<b>UTKONKURERER:</b> Flere hostet og harket kaffe da vi rullet opp på Grünerløkka i denne skjønnheten. Foto: JAMIESON POTHECARY
UTKONKURERER: Flere hostet og harket kaffe da vi rullet opp på Grünerløkka i denne skjønnheten. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Prøvekjørt: Mercedes-Benz GLE 350d Coupé

Om du vil være skikkelig politisk ukorrekt er Mercedes sin nye GLE Coupé sannelig et godt virkemiddel.

Vi har tatt med Mercedes nye GLE på en tur i hovedstaden.

Blikkene fra fotgjengerne som passeres er ikke til å ta feil av. «Er du virkelig nødt til å kjøre en sååå stor SUV midt i byen?».

GLE Coupé kjører direkte i hjulsporene til BMW X6, og er i likhet med den intet mindre enn en selvmotsigelse av en bil. Den er stor, men byr likevel på lite plass innvendig (gjelder særlig takhøyden i baksetet).

LES OGSÅ: Vi har også testet GLC

Størrelsen til tross så byr den også på lite fleksibilitet. Med frisk prislapp er konseptet derfor litt som å vise fingeren til omgivelsene. Du viser at du har råd til å la være å tenke praktisk og fornuftig.

Svær og rappkjefta

Sett i forhold til hovedkonkurrenten BMW X6 har Mercedes GLE Coupé likevel et langt mer spiselig design. Mens BMW-en er av typen «enten misliker du det sterkt, eller så digger du det», har Mercedes vært langt mer heldig med sin utforming.

Fronten har en noe mykere framtoning selv om dette også er svært og rappkjefta.

Familielikheten med andre Benz-modeller er påfallende. Ved å studere designet glir assosiasjonene lett over til dyreriket. Med høyreist hekkparti ser GLE Coupé ut som et rovdyr i angrepsposisjon.

Hekken er høy, glatt og faktisk nokså elegant. Bilens høyde på 170 cm gjør at du lett føler deg liten når du står på utsiden.

SLÅR KONKURRENTENE: Bagasjerommet topper hovedkonkurrenten med 650/1720 liter mot 580/1525 liter. Det er omtrent like stort som bagasjerommet i VW Passat, men lastehøyden er høy og den skrånende hekken utelukker plass til store kasser der. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


LES OGSÅ: Vi har testet hybriden

Håpløst utsyn

På innsiden er baksetet bredt og barn som sitter her vil nyte god utsikt.

LITT FOR LAV TAKHØYDE: takhøyden er ikke ålreit for de høyreiste voksne som ender med å gnisse issen i taket. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Da er det langt mer behagelig å stige opp for å innta forsetene, der du sitter mye bedre. Interiøret er temmelig elegant og stilfullt. Noe av det første vi rekker å irritere oss over er sikten bakover.

Å rygge med denne bilen uten hjelp fra ryggekameraet er klin umulig. De smale vinduene stjeler nemlig mye utsyn og du får bare håpe at kameraet da ikke er tilsmusset av skitt eller snø. Et annet irritasjonsmoment er plasseringen av kommandosentralen.

For den er kjekk til å betjene radio, navigasjon og manøvrere seg fram i alskens menyer, bevares.

Men problemet er at den er plassert der det er naturlig å hvile hånden under kjøring. Dermed ender vi fort opp med å skifte radiokanal med håndbaken om vi ikke vokter håndbevegelsene mine vel.

Det er nemlig slik at den fungerer som en sensitiv berøringsmatte, hvor det er en av mulighetene. Ikke alle synes den iPad-lignende info/navi-skjermen i midtkonsollen er verdig til en bil i denne prisklassen, men det plager ikke oss så lenge den fungerer så bra som den gjør.

LES OGSÅ: Vi har også testet 350 e

Mengder med krefter

Kjøreegenskapene er lagt mer mot det komfortable sett i forhold til X6. Med Airmatic luftfjæring kan vi justere stivheten på understellet.

Dessverre er det kun to nivåer – Comfort eller Sport. vi savner rett og slett et nivå midt i mellom. Slik det er nå blir bilen enten for bløt eller for stiv.

Når det er sagt knuser Mercedesen BMW-en på krefter. X6 30d, med nøyaktig like mange hestekrefter (258), har dreiemoment på 560 Nm mot Mercedesens 650 Nm. Merkelig nok er likevel BMW-en raskere på både spurt og toppfart.

0-100 km/t er oppgitt til 6,7 sekunder og toppfarten er 230 km/t. For GLE 350d Coupé er de tilsvarende tallene 7 sekunder og 226 km/t.

Utover det er CO2-utslippet også noe høyere (180 g/km vs. 157 g/km). Det samme gjelder snittforbruket 0,69 l/mil (GLE Coupé) og 0,60 l/mil (X6). En naturlig forklaring på det kan være at Mercedesen veier 120 kilo mer enn BMW-en.

I løpet av testperioden er det likevel ikke slik at vi savner krefter. 350d-motoren er nok uten tvil det beste valget du gjør for denne bilen.

UTKONKURERER: Flere hostet og harket kaffe da vi rullet opp på Grünerløkka i denne skjønnheten. Foto: JAMIESON POTHECARY
GLIR INN I MILJØET? Selv den hippeste hipster er nødt til å snu seg etter denne. Foto: JAMIESON POTHECARY
IPAD? Mange mener infotainmentskjermen er distraherende. Foto: JAMIESON POTHECARY
STILIG: Stilfult interiør og god oversikt fremmover. Heldgivs er det ryggekamera, for uten hadde vi vært sjangseløse. Foto: JAMIESON POTHECARY
LITT FOR LAV TAKHØYDE: takhøyden er ikke ålreit for de høyreiste voksne som ender med å gnisse issen i taket. Foto: JAMIESON POTHECARY
ALT TILGJENGELIG: Det aller meste er tilgjengelig fra rattet. Foto: JAMIESON POTHECARY
Foto: JAMIESON POTHECARY
Foto: JAMIESON POTHECARY
SLÅR KONKURRENTENE: Bagasjerommet topper hovedkonkurrenten med 650/1720 liter mot 580/1525 liter. Det er omtrent like stort som bagasjerommet i VW Passat, men lastehøyden er høy og den skrånende hekken utelukker plass til store kasser der. Foto: JAMIESON POTHECARY
Foto: JAMIESON POTHECARY
Foto: JAMIESON POTHECARY


Kostbar fornøyelse

Har du først bestemt deg for å kjøpe en Mercedes GLE Coupé, kan du slå deg til ro med at omgivelsene også vil skjønne at den har kostet deg mye penger.

Prisgaloppen begynner på 975.000 kroner, noe som er 23.500 kroner mer enn erkekonkurrenten. Da er herligheter som elektrisk bakluke, aktiv kollisjonsvarsling og elektriske forseter inkludert i prisen.

I tillegg er testbilen fylt opp med AMG-eksteriør- og interiør-pakker, sportsseter, luftfjæring, Harman/Kardon-stereo, parkeringsvarmer og mye mer lagt til. Utstyr for 275.000 kroner sender totalprisen opp til 1.250.000 kroner.

Summa summarum er GLE Coupé en penere og mer komfortabel bil enn BMW X6. Eierne vil trolig heller ikke bli stemplet som like egosentriske noksagter.

Uansett er denne bilen å regne som det engelskmennene kaller et «statement». Du våger å stå fram og skille deg ut fra mengden.

Legg deg bare på minne at eiere av denne type biler for noen år tilbake opplevde å få dekkene sine skåret opp av illsinte miljøforkjempere i London fordi de mente de blærete eierne fortjente en smekk.

LES OGSÅ: Vi kjørte BMW mot Tesla, på bane!

Tekniske data
  
Pris importør975 000.-
Forbruk, l/mil0.69
Motorytelse total, hk258
Dreiemoment total, Nm620
Lengde, mm4900
Bredde, mm2003
Akselavstand, mm2915
Vekt2185
Bagasjeromvolum650/1720