pakken fås både i utførelsene "Classic" (som lanseringen ikke omfattet, men som vil være den mer tilbakeholdne og... klassiske innstegs-utførelsen), "Elegance" og "Avantgarde".

Jager 3-serie

Vis mer


Med C 320 CDI Avantgarde fikk vi inntrykk av å kjøre en annen bil. Særlig utstyrt med AMG sportspakke fremstår den allerede visuelt som et annerledes produkt enn den tilbakeholdne ”Classic” og den diskré ”Elegance”. Kjøreopplevelsen ble deretter. Her er komforten tonet ned – selv om den fortsatt er på høyt nivå – til fordel for dynamiske og underholdende kjøreegenskaper. Etter kun noen minutter med aktiv svingkjøring lå BMW 3-serie og lurte bak i hodet; det ble rett og slett kvikk og morsom kjøring med et livlig hekkparti som sammen med en presis og dynamisk forstilling gjorde aktiv kjøring på svingete og bakkete småveier i oversiktlig terreng til en sann fornøyelse. Ingrediensene: Avstivet og senket understell (1,5 centimeter), mer direkte styring, forbedret gassrespons og en ytterligere forsterking av de sportslige egenskapene med en egen sportknapp på midtkonsollen - og i likhet med Opels "IDS plus"- funksjon gir denne markant sportsligere innstillinger - hvilket er sjelden kost. Alt dette utgjør en egen pakke som kalles Advanced Agility. Den vil bli tilgjengelig som ekstrautstyr fra cirka september. Slik utstyrt fremstår C-klasse som en seriøs konkurrent til BMW også når det kommer til kjøreglede. Hvor seriøs vil bare en grundig test under like forhold kunne avklare.

Avansert sikkerhet

Vis mer


Nye C-klasse er utstyrt med syv kollisjonsputer hvorav en knebeskyttelsespute på førersiden og ESP (antiskrens) av siste generasjon med integrert bremsekraftassistanse og –fordeling. Det er som forventet. Men på sikkerhetssiden har Mercedes tatt nok et steg fremover og introdusert løsninger som først dukket opp på luksusmodellen S-klasse. Vi har nevnt dem ved tidligere anledninger, og særlig Pre-safe-løsningen som i øyeblikket før en ulykke er et faktum og systemene har forstått at denne ikke lenger kan unngås, sørger for å stramme setebeltene, lukke vinduer og eventuelt soltak. Vi fikk under lanseringen presentert det Mercedes nå kaller Pro-safe – som er det integrerte sikkerhetskonseptet. Det inkluderer Pre-safe, de aktive hodestøttene med Neck Pro anti-nakkesleng og det avanserte lyssystemet Intelligent Light System. Dette bygger på bi-xenon frontlys med fem ulike lysfunksjoner avhengig av vær- og kjøreforhold. I sikkerhetskonseptet inkluderer Mercedes videre Comand-systemet med et hjul som betjener informasjons- og underholdningsfunksjonene, og stemmegjenkjennelsessystemet Linguatronic. Sistnevnte trenger nok en del tilvenning – vi ble etter hvert lettere irritert over dets stadige ”Please repeat” tross vår krystallklare uttale av kommandoene…

Ambisiøs norsk importør

I likhet med den globale Mercedes-organisasjonen uttaler Mercedes-Benz Norge at deres mål er å være ledende i premium-mellomklassen. Målet for 2007 er 1.000 solgte enheter – noe fabrikken har forpliktet seg til å levere. Den 20. mars var allerede 300 biler forhåndssolgt, og Mercedes regner derfor med å ha 500 bestillinger – altså halvparten av årets salgsmål – i boks når Norgeslanseringen finner sted den 12. april.

Følgende priser er gyldige per i dag:

- C 220 CDI, 170 hk: 456.600 kr

- C 200 kompressor, 184 hk: 457.500 kr

- C 280, 231 hk: 642.600 kr

- C 350, 272 hk: 807.900 kr

Når det gjelder C 320 CDI, som vi kjørte, er ikke prisen fastslått ennå da det mangler presise nok data angående utslipp, men produktsjefen i Mercedes Norge anslår den til cirka 650.000 kroner.

Modellene C 180 kompressor og C 200 CDI er ikke ferdig priset, men vil komme ned mot 400.000 kroner - målet er å ha en utropspris for en C180 K på ca. 399.000.

C-klasse blir tilgjengelig med firehjulsdrift (4matic) i september/oktober (på C 280, C 350 og C 320 CDI). Stasjonsvognutgaven (T-modellen) skal lanseres i desember og omfatter hele programmet.

  • Her finner du en oversikt over motoriseringene og deres karakteristikker.
  • Store bilder fra lanseringen finner du her. Historikk fra 190 til nye C sist i fotoalbumet.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder